Protest ang husbygging.

M

Morpheus

Gjest
Siden jeg har vært medlem i dette lukrative forum over noen år vet jeg at kunnskapsnivået her inne er meget høyt på diverse områder!

Problestilling: Jeg har en hytte i et etablert hytteområde som har vært det i over 60 år. Problemet er at avkommet fra grunneierne har blitt observante på den idyll hytteområdet er, og prøver nå med alle middler få bygge hus i hytteområdet.

Problemet er at de vil bygge på et høydedrag/ kolle som ligger sør/vest for hytteområdet. På grunn av lite vegetasjon virker dette meget skjemmende i området, både frå sjø og land.
Videre vil nærmere 10 hytter få kraftig innsyn i hagene sine. Samtidig vil solforholdene endre seg siden solen om våren og høstensniker seg over det nevnte høydedraget, og husene vil dermed ta vekk solen, noe som er kraftig provoserende. Skal man hinder innsyn må man plante hekk, for mitt vedkommende på 15 meter, men da vil jeg samtidig miste solen på ettermiddag/kveld.

I første omgang fikk husbyggerne nei fra administrasjon, politikere samt fylkesmannen på å plassere hus på den nevnte høyden. Grunneierne har i ettertid pavirket politikerne til å skille ut området til et såkalt LNF-ja området noe som som gir rom for utbygging på høyden. Dette har videre blitt vedtatt i reguleringsplanen for komunen. Dette var ikke "hyttefolket" klar over og har således ikke kommet med innspill mot reguleringsplanen.

Vi "hyttefolket" har ikke blitt tatt med på høring, ei heller fått nabovarsel selv om flere av hyttene grenser til dette LNF-ja området vil ligger nærmere en 30 meter fra de nærmeste husene.

I sakspapirene fra komunen går det frem at området kan ligge i konflikt med hytteområdet.

Det har allerede blitt bygget et 2.5 etasjes hus på høyden, med loftstue og balkong i 2 etasje.

Vi vil nå prøve det vi kan for å hindre flere hus på høyden, og i den anledning søker jeg om råd.

Er det noen som har erfaring på lignende saker, eller kjenner til rettighetene man har? Eventuelt kan linke relevant informasjon fra nettet? Jeg har søkt endel selv men har ikke funnet så mye relevant enda.

Vi håper å kunne bevare området som den idyll det er i dag, og jeg setter utrolig stor pris på relevant informasjon.'

Mvh.
Carl Robert

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Vurdert å skrangle sammen kroner til en advokat med kompetanse på området? Med 10 berørte hytteeiere blir det jo overkommelig.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Siden jeg har vært medlem i dette lukrative forum over noen år vet jeg at kunnskapsnivået her inne er meget høyt på diverse områder!

Problestilling: Jeg har en hytte i et etablert hytteområde som har vært det i over 60 år. Problemet er at avkommet fra grunneierne har blitt observante på den idyll hytteområdet er, og prøver nå med alle middler få bygge hus i hytteområdet.

Problemet er at de vil bygge på et høydedrag/ kolle som ligger sør/vest for hytteområdet. På grunn av lite vegetasjon virker dette meget skjemmende i området, både frå sjø og land.
Videre vil nærmere 10 hytter få kraftig innsyn i hagene sine. Samtidig vil solforholdene endre seg siden solen om våren og høstensniker seg over det nevnte høydedraget, og husene vil dermed ta vekk solen, noe som er kraftig provoserende. Skal man hinder innsyn må man plante hekk, for mitt vedkommende på 15 meter, men da vil jeg samtidig miste solen på ettermiddag/kveld.

I første omgang fikk husbyggerne nei fra administrasjon, politikere samt fylkesmannen på å plassere hus på den nevnte høyden. Grunneierne har i ettertid pavirket politikerne til å skille ut området til et såkalt LNF-ja området noe som som gir rom for utbygging på høyden. Dette har videre blitt vedtatt i reguleringsplanen for komunen. Dette var ikke "hyttefolket" klar over og har således ikke kommet med innspill mot reguleringsplanen.

Vi "hyttefolket" har ikke blitt tatt med på høring, ei heller fått nabovarsel selv om flere av hyttene grenser til dette LNF-ja området vil ligger nærmere en 30 meter fra de nærmeste husene.

I sakspapirene fra komunen går det frem at området kan ligge i konflikt med hytteområdet.

Det har allerede blitt bygget et 2.5 etasjes hus på høyden, med loftstue og balkong i 2 etasje.

Vi vil nå prøve det vi kan for å hindre flere hus på høyden, og i den anledning søker jeg om råd.

Er det noen som har erfaring på lignende saker, eller kjenner til rettighetene man har? Eventuelt kan linke relevant informasjon fra nettet? Jeg har søkt endel selv men har ikke funnet så mye relevant enda.

Vi håper å kunne bevare området som den idyll det er i dag, og jeg setter utrolig stor pris på relevant informasjon.'

Mvh.
Carl Robert
Er området blitt omregulert til boligformål, blir neste skritt å få en rammetillatelse/byggetillatelse. En reguleringsak er en ganske omstendig prosess som det er vanskelig å få gjort om på, så det toget er nok gått.

Når det skal gis byggetillatelse, vil berørte naboer få varsel med klagerett. Her er det mulighet for å anke helt til fylkesmannen. Dessverre/heldigvis er ikke utsikt og solforhold en rettighet, her er det vanligvis nytteløst å klage. Et nytt bygg skal passe inn i nabolaget i forhold til stil, antall etasjer osv, så her er det muligheter til å nå frem med en begrunnet klage når nabovarslet kommer, men det skal svært mye til å få stoppet byggingen av en bolig med dine begrunnelser. Det er også snakk om et visst skjønn fra kommunens side, de fleste kommuner vil nok være tilbøylige til å prioritere hensynet til faste boliger fremfor fritidboliger.

Mitt tips er å få en advokat til å se på saken for å finne eventuelle saksbehandlingsfeil. Advokaten vil normalt kunne gi råd om hva som eventuelt kan gjøres, men det vil nok være vanskelig å få stoppet boligprosjektet helt. Det beste man kan håpe på er å få utsatt prosjektet og at et eventuelt bolighus tilpasses terreng og øvrige bygninger i området best mulig. Man kan jo alltids forsøke seg med en rettssak som siste mulighet, men det kan bli svært dyrt, særlig hvis man taper.

Et alternativ er nok å forsøke å påvirke politikerne i kommunen, men her bør du nok finne noen bedre argumenter. De fleste lokalpolitikere i en liten kommune vil nok høre mer på og prioritere velgerne/skattebetalerne sine (=fastboende i kommunen) enn hyttefolket.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.186
Sted
Østfold
Har du sjekket festekontraktene deres? Det er ikke sikkert grunneierne i det hele tatt har lov til å søke omregulering av området.

En annen ting er at hus oppført uten nabovarsel og uten innhenting av samtykke fra naboer er i strid med loven.

Sist men ikke minst vil jo et naturlig hytteområde kunne utvides, men bygging av store eneboliger som ruver i terrenget vil endre på hele området. Jeg tror dere har mulighet til å kreve at bebyggelsen skal passe til terrenget og den bebyggelsen som er der fra før. Hadde det ikke vært slik kunne jo Norsk Hydro begynnt å sette opp aluminiumsverk mellom hyttene og vannet i morgen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.186
Sted
Østfold
Og en ting til som jeg tror er vesentlig. Dersom verdien på hyttene faller som følge av byggingen tror jeg det kan være et godt argument for ikke å samtykke til byggingen.

Vedlegg

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
Har du sjekket festekontraktene deres? Det er ikke sikkert grunneierne i det hele tatt har lov til å søke omregulering av området.

En annen ting er at hus oppført uten nabovarsel og uten innhenting av samtykke fra naboer er i strid med loven.

Sist men ikke minst vil jo et naturlig hytteområde kunne utvides, men bygging av store eneboliger som ruver i terrenget vil endre på hele området. Jeg tror dere har mulighet til å kreve at bebyggelsen skal passe til terrenget og den bebyggelsen som er der fra før. Hadde det ikke vært slik kunne jo Norsk Hydro begynnt å sette opp aluminiumsverk mellom hyttene og vannet i morgen.
Hvis man skal bygge et aluminiumsverk eller annen industri, må området omreguleres til dette. Det er en lang og svært omstendig prosess hvor det er helt andre hensyns som tas i forhold til å få omregulert et område til boligformål.

Ellers innhenter man ikke samtykke fra naboen når man skal bygge hus, man blir gir et varsel hvor man har en klagefrist. Så lenge lover og regler er fulgt og man har fått godkjennelse av kommunen (noe man har fått tidligere i prosessen), skal det svært mye til å nå frem med en klage, normalt vil ikke byggeprosessen en gang bli forsinket hvis man klager.

Redusert utsikt, dårligere solforhold, mer innsyn og verdiforringelse er ikke argumenter man kan regne med å nå frem med i så måte, hvis man ikke har svært gode kontakter i kommunen og/eller mye penger. Nye bygninger skal være tilpasset lokal byggeskikk og terrenget, men dette kan kommunen definere svært vidt med mindre man bor i et område med en veldig spesiell stil.

Bygging i 100-metersbelte fra sjøen og i områder som er vernet på en eller annen måte, stiller seg litt anderledes både når det gjelder tillatelser og klager. Her kan fylkesmannen og miljøverndepartementet også komme på banen og overkjøre lokale vedtak.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.186
Sted
Østfold
Jeg håper inderlig du tar grundig feil når det gjelder dette med verdiforringelsen.

Topp Bunn