Juss og økonomi Program for regnskapsføring

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Jeg har forstått at det er noen som driver firma her inne og forsøker meg med et regnskapsspørsmål:

Jeg har et enkeltmannsforetak og har nå et regnskapsfirma som fører regnskap. Jeg lager allikevel mitt eget regnskap i Excel da jeg liker å ha litt kontroll selv. Regnskapet er enkelt med ca 300 billag. Allikevel opplever jeg at dette koster en del, samtidig som jeg i utgangspunktet altså gjør hele jobben parallelt. Det slo meg at det sikkert finnes et enkelt regnskapsprogram eller lignende, slik at jeg kan gjøre hele regnskapet og levere selvangivelsen selv. Noen tips til dette?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Sjekk ut conta-faktura.no

mulig det ligger noen enkle rutiner, gratis, for deg der.

Forøvrig, dersom det er mva i bildet, trø Særdeles Varsomt med "free wear"; de
greiene er ikke nødvendigvis oppgradert med de (mange pussige) krumspring man må slite med.

Selv bruker jeg Visma Global/Lønn. Ikke gratis. Ikke lettvint. Men du får alt av nye regler.

Cheers?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Jeg har ingen MVA i mitt regnskap. Det er heller ingen poeng at det skal være gratis, men betaler vel nå 20 k ++ for at et regnskapsfirma skal gjøre jobben som jeg allerede har gjort. Vil heller bruke disse pengene på noe annet.. Bruker forøvrig allerede conta faktura for å generere fakturaer på en oversiktelig måte, men bruker ikke andre deler av tjenesten.

Det jeg hadde sett for meg er egentlig en enkel måte å overføre selve regnskapet til selvangivelsen/næringsoppgaven. Det må selvsagt være kvalitetssikret slik at fremgangsmåten tåler evt bokettersyn..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.820
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis du betaler 20k/år bare for regnskapet, så er du vel mva-pliktig?

Johan-Kr

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Jeg driver med helsetjenester og er unntatt mva.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.820
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Visma Eaccounting er bransjestandarden.

Mitt regnskapsbyrå og hele kjeden de er med i (Amesto) benytter Visma.

Johan-Kr

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
14.664
Generelt vil jeg si at ALT jeg har tatt i der Visma har hatt en finger med i spillet, har vært katastrofalt forferdelig. Nå er det mulig du har kommet borti noe enklere, og mer samarbeidsvennlig, men jeg ville selv styrt unna på prinsipielt grunnlag.

Den gang jeg hadde bruk for slike ting, valgte jeg dette: https://www.e-conomic.no
Testet en 4 -5 forskjellige og leste meg litt opp den gangen, og var veldig fornøyd med mitt valg, i hvertfall. Lettfattelig, enkelt og stabilt.

Merk allikevel at jeg er bare en mingmann oppi dette, og mine meninger bør ikke tillegges avgjørende betydning, dette er ikke et felt jeg er utdannet i.

Disqutabel

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.820
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Min observasjon der er at regnskapsprogrammer generelt er totalt i utakt med standarder for brukergrensesnitt, programmering og drift - ingenting gjøres slik "best standards" tilsies slik det skal gjøres...

Ligg for guds skyld unna dette Fakt 2000 og dette herket som spammer ned alle som enda har en faks, ihvertfall...

Johan-Kr

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Jeg fikk aldri gjort noe med dette, så spørsmålet er egentlig like aktuelt fortsatt. Jeg ser at jeg nå faktisk betalte 25 000 for regnskapet for 2016. Enkelt regnskap med ca 200 billag. Alt er egentlig plankekjøring og jeg fører i tillegg regnskapet selv i et Excel. Synes dette er en helt horribel pris.

Har i det siste lest litt om Fiken. Virker greit og får gode omtaler. Noen her som har brukt dette?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.844
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Visma E-accounting her. Synes at det er enkelt og ryddig. Har vel omtrent samme antall bilag som du.

mvh

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.535
Torget vurderinger
1
Flott. Synes nå etter hvert at alle systemene virker å ha tilnærmet lik funksjonalitet. Hva gjør du når regnskapet er ferdig? Er det da mulig å gjøre alt av innsendinger selv, eller må regnskapsføreren da ta over?

Edit: Vært i kontakt med Visma og det er mulig å kjøpe moduler som gjør at næringsoppgaver osv blir generet automatisk og klart for innsending. Pris er 2976+mva årlig. Satser på at dette vil fungere bra.

Sist redigert:
Topp Bunn