Diverse Produkt promotering i NRK

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
NRK skal jo ikke drive med reklame for kommersielle produkter heter det. Senest i "Skavlan" for noen uker siden ble en av gjestene forsiktig korrigert da vedkommende nevnte et produktnavn, med at "....ja, nå driver ikke vi med med produktreklame her i NRK".

Men NRK-ansatte er jo ikke det spøtt bedre. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt Kvikk Lunsj blitt nevnt i ulike sendinger på NRK i forbndelse med påsken. Senest i kveldsnytt for et par dager siden ble Kvikk Lunsj nevnt to ganger i den korte sendingen.
Typiske sammenhenger sjokoladen Kvikk Lunsj er nevnt:
....kanskje man heller skal kose seg med brettspill, Kvikk Lunsj og appelsin i solveggen i stedet for å legge på tur på fjellet...
....like viktig som å pakke sekken med Kvikk Lunsj og appelsin, er kart og kompass...

Hvorfor brukes heller ikke det merkenøytrale ordet sjokolade der hvor Kvikk Lunsj nå brukes?

Er det helt greit f.eks hvis alle NRK ansatte brukte ordet "Stratos" i den sammenheng hvor Kvikk Lunsj i dag brukes i NRK? Eller er det et brudd på reklamereglene?

Er Kvikk Lunsj for en slags "institusjon" å regne, derfor er unntatt vanlige reklamebestemmelser i NRK?

Saken er i hvertfall den at Freia setter ny rekord i omsetningen av Kvikk Lunsj, og rundt halvparten av den totale årsomsetningen selges i mars/april. Hver gang NRK omtaler sjokoladen Kvikk Lunsj, er det i en uhyre positiv setting, hvor man virkelig skal føle påskekos og fellesskap på hytta, eller flotte skiturer over fjellkledde vidder i forbindelse med Kvikk Lunsj.
Markedsdirektøren i Freia kan bare glede seg over denne selvforsterkende effekten rundt Kvikk Lunsj og påske, og at NRK gir dem gratisreklame som har en markedsverdi på flere hundre tusen kroner.

Noen som har synspunkter på dette? kanskje noen her er i marketingbransjen og kan uttale seg?

N

nb

Gjest
NRK viste vel også et innslag der de tok med norsk sjokolade, deriblant kvikk-lunsj til en belgisk sjokolademester som i rimelig klare ordlag la ut om hvor elendige alle produktene var. Kvikk-lunsj var den beste om jeg ikke husker feil, siden den inneholdt minst av den fæle sjokoladen.

Var muligens en annen kanal - det er lenge siden.

Kvikk lunsj og appelsin er institusjoner i påsken, så jeg ser ikke helt problemet med akkurat dette.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
NRK viste vel også et innslag der de tok med norsk sjokolade, deriblant kvikk-lunsj til en belgisk sjokolademester som i rimelig klare ordlag la ut om hvor elendige alle produktene var. Kvikk-lunsj var den beste om jeg ikke husker feil, siden den inneholdt minst av den fæle sjokoladen.

Var muligens en annen kanal - det er lenge siden.

Kvikk lunsj og appelsin er institusjoner i påsken, så jeg ser ikke helt problemet med akkurat dette.
nb, ser ikke du at NRK gjennom årenes løp har bidratt til å gjøre Kvikk Lunsj til den institusjonen den i dag er?
- og ikke minst den selvforsterkende effekten i dette?

N

nb

Gjest
Nei, det ser jeg ikke. Nordmenn er ekstremt konservative og tradisjonelle i sjokoladeveien. Eksemplifiseres ved at det knapt har blitt lansert en suksess på flere tiår, samt at vi trykker i oss sjokolade som holder svært lav kvalitet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Nei, det ser jeg ikke. Nordmenn er ekstremt konservative og tradisjonelle i sjokoladeveien. Eksemplifiseres ved at det knapt har blitt lansert en suksess på flere tiår, samt at vi trykker i oss sjokolade som holder svært lav kvalitet.
Da ser jeg noe som du ikke ser.
Salget av Kvikk Lunsj har de senere årene i påskemånedene steget mer enn salget av annen type sjololade. Og man må være temmelig blind (imo) for ikke å se at den ekstremt ensrettede "påskekos-definisjonen" NRK og andre medier fremsetter ikke skulle påvirke salget av Kvikk Lunsj positivt og den selvforsterkede effekten som oppnås over flere år.

R

rico

Gjest
Skulle ikke forundre meg om at dette er ironisk ment...det blir ihvertfall oppfattet slik her..Kanskje NRK skulle lagt på en slik pipelyd når sjokoladenavnet blir nevnt..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur nok at Kvikklunsj er ein institusjon. Sjokoladen er utgammal, og har vore mykje brukt som reserveproviant.
NRK driv litt for mykje reklame no. Men heldigvis ikkje inne i programma. Har avfunne meg at skal noko sjåast på TV utanom NRK, må det takast opp, slik at ein kan spole forbi dritten. Håpar vi slepp dette på NRK.

Norsk sjokolade, finnest det, forresten?
I gamle dagar (ca 1997) hadde eg ein viss peil på sjokolade, sjølv om eg ikkje et slikt så ofte lenger. Då smakte eg på massevis av ulike typar, og hadde denne rankinga
(Vi snakkar om relativt rein sjokolade)
1. Sveitsisk sjokolade
2. Amerikans sjokolade
3. Belgisk sjokolade
4. Norsk sjokolade
5. Dansk sjokolade
6. Fransk sjokolade

Resten hugsar eg ikkje. Men norsk var ganske god, eigentleg. Eg tykkjer likevel at det har endra seg etter dette. Alt smakar ganske likt, noko som sikkert kjem av at det er produsert same stad til same kostnadskrav....
Men Freia kokesjokolade fungerer som før.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Da vil jeg gjerne få en forklaring på hva det er som gjør at norsk sjokolade inkludert Kvikk Lunsj er av så "dårlig kvalitet"?

Norsk sjokolade har ganske visst en helt annen smak enn mye av det utenlandske men betyr det at den er av dårligere kvalitet??
For egen del har jeg sluttet å kjøpe Twist da den nå har så mange svenske biter som ikke faller i smak hos meg. Det meste av utenlandsk sjokolade er gjerne mye søtere enn den norske, men unntak for noe belgisk som har en markant bitrere smak.

Og bare for å ha sagt det så er jeg vokst opp i en tobakk og sjokoladebutikk! Dette er "my home turf" for å si det slik.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Da vil jeg gjerne få en forklaring på hva det er som gjør at norsk sjokolade inkludert Kvikk Lunsj er av så "dårlig kvalitet"?................
.
Åh, det er bare det evinnelige, ungdommelige "Norske produkter er dårlige"
Men, er man belgisk sjokolademester så har man selvfølgelig en viss autoritet til å dømme alt annet enn belgisk sjokolade nedenom og hjem. Mon tro om han smakte på Dronning Kokesjokolade? Den er god, den.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Skulle ikke forundre meg om at dette er ironisk ment...det blir ihvertfall oppfattet slik her..Kanskje NRK skulle lagt på en slik pipelyd når sjokoladenavnet blir nevnt..
Poenget mitt er at NRK-journalister/programledere med fordel heller kunne brukt ordet sjokolade/tursjokolade i de tilfellene hvor dem sier Kvikk Lunsj. Da ville det generelle forbudet mot produkt promotering virket mer troverdig.

N

nb

Gjest
Jeg synest det er svært mye godt i Norge. Men sjokoladen finner jeg laaangt under for eksempel fransk og belgisk standard. En eske kong Haakon konfekt er rimelig triste saker sammenlignet med et assistert utvalg praliner fra en kvalotetsprodusent.

Generelt lavt kakoinnhold og forsiktig smak på det meste av klassikerne.

Det norske sjokolademarkedet er omtrent umulig å komme inn på. De mest spiste sortene er flere tiår gamle. Nevnte kvikk lunsj kom i 1937

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Da vil jeg gjerne få en forklaring på hva det er som gjør at norsk sjokolade inkludert Kvikk Lunsj er av så "dårlig kvalitet"?

Norsk sjokolade har ganske visst en helt annen smak enn mye av det utenlandske men betyr det at den er av dårligere kvalitet??
For egen del har jeg sluttet å kjøpe Twist da den nå har så mange svenske biter som ikke faller i smak hos meg. Det meste av utenlandsk sjokolade er gjerne mye søtere enn den norske, men unntak for noe belgisk som har en markant bitrere smak.

Og bare for å ha sagt det så er jeg vokst opp i en tobakk og sjokoladebutikk! Dette er "my home turf" for å si det slik.
Twist-bitene produseres nå i hele europa, ikke minst i øst-europa, men pakkes i Sverige.
Lakris-biten er den eneste som produseres på Rodeløkka.

N

nb

Gjest
Freias produkter med lanseringsår:
Freia Kakao
Selskapssjokolade (1895)
Mandelstang (1897)
Freia Melkesjokolade (1906)
Lohengrin (1911)
Firkløver (1926)
Monolit (1926)
Kvikk Lunsj (1937)
Japp (1949)
Non Stop (1952)
Smil (1955)
Toppris (1969)
Bugg (1970-tallet)
Krokanrull (1978)
Freia Melkesjokolade med Non-Stop (2007)
Freia Melkesjokolade med Daimbiter (2008)
Walters Mandler (2008)
Freia Melkesjokolade med Jordbær (2009)
Freia Melkesjokolade med Kvikk Lunsj (2010)
Walters No 156 (2011)

Nidars produkter med lanseringsår
Gullbrød (1915)
Julemarsipan (1915)
Mokkabønner (1917)
Kremtopper (1920)
IFA (1930)
Smørbukk (1935)
Stratos (1936)
Mokkatrøffel (1936)
Krokantrøffel (1937)
Cuba (sjokolade) (1938)
Sfinx (sjokolade) (1939)
Troika (1939)
Nero (lakrissjokolade) (1950)
Krembanan (1957)
Crispo (1958)
Caramello (1958)
Knott (drops) (1960)
Laban (1965)
Doc (1970)
Hobby (sjokolade) (1973)
Bamsemums (1975)
Skipper lakrisbåter (1985)
Smash (1988)
New Energy (1991)
Bocca (2002)
Yade (2007)
Bergene melk (2009)
Stratos dobbel (2010)

Mest moderne suksessen til Nidar er vel Bamsemums fra 1975 og for Freia er det Smil fra 1955.

Som sagt: Et stokk konservativt marked. En av foreleserene mine på universitetet brukte det som eksempel på et marked hvor det er nesten umulig å lansere nye suksesser.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Nb nevnte Bamsemums fra Nidar. Jeg spurte en eldre mann her for ikke lenge siden om han husket hvordan den originale bamsemumsen var hvor selve bamsene var mindre i størrelse og dekket med deilig mørk sjololade i stedenfor den lyse sjokoladen som i dag? "Ja, just presis, svarete han. Og mye bedre!"

Alt var ikke mye bedre før, men sjokoladen var definitivt det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Til det nb nevnte om et konservativt sjokolademarked hvor det nesten er umulig å få nye produkter inn hjernebarken på folk. For meg er ikke dette det minste rart.
Den gangen Holst startet Freia var erklæringen å lage de beste produkter av de beste råstoffer som han makter med den teknologien og råvarene han rådet over.
Både nb og alle andre som vet noe om multinasjonale selskap i mat og drikke som Kraft Foods, Nestle, Orkla, coca cola osv, er at det ikke er sånn det drives i dag.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kwik Lunsj er vel ikke bare av dårlig kvalitet. Den er vel direkte helseskadelig. Den består i hovedsak av transfett og farin.

Burde vært giftmerket.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Kwik Lunsj er vel ikke bare av dårlig kvalitet. Den er vel direkte helseskadelig. Den består i hovedsak av transfett og farin.

Burde vært giftmerket.
Den heter da ikke Kwik Lunsj..............???

kvikk_lunsj.jpg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Salget av Mokkabønner har skutt i været i det siste, i hvert fall i mitt nærområde.
Desverre er det ikke NRK sin skyld, jeg må nok ta det på egen kappe.
Men jeg syns godt de kunne ha nevnt Troika oftere, og de burde ha vært sitt ansvar bevisst og reddet gode gamle Riegel før den forsvant. Såpass må man kunne forvente, jeg som har betalt min lisens i en årrekke.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Salget av Mokkabønner har skutt i været i det siste, i hvert fall i mitt nærområde.
Nidar mokkabønner og Freia mandelstang smaker like godt i min gane i dag, som "den gang". Sikkert et par eksempler til.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Da vil jeg gjerne få en forklaring på hva det er som gjør at norsk sjokolade inkludert Kvikk Lunsj er av så "dårlig kvalitet"?................
.
Åh, det er bare det evinnelige, ungdommelige "Norske produkter er dårlige"
Men, er man belgisk sjokolademester så har man selvfølgelig en viss autoritet til å dømme alt annet enn belgisk sjokolade nedenom og hjem. Mon tro om han smakte på Dronning Kokesjokolade? Den er god, den.
Den er for søt dessverre:(

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Freia melkesjokolade har blitt søtere og smaker mere melkepulver enn noensinne. Det meste av norsk sjokolade er bare dritt dessverre

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Nidar mokkabønner og Freia mandelstang smaker like godt i min gane i dag, som "den gang". Sikkert et par eksempler til.
Du verden. Etter at jeg skrev disse ordene om Mandelstang, foretok jeg et kort søk på Wiki. Hva leses der...
Sjokoladen har vært produsert av Freia ihvertfall siden 1897, etter omtrent uforandret oppskrift

Jeg får ta det til inntekt for meg selv at jeg ikke er helt borte vekk når det gjelder smaks-hukommelse, i hvertall så langt tilbake jeg husker. Har litt problemer med å huske tilbake til 1897 ;)

N

nb

Gjest
Det er mye som falmet med årene selv om det ikke endrer seg. Dn referansen for hva som er godt flyttes. Er jo ganske mange som finner ut at mamma egentlig ikke var så veldig god kokk når de kommer seg uti verden. Mens noen holder fast på at norvegia er en god ost.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Jeg beundrer de som kan huske smaker 20 år tilbake.........

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.271
Det er verdt å være klar over at noen bare er sånn. F.eks denne svensken i NRK programmet "Nesevis" som har en følsomhet i lukt og smak som bare er i en helt annen klasse enn nr 2 i verden. Han har også en svært god hukommelse i lukt og smak.
Nå er ikke denne svensken verken hund eller katt eller kommer fra en annen planet, han er bare menneske.

Noen er bare mer sensitiv enn andre, that's it. Disse evner kan også langt på vei trenes opp.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.321
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er verdt å være klar over at noen bare er sånn. F.eks denne svensken i NRK programmet "Nesevis" som har en følsomhet i lukt og smak som bare er i en helt annen klasse enn nr 2 i verden. Han har også en svært god hukommelse i lukt og smak.
Nå er ikke denne svensken verken hund eller katt eller kommer fra en annen planet, han er bare menneske.

Noen er bare mer sensitiv enn andre, that's it. Disse evner kan også langt på vei trenes opp.
Og det gjelder vel og hørsel - noen hører forskjell, andre ikke ....

R

rico

Gjest
Apropos produktpromotering....Slikt ser vi på NRK hver eneste dag hele vinteren...

1364135879923_793.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Jeg får da inderlig håpe det ikke blir amerikanske tilstander på TV. Der er alt av produktmerker sladdet. Mange grå flekker og beep-lyder.

R

rico

Gjest
Beep lydene kommer når de sier "fucking" et eller annet, ikke når de snakker om sjokolade...

Husker i gamle dager da vi ikke fikk vite hvem som skulle spille i tippekampen på NRK før på Fredagen, dette for at ingen skulle få muligheten til å kjøpe reklameplass på stadioen..Vet ikke om det var bedre slik men det er 2013 nå og så kan vi jo diskutere om det har vært en utvikling eller en innvikling.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Beep-lyden kommer også når de sier de kjører en xxx (BMW)

N

nb

Gjest
Jeg får da inderlig håpe det ikke blir amerikanske tilstander på TV. Der er alt av produktmerker sladdet. Mange grå flekker og beep-lyder.
Jeg har et National Geographic jeg kjøpte i Tehran, der er all bar kvinnehud og kvinnehår sladdet for hånd med tusj.

Topp Bunn