"Problemer" med sub (svs PB12-Plus)

solidoe

Fersking
Ble medlem
08.12.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Hei!

Jeg har en svs PB12-plus (https://www.svsound.com/products/pb12-plus) i et rom som er ca. 5x4m. (20kvm)
Subben holder i lange baner når det gjelder å få hele rommet til å riste, absolutt ikke noe å utsette på den der.. Men når det kommer til bass jeg kan "høre" eller "føle i ørene", så synes jeg Sonos subben oppe i stua gjør en mye bedre jobb. Det kan jo være hundre grunner til dette, men hvor bør jeg starte?

Jeg har en Denon avr-x4300h og har kjørt Audyssey flere ganger. Har også prøvd å ha subben flere steder i rommet uten stor forskjell.

Er eneste utvei å bare stille opp volumet på selve subben? Tror jeg har den på -20 eller -10 nå.
Er det noe jeg kan gjøre isåfall for å ikke øke mengden rommet rister? Jeg trenger ikke at hele huset faller sammen bare fordi jeg vil ha litt mer bass ellers :D
Hvis det er noe mer info jeg kan gi for å komme nærmere problemet, så bare spør :)
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Kan være flere grunner, hvordan er rommet? Bare betong alle steder så tror jeg nok en av de der blir puslete for å få ting til å flytte på seg/riste. Er subben avkoblet fra underlaget med noe? I så fall så har det lett for å minimere risting. Det kan også være at du må ha fysisk flere subber for å få til dette 'fenomenet'. Jeg tror nok rommet er den viktigste faktoren i denne sammenhengen, de fleste vil heller ikke ha denne ristinga (meg inkludert) da det er lett for at alt inni huset begynner å skjelve/riste/skrangle (det er ganske mange ulemper slik jeg ser det).
 

solidoe

Fersking
Ble medlem
08.12.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Oisann, her tror jeg du har missforstått noe.. det rister allerede for mye! Det er ellers jeg savner bass. Vanskelig å forklare dette, hmm.

Jeg tror problemet kan løses med room gain comp. Jeg vil ha mer bass, og mindre risting. Forklarte det noe? :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Subben er ut av fase mot resten; mistenker den blir kanselert av fronthøyttalere på det hørbare området.
 
M

MarkusH

Gjest
Oisann, her tror jeg du har missforstått noe.. det rister allerede for mye! Det er ellers jeg savner bass. Vanskelig å forklare dette, hmm.

Jeg tror problemet kan løses med room gain comp. Jeg vil ha mer bass, og mindre risting. Forklarte det noe? :)
Tja, kan være som TGB nevner, fasen som ikke er riktig innstilt, men underlag kan også være en årsak til risting. Har ikke noen personlige erfaringer med noe som direkte hjelper på risting når man har spreke nok subber, men det er igjen lenge siden jeg hadde bare en sub ....
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Subben er ut av fase mot resten; mistenker den blir kanselert av fronthøyttalere på det hørbare området.
Hvis han har kjørt Audyssey vil jo ikke det være noe problem med fase?!
Jeg tror sub ikke er plassert riktig i rommet og rommet kansellerer bass.
Åssen ser rommet ut og hvor har du prøvd på plassering.
 

solidoe

Fersking
Ble medlem
08.12.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Nå har jeg skrudd på room gain comp fra 40hz med -6dB og økt volumet på subben med 5db, det hjalp! Mer bass og like mye/mindre risting. Tror rett og slett rommet økte de lave frekvensene noe voldsomt.
Takk for alle innspill!
 

solidoe

Fersking
Ble medlem
08.12.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Skal kjøpe meg nye føtter til subben og, sånne svs soundpath.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sub kan være ut av fase grunnet refleksjoner. Jeg har opplevd dette selv; har 4 sub'er og det er kun den ene som gir problemer. Om den ene er ut av fase så kanselerer de 2 sub'ene jeg har i front hverandre.

Naturligvis i et perfekt rom vil dette normalt sett aldri være noe problem (men hvor man har det perfekte rom?).
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Slå av audessey eq. Den ødelegger mer enn den fikser. Men la avstander osv. bli stående.
 

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Innlegg
84
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Sjekk kalibreringen din. Hvis sub står på max eller minimum i reciveren så betyr det at volumet er justert for høyt eller for lavt på subben,. Hvis recieveren står på pluss 12 ( som er max på min) så er gain på sub for lav. Står det -12 i recieveren så er Gain for høy. allerhelst så burde sub volum i auddesy stå på 0, at den ikke legger til gain i sub siganlet. Da er gain på selve subben korrekt justert. Tror jeg på min Denon endte opp med +2 i auddesy innstillingene på subwoofer. og da er det forsåvid greit, Da klarer recieveren å kompensere signalet for å få korrekt volum.

Hvis dette er i orden så kan jo fase ha noe å si, mange subber har trinnløs justering av fase.

Plassering har også en del å si, med tanke på at vegger og slikt kan booste bassen i enklete frekvensområder.

En siste utvei kan være å prøve MiniDSP, eller DSPeaker for å kalibrere subben i forhold til rommet du har subwooferen i.
 
Topp Bunn