Problemer med SATA

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Musikkserveren min består av et eldre MSI hovedkort (MS-6702E) med enellerannen Athlonprofessor. Der har jeg systemdisken på en IDE-kanal, og musikken på en HW-RAIDkontroller i RAID 5 (SATA). RAIDet utgjør 1 TB. Det er nå smekkfullt, og jeg tenkte jeg skulle henge på en 1TB SATAdisk på en av de 2 SATAkontaktene som er på hovedkortet. Lastet ned og installerte VIAs SATA RAID-drivere fra MSI (har ikke brukt kortets SATA før). XP finner ikke disken. Byttet strømforsyning, da den var litt puslete, men det var ikke problemet. I enhetsbehandleren kommer kontrolleren opp med gult utropstegn; error 10. Vel, oppdaterte driveren igjen, restartet uten disk, ser ok ut, slår av og setter inn disken, restart, pånytt utropstegn.
Hva søren er det nå? I BIOS ser det etter min mening fint ut, men jeg finner pokker ikke disken.
Er det konflikt mellom HW RAIDet (som bruker Silicon Image 3114 softRAID) og VIA-driveren?
Tips? Eller bør jeg like gjerne bygge meg ny server? Kan selvsagt bytte diskene i RAIDet, men det koster jo også litt; har ikke liggende så mange TB-disker. Mer fremtidssikkert, kanskje.

Bernt K

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvilken servicepack-versjon har du i XP?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
...

I BIOS ser det etter min mening fint ut, men jeg finner pokker ikke disken.

...
Mener du at BIOS-innstillingene ser fine ut, eller at BIOSen finner disken og lister den når du starter maskinen? Hvis ikke BIOSen "ser" den, har det vel lite for seg å forsøke å angripe saken på Windows-nivå.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Hadde også dette problemet på et MSI HK. Kunne ikke finne disken.
Lastet ned et disk program, kan ikke huske hvilket det var (tror det var partition magic) den fant hdd. Formaterte den og alt virket fint :eek:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Når du installerte dette systemet...
Sa den noe om "shared file table" under installering?

Det jeg mistenker er at siden du har IDE os disk og Sata ellers er at du har noe så fikst som at ide disken booter med en fil ifra sata disken din...
Noen eldre HK måtte dette ...
Er dette HK fra før 2001?

Jeg mener dette skal la seg fikse ved å reinstallere os'et igjen. Og da mener jeg med drivere og alt.
Last ned det aller siste av drivere og bruk dette ifra produsent.

Husker du om du måtte sette inn en floppy for å få inn Sil3 serie raidet til å funke? Det er problemet som jeg og hadde for flere år siden.

Jeg måtte reinstallere os'et igjen...

mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Umm, får ta noen punkter:
- SiI-RAIDet ble etterinstallert sammen med PCIkontrolleren for det (billigkontroller fra Sunsway elns)
- OS-et har alltid befunnet seg på en IDE-disk
- Tror ikke HKet er så gammelt som 2001, men ja, det er noen år
- BIOSen flashet jeg i fjor
- Hadde OSet vært en liten Linuxdistro elns ville jeg vel kanskje vurdert reinstallasjon, men å begynne på scratch med XP er ikke akkurat favorittbeskjeftigelsen min...

Egentlig er alt dette etterhvert av akademisk interesse, da jeg har bestemt meg for å gjøre noe helt annet: sette opp en liten bærbar (Aspire) med et eksternt USB-kabinett med en 1,5 TBdisk for å serve musikken. Det får holde ettersom jeg egentlig ikke bruker denne "filserveren" til annet enn SC. Så får jeg heller være prikknøye med off-site backupen og akseptere at BU går tregt som tjære med ekstra sirup på.

Takk for innspill.

Bernt K

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Hva slags ICH er det på hovedkortet? På eldre versjoner måtte man installere egen sata driver, mener at fom. ICH5(?) trengte man ikke egne drivere.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Aner ikke, men jeg har altså installert VIAs driverpakke med både SAtA, RAID og alt som hører til faget. Chipsetdrivere inkl.

B

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Her er link til MSI. Velg Archives i venste meny, rull nedover for SocketA eller hva du har. 6702E finner jeg ikke her, så det har en annen modellbetegnelse i denne listen, står trolig også på kortet. Finner du kortet finner du også manual, det kan være det står noe nyttig der.
http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodpage1&maincat_no=1

Men det er mulig driveren må inn ved nyinstallasjon.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Update: Jeg kjøpte en ASUS Eee og hengte på en løsdisk. Det fungerer smertefritt. Så får jeg vurdere å bygge om RAIDet til større kapasitet, men det er vel å overdrive, gammelserveren blir vel stuet vekk. Har ikke kjørt BU etterpå, men antar det vil gå heller tregt USB->USB gjennom den stusslige lille Atom-en og 1GB RAM. Oh well.

B

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
To mulige feil:
Ser ut til at man må velge mellom SATA-RAID og vanlig SATA når man installerer driver til SATA-kontrolleren på det hovedkortet - om du har installert driver for RAID-modus kan jo det være kjernen til problemet.

På den andre versjonen av det MSI-kortet er det ennå et hakk mer innviklet - der er det to ekstra SATA-porter på en separat kontroller, og dermed ennå et sett drivere for hhv. RAID- og ikke-RAID-funksjonalitet.

Den andre muligheten er at SATA-kontrolleren på hovedkortet ikke gjenkjenner nyere SATA-II-disker - kan visstnok fikses med en jumper på en del harddisker.

Her beskrives begge problemer.

Mvh,
Magnar

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nja, de seneste driverpakkene inneholder både RAID og SATA RAID, og installerer begge. Kortet mitt er uten den Promise-kontrolleren. Har også prøvd å "strype" HD-en til SATA-1, uten resultat. Jeg bestemte meg tilslutt for at det var en konflikt mellom SiI-softwaren og VIA-RAIDet, og at dette ikke ville funke. Derfor står det nå en Eee og kjører SC inntil videre.

B

Topp Bunn