Problemer med røramp etter tilkobling av diy

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Eg fikk en skremmende opplevelse nettop.

Skulle nettop koble opp min nybygde monitor av scan speak 18w8545 og fountek neo5 pro til en Ancient Audio Silver Integra.

Tidligere brukte eg tabaq på denne uten problem.

Da eg koblet opp kom det en slags svak.....kokende lyd fra forsterkeren.

Og da eg slo av og koblet tilbake til tabaqene så kom det en lyd som eg regner med aldri skal komme fra en røramp.

Er mulig det er to punkter som har kommet sammen på delefiltere etter at det var koblet som ikke skal det.

Har noen ide på hva som kan ha skjedd.

Dette er en integrert røramp som er oppgradert med sølv i olje kondensatorer og har
en nypris på over 40000 så eg håper dette ikke blir dyrt.

Regner med å levere den inn på mandag

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.651
Torget vurderinger
2
Du formulerer deg desverre på en måte som ikke er lett å dechiffrere.
Skjønner at du har hatt et problem,men hvordan det oppstod og hva som er involvert er fortsatt uklart...

En vill gjetning blir at du har kortsluttet utgangen på en forsterker

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Nå skal det ikke være katastrofalt for en rørforsterker ( med utgangstrafo ) å få en kortslutning på utgangen. Faktisk er det visstnok værre med åpen utgang grunnet høye spenninger over utgangsrøret.
Du har ikke kommet borti utgangsrørene eller noe sånt under testingen? Ville sjekket at alle rørene står godt i soklene og at soklene faktisk har KONTAKT med pinnene på ( spesielt ) gitteret til 300B. Dårlig kontakt her og Fixed Bias brenner 300B røret på et øyeblikk.
Om forsterkeren er konstruert som en 40K forsterker skal være bør en ikke brenne mer enn en sikring eller likeretter ved feil. Utgangsrørene kan kortslutte, men igjen skal sikringen ryke. VH. Bernt

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Lyste noen av rørene ekstra mye opp? Da har du evt problemer som BerntJ nevner, hadde det på min 300b, var lynrask til å slå av men det ene 300b røret ble sinnsykt varmt på sekunder og har nok fått seg en smell da jeg har fått litt støy i etterkant. Skal for sikkerhets skyld bytte rørsoklene og rørene da det er litt lealaust.

Men var det forsterkeren i seg selv som lagde lyd eller var det ut i høyttalerne?

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Mener eg så lys fra likeretterrøret og eg hørte en sprakende lyd.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Skal ikke se bort fra at dette kan ha sammenheng med dine problemer..VH. Bernt.

Topp Bunn