Problemer med NAD forsterker

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Hei !!

Har en ganske rimelig NAD integrert forsterker, tror den heter 304.
Problemet er at jeg ikke får noe lyd.. Sikringene er hele og det lyser i Power lampa.

Noen som vet om noe "standardfeil" på dem ??
Eventuelt litt tips om hvor jeg bør begynne å feilsøke.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
1) Mute / oppstart-timer
2) Utganger (transistorer)

Arne K

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Takk for det.
Tok vist litt feil da jeg skrev inlegget, power lampa lyser rødt.. den skal vel egentlig lyse grønt tror jeg (har aldri brukt forsterkeren før).

Er det da mere sannsynelig at det er utgangstransistorer enn den oppstarttimern.
Har multimeter og loddebolt så jeg kunne sikkert prøve å måle på dem hvis noen kunne fortalt hvordan..
Har også funnet skjema til forsterkeren

Er bara å rope ut vis det er noen guruer på østlandet som hadde hatt tid til å se på den.

Michael V

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Ja, sjekket nettop NAD304 på rommet til sønnen:

Øverste lampe (LED) lyser rødt når den slås på, og skifter til grønt etter ca. 3 sekunder.

Svein.

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
mmm...var det jeg trodde ja, da er det hvertfall sikkert at det er en slags protectionlampe som lyser

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Hei.
er ikke bare at kortslutnings linken som er koblet ut?
den som kobler pre og effekt delen sammen?
Husker ikke om det er det på 304?

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Den er koblet inn som den skal mellom pre out og main inn.

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Kom gjerne med flere forslag !!
Kjempefint at det er noen som gidder å hjelpe til.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Den lyser kun rødt? det kommer ikke noe klikk etter ca 3 sekunder?

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
det du kan gjøre om du har en annen forsterker,er å teste om pre delen funker. om pre delen funker er det litt lettere å finne feilen. evt om du har CD spiller med volume kontroll kan du teste effekt delen oxo...

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
det var jo igrunn smart, men tandberg forforsterkern er også defekt.. ::)

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
da er det nok ikke så lett nei...
har du CD spiller med volum? evt kasset spiller? et eller annet som har volum justering?

har du tatt av topp dekselet på den?
evt åssen ser det ut med print plate?

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Eneste jeg har med volum må være pc`en.
Printplata ser helt fin ut.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Hadde 312 en gang,som fikk en liten skade,den så helt grei ut,men der var det en liten sprekk i print plata,da ville den ikke gå forbi det protection kretsløpet. men det kan være en del,som gjør at den ikke vil gå forbi protection kretsen.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
har du noe mulighet til å få koblet den til main in med pc? det kan være et forsøk verdt. da får du testet effekt delen på den. det kan være bare en liten fille ting som gjør at den ikke går forbi protection kretsen,og det kan være en haug.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
hmm... det lukter ikke svidd av den heller?
hvis du slår den på uten kortslutnings terminalene,hva skjer da? får du da en klikke lyd?

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Lukter ikke svidd.
Høres ut som det er en klikkelyd når jeg skrur den på ja, men det er både med og uten kortslutningene.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
oki. den går frem til protection kretsen,men da er det noe som stopper den der. siden den ikke vil gå forbi det kretsløpet med og uten kortslutnings terminalene.
er dette noe du har hatt liggende? evt om den har vært lagret på fuktig rom?

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Det er noe jeg fikk av en bekjent som hadde kjøpt seg ny forsterker så jeg er ikke helt sikker på hva som har skjedd, men den er nok ikke lagret fuktig.

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
oki. da burde det egentlig bare være en liten små feil på den... men kan så klart gå løs med multimeteret på den.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Sannsynlig feil er at forsterkeren har blitt så kjørt at utgangstransistorene er brent. Sett multimeteret på en 100k-ohms verdi og se om de måler likt (uten strøm på!).  Hvis ikke så er det noen brente. Da måler de gjerne uendelig motstand eller full gjennomgang. Du kan også sjekke spenningsregulatorene for utgangstransistorene slik. De kan ha blitt tatt samtidig.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Mute virker på pre-out, så før du får grønt lys...ingen lyd.
Du har selvfølgelig sjekket alle sikringer?
Har desverre ikke skjema på sikrings & mute - kretsen....

Arne K

MichaelV

Medlem
Ble medlem
20.05.2006
Antall liker
0
Alle sikringer er hele ja.
Skal få en til å se på den i løpet av uka. Håper det bara er en filleting, er ikke allverden jeg gidder å bruke på den forsterkeren. Litt synd å ikke reparere den og, er jo en knakanes god forsterker til å være en såppas billig en.

Noen som kan anbefale noe rimelig hvis jeg ikke får reparert denne. Bør ikke koste så altfor mye, tjener jo ikke akurat heftig som lærling....

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Her skal du få et tips som du bør ta seriøst.
Mål om du har 0 volt DC i midtpunkt på begge utgangene. (L301)
Hvis du har spenning i midtpunkt, sjekk Q323, Q325,  for kortslutning. Bør også sjekke D317 og D319 for lekasje. Sjekk R333 for brudd. Hvis Q325 og Q323 er kortsluttet bør du også skifte difftrinn (Q301,Q303,Q305,Q307) og drivere (Q319 og Q321).
Dette var for venstre kanal. Det samme for høyre hvis feilen er der, men da andre komponentbenevnelser.

Hvis utgang er defekt og du skifter transistorer og får den opp å gå igjen må du justere hvilestrøm og midtpunkt.
Hvilestrøm på denne forsterkeren skal være 5,7 - 6,4 mV. Dette måler du på de to pinnene foran utgangstransistorene. Midtpunkt skal være 0V på alle forsterkere.

Hvis du har 0 Volt DC i begge midtpunktene kan du sannsynligvis se bort fra det jeg har skrevet over.... Sett på et signal på MAIN IN ( dra ut disse jumpers) og målt om du har signal i midtpunkt. Har du det er ikke feil i utgang med i protect kretsløp.
Dette styres av IC701 som skal legge til jord 38 volt på andre side av relespole og rele klapper til. Har vært borti feil på C708, mål kapasitansen på denne eller C709.
Har også vært borti at IC701 har vært defekt.

Kan også prøve å lodde løs Pinne 6 på IC701. Legg printbanen til jord og relet skal klappe til. Hvis det gjør det er det enten feil på de to nevnte lytter eller IC701.
( eller selvfølgelig noe annet i protectdelen som ikke jeg har vært borti.)

Hvis du ikke forstår hva jeg snakker om bør du levere den inn på service eller selge den til meg for 100 kroner ;D
Trur jeg har fått med det meste.
God fornøyelse.

Topp Bunn