Problemer med Magnepan 1.6

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Håper noen kan bidra med å oppklare/hjelpe til i forhold til følgende problem med mine Magnepan 1.6:

Opplever en type forvregning/klirr, spesielt når det spilles piano og på damevokal. Trodde først at dette vatr digital forvregning på fra min DCX 2496. Det er nå eliminert som årsak. Ved å kjøre et tonesweep gjennom den utgangsforsterkeren som tar seg av frekvensomrode 60-600 Hz, er det mulig å ”sirkle inn” problemet til et lite område omkring 200 Hz. Feilen er mere uttalt i høyre enn i venstre kanal. Feilen maskeres og blir bortimot uhørlig når det avspilles musikk i hele frekvensområdet.
Jeg ser for meg at problemet er ”mekanisk” og tenker meg at deler av mellomtone/bass-båndet kan ha løsnet fra folien det er festet til??.
Høyttalerne er nå 8 år gamle.
Er det andre Magnepan eire som har opplevd liknende. Hva har dere eventuelt gjort for å rette feilen?
Hvem er det nå som representerer Magnepan i Norge?

Mvh.

Eivind Stillingen

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.451
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Acoustic Tuning /Audionord (?)

Har også 1,6. Mine er ca.3 år gamle,-ingen slike problemer.

Hva bruker du av elektronikk?

Vinsnobben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
442
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har MG 1.5 som hadde samme problem. Det er riktig som du sier at kabelen som er limt på folien har løsnet. Velkjent problem for Magnepan når de blir eldre. Jeg kjøpte et reparasjonskit direkte fra Magnepan og de ble som nye.

Det ligger også videoer for hvordan du går fram på youtube. Se også http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ for tips og diskusjoner.

mvh

Eirik B

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Ser ut til at løsningen har kommet på banen;-)

Savner Maggies. Spes.1.6qr...

McLaren

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Bluesbreaker

Til ditt spørsmål om hvilken elektronikk som jeg brenytter:

Copland 288 (moddet med Sowter)- DCX 2496(modifisert)- Copland 306-Goldmund Memesis 3 (clone) til diskant-Goldmund Memesis 9(clone) til 60-600 Hz. Dessuten NAD 208 til to subber (NTH 1259).

"Min" feil ligger neppe her. Strømreserver i massevis.

Mvh.

Eivind Stillingen

Vedlegg

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg hadde et tilsvarende problem med mine gamle Magnepaner fra tidlig 90-tallet.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,36054.msg668443.html#msg668443

Jeg reparerte høyttalerne etter oppskrift fra andre DIY'ere, jeg har linket til en side her på foprumet hvor jeg forteller om hvordan jeg gikk frem.
Det eneste jeg trengte var aralditt, tålmodighet og litt strøm.

Reparasjonen har holdt og høyttalerne spiller fortsatt godt den dag i dag.

Topp Bunn