problemer med BeoGram 1800 `68mod.

B3nd1k

Medlem
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
0
Hei!

Prøvde å koble opp vår gamle BeoGram 1800, men ikke med særlig hell desverre. Vil rett å slett ikke fungere.
Noen som har litt teknisk innsikt som kanskje kan hjelpe?
Den fungerer, på den måten at strømmen er i, kablene kobla til anlegget og det kom knitring ut av høyttalerene når jeg "skrapte" nåla inntill en plate.

Men den vil verken går rundt eller noe annet. Her kommer et par bilder etter demonteringen:

Som dere ser har også fattern en gang i tiden gjort om den opprinnelige DIN kontakten til vanlig signal kabler, vet ikke hvordan dette fungerer. Men noen innspill her?

Takk for all hjelp.

-Bendik

Vedlegg

B3nd1k

Medlem
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
0
Reima er forresten fjernet på bildene, så det er ikke grunnen! :)

V

vredensgnag

Gjest
Motoren må renses. Vanlig at f.eks. Bg1000 ikke går, så er det bare å åpne motoren og rense og olje, og den kjører. Oljen stivner til asfalt, som i Thorens 124.

B3nd1k

Medlem
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Motoren må renses. Vanlig at f.eks. Bg1000 ikke går, så er det bare å åpne motoren og rense og olje, og den kjører. Oljen stivner til asfalt, som i Thorens 124.
Takk for tilbakemelding! Vi holder faktisk på med det i skrivende stund, sprayer litt med slik " motor på boks". Men er ikke lett å få tatt den opp slik vi kommer til :)

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har en likedan som står. Det er motoren som må overhales. B&O opplever jeg imidlertid som noe tungvinne å skru på sammenliknet med andre spillere. Jeg har derfor utsatt en nødvendig service.

Jeg tok også en kjapp oppsmøring for et års tid siden og fikk den til å gå greit. Etter å hatt den lagret et halvt års tid gikk det imidlertid igjen svært sakte rundt igjen.

Jeg antar jeg kommer til å satse på en total renovering til høsten.

Lykke til ! Jeg vil følge tråden og se hvilke utfordringer du kommer ut for !

mvh:
Stian

V

vredensgnag

Gjest
Motoren bør strippes, og kokes i varm olje ... dersom man vil være sikret en periode uten at den gnugger seg til igjen.

B3nd1k

Medlem
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Tror det er samme motor i Beogram 1000 og Beogram 1800, du kan søke på nettet om servicing Beogram 1000 motor. Så det var noen tips på Vinylengine, bl.a.

Stein
Takk for tipset, og bildet :)

Boogie-Stian skrev:
Hei !
Jeg har en likedan som står. Det er motoren som må overhales. B&O opplever jeg imidlertid som noe tungvinne å skru på sammenliknet med andre spillere. Jeg har derfor utsatt en nødvendig service.

Jeg tok også en kjapp oppsmøring for et års tid siden og fikk den til å gå greit. Etter å hatt den lagret et halvt års tid gikk det imidlertid igjen svært sakte rundt igjen.

Jeg antar jeg kommer til å satse på en total renovering til høsten.

Lykke til ! Jeg vil følge tråden og se hvilke utfordringer du kommer ut for !

mvh:
Stian
hehe, hvor senderer du den inn til service da? En total renovering hadde nok ikke gjort noe :)
Skal poste litt nærmere, har dynka motoren i olje over natta. Så får se om den går når jeg kommer hjem.

vredensgnag skrev:
Motoren bør strippes, og kokes i varm olje ... dersom man vil være sikret en periode uten at den gnugger seg til igjen.
Såppass ja :p Får håpe jeg slipper det, hørtes skummelt ut :)

V

vredensgnag

Gjest
Motorservice gjør du selv - ikke så vanskelig som det kan lyde som. Elektriske motorer er vanskelige å ødelegge.

B3nd1k

Medlem
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Motorservice gjør du selv - ikke så vanskelig som det kan lyde som. Elektriske motorer er vanskelige å ødelegge.
Hehe, ok :) Synes det var vanskelig å komme til under lokket der. Ser ut som noen spesial bolter eller noe.
Men får prøve meg litt fram senere, kan jo alltids håpe den fungerer når jeg kommer hjem nå. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.895
Kondensatoren i strømtilførselen kan også stelle til litt ball. Å ta ut motorpakken på en Beogram er enkelt.

B3nd1k

Medlem
Ble medlem
10.10.2010
Antall liker
0
Etter å ha stått natta med masse "motor på boks" i motorrommet, fungerer den fortsatt ikke =\
Så får nok prøve å åpne den helt, for å total rens.

Topp Bunn