Problemer ekstern RIAA

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Har en NAD PP1 som skurrer. Er disse nøye på strømforsyninga ? Kan de brukes med platespillere som har innebygget forsterker ? Er det noen kjente feil med dem ?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.743
Torget vurderinger
3
Æhh..hvis platespilleren din har innebygget forsterker må den vel ha en slags bypass-utgang hvis du skal koble den til en RIAA.
Ellers blir det vel bare tull.

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Altså, hvis jeg forstår rett, egen platespillerforsterker er ingen god ide når spillern har innebygget RIAA ? ??????

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Absolutt ikke en god idé å koble en en platespiller med innebygget RIAA til phonoinngangen på en forsterker (eventuelt ekstern RIAA). Men jeg har hatt en slik platespiller hjemme, og bak på den kunne man velge med en bryter om man ville bruke den innebygde RIAA-en i platespilleren eller sende signalet til ekstern RIAA eller phonoinngang på en forsterker.

Du skjønner det at en RIAA forsterker ikke bare signalet fra en pickup, men den er også en equalizer. Musikken graveres med en frekvenskurve der bassen er lav og diskanten høy for å få pass til rillene, og så dekodes dette med motsatt eq i RIAA. Du tilfører altså et diskantrikt signal fra pickup en bassrik eq for å balansere lyden. Hvis du kobler en RIAA til en annen RIAA får du dobbelt opp av denne bass-sterke eq-kurven. Og en økning i gain. Det er det verst tenkelige resultatet du kan ha.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Andriken: Du har innebygget RIAA? Hvilken spiller har du? Da har du tre muligheter:

a) Fløtt bryteren bakpå platespilleren til "PHONO"- settingen, koble inn den innebygde RIAAen, bruk den. Koble til på en standard linjeinngang. Legg vekk PP2.

b) Sett platespilleren på "LINE", koble inn PP2 som RIAA der. Ikke å anbefale, da linjedelen på platespilleren din som regel er av dårligere kvalitet enn i forsterkeren.

c) Oppgrader vinylriggen- inkludert platespiller og RIAA. PP2 er soid forbigått av merker som Rega og iFi. Og Regas Planar 1 eller 2 slår alle maskiner med innebygget RIAA.

KOBLE ALDRI EN RIAA PÅ PHONOINNGANG MED KORT I- slik du har gjort her.. Det kan i visse tilfeller skade både RIAA og inngang, Den skall være på standard LINJEINNGANG. Den innebygde RIAAen i platespilleren din er der for å muliggjøre platespillerbruk på en forsterker som ikke har innebygget RIAA. Ekstern blir unødvendig med en sånn setup. Dog, de eksterne låter bedre.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skade inngang og riaa-trinn? Hvordan skal det gå til?

Bytte platespiller og riia-trinn som løsning på at han har koblet feil? Jau, det.... ;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dazed...foreslås fordi det faktisk er betydelig kvalitetsforskjell på intern og ekstern RIAA, også i sånt et setup. Marginale ekstra utlegg, solid lydmessig forbedring. Selv med PP2. Les innlegget, så vil nok også du forstå det. Eller klarer du ikke å lese MELLOM linjene?

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Arrogant much? Jeg leste innlegget ditt, forsto hva du mente og er uenig med deg.

Hvis den interne RIAA-en kan deaktiveres er jo spilleren likeverdig en tilsvarende uten innebygget riaa-trinn.

Det var jo ikke en oppgradering trådstarter var ute etter.

Når det gjelder NAD PP1, er jeg litt redd for at den innebygde er bedre. ;)

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Mellom Auditors linjer av sludder og uønsket kjøpshjelp kan jeg lese at spørsmålet ble besvart tidligere i tråden.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.912
Sted
Sølvbyen
Dazed...foreslås fordi det faktisk er betydelig kvalitetsforskjell på intern og ekstern RIAA, også i sånt et setup. Marginale ekstra utlegg, solid lydmessig forbedring. Selv med PP2. Les innlegget, så vil nok også du forstå det. Eller klarer du ikke å lese MELLOM linjene?
God takt og tone som vanlig her, ser jeg. :rolleyes:

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Absolutt ikke en god idé å koble en en platespiller med innebygget RIAA til phonoinngangen på en forsterker (eventuelt ekstern RIAA). Men jeg har hatt en slik platespiller hjemme, og bak på den kunne man velge med en bryter om man ville bruke den innebygde RIAA-en i platespilleren eller sende signalet til ekstern RIAA eller phonoinngang på en forsterker.

Du skjønner det at en RIAA forsterker ikke bare signalet fra en pickup, men den er også en equalizer. Musikken graveres med en frekvenskurve der bassen er lav og diskanten høy for å få pass til rillene, og så dekodes dette med motsatt eq i RIAA. Du tilfører altså et diskantrikt signal fra pickup en bassrik eq for å balansere lyden. Hvis du kobler en RIAA til en annen RIAA får du dobbelt opp av denne bass-sterke eq-kurven. Og en økning i gain. Det er det verst tenkelige resultatet du kan ha.
Takk ! Nå forstår jeg mer. Har en DENON spiller som jeg har solgt og skal sendes. Har ikke brukt den siden kjøp. Oppdaget nå at det er instillinger under ! Spilleren. Skal sette meg inn i dette og teste. Spilleren virker fortsatt godt uten ekst. riaa. Riaa pp1 lyder knallgodt koblet til en urgammel Telefunken spiller som ikke har innebygget. Så ingenting er ødelagt. Har troen på dette med at innebygget og ekstern riaa kræsjer.

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Legger ikke flere tusenlapper på en riaa når platespilleren er av den rimelige sorten. Men har en Telefunken platesp. fra ca. 1977-78 som jeg har testet med NAD pp1 på anlegget (Cambridge Audio 640/B&W cm7) og lyden er overraskende fet, men uten den detaljeringen jeg får fra CD (Arcam CD82). Telefunken er arvegods og har ikke innebygget riaa. Hvilken platespillerforsterker vil du anbefale meg her ?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Musical Fidelity V-90 LPS

Vil nok være litt mer oppløst enn NAD-en, som i ærlighetens navn IMO ikke er så mye å rope hurra for, men det spørs om kanskje f.eks pickupen er en større flaskehals, hvis den er slitt og av lavbudsjettypen. Vet du hva som sitter på?

Telefunken hadde noen litt fine spillere. Hva heter din?

Sist redigert:

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Modellen er en S 90 CX. Har en knapp merket "cx decoder" hva er det ? Har pitch-justering og justering av stifttrykk, anti-skate og en audiotechnica stift. Er massiv og tung. Kan den kanskje ha innebygget riaa likevel ? Minimalt med info om denne på nett. Må ha vært en ganske dyr spiller i sin tid. Den låter ihvertfall meget bra men er hyperfølsom på selv bittesmå riper på vinylen. Vet du mer om denne er jeg takknemlig for svar !

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hm. Den står ikke blant disse:

https://www.vinylengine.com/turntab...earch=search&control=any&auto=any&changer=any

...men i følge dette: Semi Automatic Turnable S90CX R-Player Telefunken Deutschlan ...ser det ut til å være en ganske tidstypisk, halvautomatisk, beltedrevet spiller fra tidlig på 80-tallet. Hvis elektronikken funker og stiften er OK eller det går an å finne en rimelig erstatning på nettet, burde den være like grei som nye, rimelige spillere. Tviler på at det var noen veldig dyr spiller, men jeg vet jo ikke.

Tviler også på at den har innebygget RIAA-trinn, men jeg aner ikke hva "decoder" betyr i sammenhengen.

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Hehe, på 80-taller var all elektronikk svinedyrt i Norge. På svensk side var det halv pris :)

Andriken

Medlem
Ble medlem
01.08.2017
Antall liker
2
Sted
Stjørdal
Kjempebra research, Dazed !! Har prøvd cx funksjonen på flere plater, men lyden blir tynnere. Ver ikke hva jeg skal sammenlikne med....muligens noe sånt som at en uheldig/ dårlig utført remix fra mastertape til CD kan gi spinklere lyd. ??????

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det vil jo bare funke på plater som er kodet med CX.

Topp Bunn