Høyttalere Problem med resonans i rommet ved høye basstoner

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Hei,

Vi har et irriterende problem når vi spiller ganske høyt (fra ca 90db og oppover). Hvis det da kommer en basstone som varer mer enn et sekund så kommer det noen skurrende ulyder i takt med musikken. Når jeg først hørte det var jeg redd det var et problem med en av høyttalerne eller en sub, men nærmere undersøkelser viste at det skyldes at en av takplatene (innerst ved veggen, standard innvendig takplate) starter å vibrere hvis bassen blir for kraftig.

Lyden fra plata er ganske høy slik at vi hører den godt gjennom musikken/filmlydene og det er en form for skurrende vibrering som til forveksling er lik den lyden et sprengt element lager. Temmelig irriterende mao og litt stressende :)

Takplata er ikke spesielt løs, det er nesten ingen bevegelse i den hvis jeg presser hånda mot den. Men, hvis jeg holder hardt mot den når musikken spiller så stopper skurringa (og kommer tilbake tvert igjen når jeg slipper).

Jeg er ikke akkurat noen ekspert på dette (eller veldig hendt) så jeg lurte på om noen her har vært borti det samme og hva dere eventuelt gjorde for å fikse problemet.

På forhåndt takk for hjelpen!

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.565
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Enten skru og sparkle/male fra undersiden eller en langsgående limfuge med pl lim i overgang takbjelke/takplate fra oversiden. :cool:

nordvest

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.05.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
Takk for tips! Det høres veldig fornuftig ut.

Tok og prøvde en kjapp løsning nå. Stappet noen tannpirkere mellom plata og lista den ligger inntil for å få litt mer trykk på plata og kanskje "forstyrre" det som resonnerer litt. For tidlig å si noe definitivt ennå, men en kjapp test med en av verstingsangene tyder ihvertfall på at det hjalp en hel del :)

Topp Bunn