Problem med Platespiller eller RIAA, trenger tips.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hei,

Er ganske nybegynner når det kommer til vinyl så dette kan jo være en bagatell feil ( håper det ) for alt jeg vet, men her er problemstillingen :

Utstyret : Project RPM - 1 og ett Project RIAA trinn til 1300 kr.

Skulle nylig sette på en LP og nyte litt god musikk men lyden hørtes helt forferdelig ut. Susing og skurring, hørtes ut som om jeg spillte på ett par godt sprengte høytallere, noe de ikke er :). Kunne minne litt om lyden når du ikke jorder kabelen mellom LP og RIAA bare mye verre. ( Var godt fornøyd med lyden når utstyret fungerte )

Var sikker selv at dette måtte være RIAA trinnet da det faktisk kom lyd, selv om det var dårlig lyd. Men nå har jeg altså lånt meg ett annet RIAA trinn og har akkuratt samme problemet enda.

Kan det være pickupen da ? Hva er det som pleier å ryke først ?

Utstyret er kjøpt nytt for ca ett halvt år siden og er ikke brukt mye så dette er litt merkelig uansett. Kan det være noe så enkelt som at jeg må rengjøre pickupen eller noe ? ( Har aldri gjort dette så kom med tips her om dette kan være problemet. ;) .

Takker for all hjelp/tips på forrhånd, her er jeg temmelig blank.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.723
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrest merkeleg ut. Vi får sjå kva vi kan finne ut.

Dersom det skulle vere rusk på pickupen, er det stor sjanse for at du ser det med det blotte auge. Uansett går det bra å tørke av med ei korthåra, stiv pickupbørste, som må førast i same retning som plata rører seg i høve pickupen. Børst berre tuppen.

Det kan vel ikkje vere at du har slått på MC-inngangen på riaa, og har ein MM-pickup, då får du i tilfelle ei overstyring som ikkjke er så bra.

Koplingmessig: Dersom du har ein forforsterkar med Phonoinngang (vanleg på litt eldre utstyr), er det alt ein riaa i denne. Ein ekstra riaa vil få lyden til å verte noko liknande det du fortel om.

Men det verkar som det ikkje er noko av delane, eigentleg. Har du ein vinylkamerat ein stad i nærleiken, vil det vere lurt å invitere han.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Audiophile-Arve skrev:
Høyrest merkeleg ut. Vi får sjå kva vi kan finne ut.

Dersom det skulle vere rusk på pickupen, er det stor sjanse for at du ser det med det blotte auge. Uansett går det bra å tørke av med ei korthåra, stiv pickupbørste, som må førast i same retning som plata rører seg i høve pickupen. Børst berre tuppen.

Det kan vel ikkje vere at du har slått på MC-inngangen på riaa, og har ein MM-pickup, då får du i tilfelle ei overstyring som ikkjke er så bra.

Koplingmessig: Dersom du har ein forforsterkar med Phonoinngang (vanleg på litt eldre utstyr), er det alt ein riaa i denne. Ein ekstra riaa vil få lyden til å verte noko liknande det du fortel om.

Men det verkar som det ikkje er noko av delane, eigentleg. Har du ein vinylkamerat ein stad i nærleiken, vil det vere lurt å invitere han.
Hei,

har ikke slik børste men er kanskje verdt å kjøpe en uansett. De andre tingene du nevner har jeg allerede sjekket opp i :) . Er en bryter på RIAA'en der jeg velger MM eller MC. Bruker MM her selvsagt da det er en slik pickup.

Må få frem at det har virket helt fint slik det stod men plutselig en dag var lyden altså slik jeg beskriver. Uten at noen har vert og koblet eller noe.

Lurer egentlig på om det kan være noe som har løsnet ved pickupen? Er vel 4 ledere som går ut til selve pickupen, hva om det skulle bli brudd i en av disse f.eks ?

Har måleutstyr og slikt om signalene kan måles fra pickup til platespiller utgang? .

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Var noen som sa at nåla kanskje var knekt. Høres logisk ut, den ser litt splittet ut, men vet ikke hvordan den skal se ut originalt :D heh.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sjekk nåla. Hvis du er ung og ser godt, holder det med lupe. Ellers må du kanskje til med et mikroskop. Lett å se om det er noe galt.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Audiomix skrev:
Sjekk nåla. Hvis du er ung og ser godt, holder det med lupe. Ellers må du kanskje til med et mikroskop. Lett å se om det er noe galt.
Får skaffe meg en lupe og sjekke ja. Men om det nå skulle være nåla, er det vanskelig å bytte ? Noe jeg kan gjøre selv ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å skifte nåla skulle være den ekleste sak i verden. Det sitter sannsynligvis en MM fra Ortofon på spilleren din.

Muligens en sånn:

Eller en sånn:

Begge disse er helt uproblematiske å skifte nåla på. Den gamle trekkes av pickupen, og en ny skyves på. De som selger deg ny nål skal klare å vise/beskrive hvordan.

Hvis det er nåla som er ødelagt, altså.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
465
Torget vurderinger
4
Nåla kan være knekt hvis du har noen i huset som har vesentlig mer enn to tommelfingre. En annen ting som kan ha skjedd er at diamanten har falt av nåla, men det bør du også kunne se greit med det blotte øye. Se på bildene Zomby la ut så ser du hvordan nåla skal se ut.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Det eneste jeg kan kritisere Ortofon MM-puer for (har selv en 2M-pu nå), hvis det er Ortofon det er snakk om her, er at jeg synes stiften sitter litt ubeskyttet til under "huset". Du trenger ikke mer enn en tommeltott for å komme borti stiften ved et uheldig øyeblikk. Hadde vært fint om stiften var festet litt lenger innunder "huset" på PU, men jeg antar det finnes grunner for at stiften står der den står.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Den skal treffe rillene vet du ;)
Og det bør være mulig å se hvor den skal treffe.
Videre er det sikkert noen tekniske grunner til at det er slik.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm...

På OM-serien kan man kanskje si at nåla er litt ekstra eksponert. Mulig det er felles kropp med DJ-variantene som er grunnen. De vil jo gjerne se hvor de setter nåla. Stort sett synes jeg Ortofon er blant de som har minst eksponert nål, sammenlignet med f.eks. Dynavector, Lyra, Sumiko og en del andre.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Takker for hjelpen, er nesten sikker på at det er nåla som er problemet her. Pickupen her er en "Ortofon OM 3E cartridge fitted" som følger med originalt med denne platespilleren. Kunne kanskje vært en ide og kjøpt helt ny pickup når jeg først var i gang. Som drivverk føler jeg denne platespilleren er ok siden motoren her er seperat osv. Men kunne kanskje oppgradert pickupen litt.

Regner med jeg får ny nål og alt om jeg kjøper en bedre pickup, gjerne en som er litt mer beskyttet ja ;)

Noen som har noen tips som vil passe spilleren ? .

RIAA trinnet er en slik pro ject med usb utgang, vurderer senere å oppgradere til den Cambridge 640 som mange mener er en bra entry level RIAA.

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Antall liker
1
Ja, du får ny nål når du kjøper ny pickup. Anbefaler Audio-Technica AT-95, eller Ortofons 2M Red dersom du vil tyne enda mer ut av spilleren. Gode og lett likandes pickuper som kler denne spilleren godt.
Lykke til!

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Stoffe skrev:
Ja, du får ny nål når du kjøper ny pickup. Anbefaler Audio-Technica AT-95, eller Ortofons 2M Red dersom du vil tyne enda mer ut av spilleren. Gode og lett likandes pickuper som kler denne spilleren godt.
Lykke til!
Takker for tips, tror jeg bestiller en slik Audio Technica AT-95 fra bigdipper, billig sak :).

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
AT-95 er jo såpass billig at det uansett ikke skader å teste den, jeg hadde samme PU på en Marantz spiller for noen år siden og jeg må si at den spilte verdt prisen og vel så det.

Topp Bunn