Proac Kloner: Div spørsmål:)

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hei:)

Skal til å bygge mine første høytalere. Planen er å bygge noen Proac-kloner. Mdf til kabinettet er ferdig kappet, men jeg har ikke begynt å lage hull osv.

Det jeg lurer på er i første omgang er bassrør og dempemateriale. Ifølge tegningene jeg bruker skal det være ett bassrør med følgende dimensjoner: 140mm*75mm
Jeg har vært inne på Eltek sine sider, men er usikker på hva jeg trenger.

Dempemateriale. Har forstått det slik at høytaleren skal dekkes med bitumen (Asfaltmatte?) Noen som vet om prisen på Eltek er for ett "ark"?
Jeg leser også att noen sverger it "organisk" ull, mens andre bruker biltema sitt dempemateriale. Har dette noe å si?

Mvh
Torgeir "Fersk-i-gamet" Rokkones:)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei

Hvilke tegninger bruker du?
Har lest mye om dise og sitter på en del linker.

Bitumen, vil tro at de tynne platene du kjøper på Torshov bil rekvisita er helt ok. De er rimelig billige.

Dempemateriale. Det kommer jo an på hvor tett opp til originalen du vil legge deg. Mener det skal være skumgummi i disse.

Port, skulle være vel rimelig enkelt. 75 mm i diameter og 140 mm lang. Enklere enn det skulle vel det ikke være ;)

Håvard

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Ull fungerer meget bra i mellomtoneregisteret

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Dempematerialet på Biltema demper alt for lite.
Hva kan du anbefale isteden for Biltema dempingen? Acustilux fra Eltek? Annet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Rockwool. En pakke til 250kr er nok til et hjemmekinooppsett med digre høyttalere.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Rull'n ut??:)

Takk for mange kjappe svar:)

Kan man som privatperson handle med Monacor? Kom litt uklart fram på sida deres.

Har ett spørsmål ang. finèr. Har sett div. nettsider som driver med dette. Oslo finèr-ett-eller-annet, og Tre og finèr. Noen som har handlet hos noen av disse? Hvor mye koster det for meter'n?:)

Maser jeg? Neida!!

Mvh
Torgeir Rokkones

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Rull'n ut??:)

Takk for mange kjappe svar:)

Kan man som privatperson handle med Monacor? Kom litt uklart fram på sida deres.

Har ett spørsmål ang. finèr. Har sett div. nettsider som driver med dette. Oslo finèr-ett-eller-annet, og Tre og finèr. Noen som har handlet hos noen av disse? Hvor mye koster det for meter'n?:)

Maser jeg? Neida!!

Mvh
Torgeir Rokkones
Går greit å handle med dem... de sender ved forskuddsbetaling tenker jeg.

Når det gjelder finèr, kan du sjekke tråden om: hvor kjøpe bladfiner ???

Finner nok noe der.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ull fungerer meget bra i mellomtoneregisteret
Langhåret ull er jo finfint der man vil selektivt dempe mellomregister, sånn som i f.eks transmisjonslinjer.
I 2.5 tror jeg man må gå hardere til verks, fordi de kan ha en tendens til boomy bass om den er underdempet.

Rockwool er sikkert lurt, skumgummi er nok også vel verdt å prøve (det er vel originalt, er det ikke?)
Jeg har drevet frem og tilbake med Elteks Akustilux og Akusti-Q, men her må man simpelthen bare prøve. Det er ikke sikkert at massetettheten i din MDF er den samme som i den originale, og det er en sannsynligvis endel avvik som gjør at du ikke uten videre kan anta at det som brukes originalt vil passe best hos deg... filteregenskaper osv også.

Elteks materialer har en tendens til å kunne være litt for effektive i enkelte henseender, og det er fort gjort å overdempe med de, slik at lyden blir livløs og død.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
2.5 med 18W 8535 får en voldsomt høy Q og trenger dertil tung demping.
Akkurat, derfor var det jeg mente at ull muligens ikke er egnet her. Men man må allikevel huske på at Elteks varianter KAN overdrive dempingen, og jeg synes det er en temmelig tynn linje mellom for mye og for lite..

Mye lettere å få til Rockwool eller skumgummi synes nå jeg da.. men dog må tilføyes at jeg er amatør på området.

Mvh Vidar P

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Takk for mange gode svar og tips.

Tegningene jeg har brukt på kabinettet fant jeg på http://www.geocities.com/diyproac25

Videre lurer jeg på hvor mye dempemateriale jeg skal bestille.
Er usikker på hvor mye som går med.
Skal det like mye dempemateriale både over og under avstivinigen? Trenger man avstivingen?

Bilder kommer!!

Mvh
Torgeir Rokkones

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Avstivningen er en del av designen, og definerer hvilken frekvens panelet resonerer ved.
Eltek har en oversikt over hvor mye dempemateriale du gjennomsnittlig anbefales å bruke pr liter kassevolum, evt målt i antall lag på de aktuelle overflater. Det er i min erfaring og smak mer enn nok.

Mvh Vidar P

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode svar og tips.

Tegningene jeg har brukt på kabinettet fant jeg på http://www.geocities.com/diyproac25

Videre lurer jeg på hvor mye dempemateriale jeg skal bestille.
Er usikker på hvor mye som går med.
Skal det like mye dempemateriale både over og under avstivinigen? Trenger man avstivingen?

Bilder kommer!!

Mvh
Torgeir Rokkones
Du bruker iallefal den originale 2.5 artikkelen ser jeg, men print ut det Truls Gravesen har skrevet, den er utrolig lærerik.

Avstiving er ok. Mener at de siste versjonene av 2.5 hadde avstiving originalt.

Det finnes flere tråder om denne høyttaleren, søk bl. a her, www.hififorum.net

Før ller siden kommer du over bilder som forteller deg hvordan du skal dempe dem. Men dette står vel i oppskrifta. Les den nøye så finner du ut av det.

Håvard

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Har allerede printet ut Herr Gravesens artikkel, og det er jo mye god lesning. Tegningene valgte jeg fordi de var greie og oversiktelige:) Planen videre er å bruke Gravesens delefilter.

Gleder meg til helga! Begynner så smått da:)

Mvh
Torgeir

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skal du ha høyttalerne så tett som mulig til originalen hadde jeg begynt i andre enden og valgt filteret på "geocities". Etterpå kan du tweake deg fram.

Kanskje en ide og ha filteret lett tilgjengelig under høyttaleren? Blir noken del testing framover.

Håvard

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Skal du ha høyttalerne så tett som mulig til originalen hadde jeg begynt i andre enden og valgt filteret på "geocities". Etterpå kan du tweake deg fram.
Bra strategi for å forstå forskjellene, men av egen erfaring vil jeg si at Gravesens filter er en hel del bedre enn geocities-filteret. Kommer vel kanskje litt an på lyttevolum og preferanser forsåvidt - Gravesens er mer 'laidback' og mykere - mer egnet for høytspilling og for rom som ikke er veldig mye dempet. Spiller du ikke veldig høyt og har et godt dempet rom så stiller de jevnere...

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Bra strategi for å forstå forskjellene, men av egen erfaring vil jeg si at Gravesens filter er en hel del bedre enn geocities-filteret. Kommer vel kanskje litt an på lyttevolum og preferanser forsåvidt - Gravesens er mer 'laidback' og mykere - mer egnet for høytspilling og for rom som ikke er veldig mye dempet.  Spiller du ikke veldig høyt og har et godt dempet rom så stiller de jevnere...
Sikkert riktig dette, men geocities er vel den som kan kalles en clone? En clone skal jo være så tett opp til originalen som mulig, slik sett er vel geocities den riktige.

Gravesens filter beveger seg kankje litt bort i fra originalen og kan kanksje ikke kalles en clone lenger. Jeg vet ikke, men jeg synes den høres interessant ut. Jeg liker laidback soundet.

Har hørt en clone 2.5 og den likte jeg ikke.
Syns det ble stressa å høre på.

Håvard

PS Har ikke fått testa harpiksen ennå. Er på vei. Gjør som deg, smører rett på.

Håvard

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Sikkert riktig dette, men geocities er vel den som kan kalles en clone? En clone skal jo være så tett opp til originalen som mulig, slik sett er vel geocities den riktige.

Gravesens filter beveger seg kankje litt bort i fra originalen og kan kanksje ikke kalles en clone lenger. Jeg vet ikke, men jeg synes den høres interessant ut. Jeg liker laidback soundet.

Har hørt en clone 2.5 og den likte jeg ikke.
Syns det ble stressa å høre på.
Enig. Føler at Gravesens versjon lydmessig er mye nærmere originalene enn den 'originale klonen'. Proac skal ikke være slitsom å høre på normalt sett! Aner meg at dette kan henge sammen med at de modifikasjonene Proac har fått gjort med elementene gir dem relativt annerledes egenskaper ift. elementene som kommer rett fra Scanspeak. Om filteret er nære originalen eller ikke bekymrer meg mindre må jeg innrømme...;D

PS Har ikke fått testa harpiksen ennå. Er på vei. Gjør som deg, smører rett på.
Kjør på! Men vær forsiktig med mengden du har på penselen når du tar diskanten - domen suger til seg harpiks veldig fort!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Enig. Føler at Gravesens versjon lydmessig er mye nærmere originalene enn den 'originale klonen'. Proac skal ikke være slitsom å høre på normalt sett! Aner meg at dette kan henge sammen med at de modifikasjonene Proac har fått gjort med elementene gir dem relativt annerledes egenskaper ift. elementene som kommer rett fra Scanspeak. Om filteret er nære originalen eller ikke bekymrer meg mindre må jeg innrømme...;D

Kjør på! Men vær forsiktig med mengden du har på penselen når du tar diskanten - domen suger til seg harpiks veldig fort!
Er ikke uenig.
Lukta litt på denne konstruksjonen en gang i tiden, men slo det fra meg. Det som er interessant er det du skriver om hvordan du oppfatter Gravesens resultater. Da jeg leste som værst om denne clonen var det mange mennesker som målte og lyttet med origianlen og clonene samtidig. De kunne ikke høre store forskjeller mellom dem. Med andre ord er det ulike erfringer ute å gå. Bestrider ikke dine observasjoner da det visselig er forskjell på de to basselementene. Det skal bl.a være en mindre magnet på originalen.

Har nå basselementer til Proac respons 1. Lurer på hvilken clone jeg skal gå for;
gravesens med hiqupon eller
gravesens med scna speak eller
clonen på den franske siden

Takker for harpisk råd. Må kjøpe pensel først ;D

Håvard

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Da er kabinettene ferdig skrudd og limt. Bestilte finèr i dag. Gikk for valnøtt, da dette er ett treslag jeg liker godt. Kabinettene er dempet med asfaltplater og Acustilux. Har ikkje tatt ett einaste høl enda.

Etter annbefaling fra Eltek bestilte jeg fire stykk bassrør av type br7720.
Dette er ett plastrør med indre diameter 6,2cm, Indre areal 30,2cm2, Monteringsdiameter 9,6cm, Lengde 21cm. Disse har en avrundet port. Han jeg snakka med på Eltek mente at jeg burde kappe og skjøte sammen to av disse, slik at jeg fikk en avrunding både ute og inne. Problemet er at jeg har rotet vekk papiret der jeg noterte det. Har noen peiling på slikt? Spør her før jeg begynner å ringe ned til Eltek igjen:)

Bilder kommer så snart som mulig.

Mvh
El Rocco

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Da er kabinettene ferdig skrudd og limt. Bestilte finèr i dag. Gikk for valnøtt, da dette er ett treslag jeg liker godt. Kabinettene er dempet med asfaltplater og Acustilux. Har ikkje tatt ett einaste høl enda.

Etter annbefaling fra Eltek bestilte jeg fire stykk bassrør av type br7720.
Dette er ett plastrør med indre diameter 6,2cm, Indre areal 30,2cm2, Monteringsdiameter 9,6cm, Lengde 21cm. Disse har en avrundet port. Han jeg snakka med på Eltek mente at jeg burde kappe og skjøte sammen to av disse, slik at jeg fikk en avrunding både ute og inne. Problemet er at jeg har rotet vekk papiret der jeg noterte det. Har noen peiling på slikt? Spør her før jeg begynner å ringe ned til Eltek igjen:)

Bilder kommer så snart som mulig.

Mvh
El Rocco

Det idelle hadde vel vært å kjøpe et rør til som har den samme indre diamteren som ytterdiamter på de du har kjøpt. Da er det letter å få til en fin skjøt.

Vil tro at Eltek vil at du skal ha avrunde porten i begge ender. Defor kjøper du to rør, kapper de slik at summen av lengden på rørene blir portlengden. Kapp og lim så fint du kan.

Litt tricky å få til dette vil jeg tro.
Tviler på at Proav har gjort dette på sin 2.5.

Håvard

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hei igjen:)

Nå er det dags for finèring. Har fått tak i det jeg trenger, og regner med å være ferdig i løpet av helga. Noen som har noen tips i forbindelse med finish? Hva har dere gjort? Lakkering, olje, voks? Har muligheter til å få de billig lakkert på bilverksted, men det krever jo en del forarbeid (pussing, pussing og atter pussing).

Har forresten hvite nesebøbber nå etter all den pussinga:)

Krigs

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Antall liker
0
Begynner å bli klar med å finere selv her, etter ca 1,5 år med MDF/lim/sparkel-design... Folk som hører de nevner stort sett ikke designet, tar det som et godt tegn jeg ;D

mvh

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Re: Proac Kloner: Endelig Ferdig:)

Nå står de og spiller i stua mi. Har vært artig å bygge, samtidig som jeg har lært utrolig mye!!

Bilder kommer snart:)
DIY kan fort bli en vane, iallefall en hobby.

Litt tidlig å si noe om lytteinntrykk foreløbig, men bassen har bedret seg allerede. Deilig:)

Forslag til høytalerkabler?

Hva er neste projekt?:)

Topp Bunn