Pro-Ject Carbon Esprit eller Rega RP3?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hei alle sammen! Ble nylig medlem her på forumet, og for å prøve å gjøre meg mest mulig populær tenkte jeg det var en god ide å starte ennå en "hvilken platespiller"-tråd...

Har klart meg fint i femten(!) år med den samme gamle Rega Planar2 spilleren min, men har i det siste fått lyst til å oppgradere. Verden går jo fremover, og det gjelder vel også for platespillere.

Begge spillerene som jeg nevner i overskriften har jo helt tydelig sine fans, men er RP3 som koster ca 50% mer enn Carbon Esprit verdt de ekstra kronene?

Kan jo for den saks skyld trekke inn Pro-Ject RPM5.1 som en outsider, sånn bare for å gjøre det litt mer komplisert...

Må vel nevnes at jeg stort sett hører på metal og pønk, så det er først og fremst driv, spilleglede og gjerne en saftig høy bass/lav mellomtone jeg prioriterer, fremfor mikrodetaljer, holografi osv.

Skal forøvrig kobles til en Parasound Zphono riaa videre til en Primare a30.1 som driver et par Dali 350, hvis det gjør noe forskjell.

Noen innspill O Store Forum?

Draugen

Medlem
Ble medlem
04.12.2012
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Gir denne gamle tråden en liten bump siden den passer fint til mine egne forundringer:cool:

Z

Zomby_Woof

Gjest
For å være helt ærlig, så er det ett godt råd å gi. Oppsøk en forhandler som fører begge, arranger en sammenligning, og kjøp den du liker best.

Så kan du velge side og delta i budsjettspillerkrigen etterpå, eventuelt la være. Begge lager flotte produkter som man kan glede seg stort med.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Bra tips, Zomby..som om jeg sku sagt det selv! Jeg har valgt side allerede, men får til begge, det vet du..hehe..Uansett...Good Luck!

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Jøss, denne tråden hadde jeg helt glemt... Det morsomme er at jeg har bytta forsterker, høyttalere og riaa-trinn, men jeg har fortsatt samme platespiller. Den gode gamle Planar 2'en holder fortsatt stand;)

Har lagt inn et bud på en minst like gammel Planar 3, får jeg ikke tilslag på den blir det nok en RP3.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Bra, Crusty!! Hva endte du på av samarbeidende utstyr?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Bra, Crusty!! Hva endte du på av samarbeidende utstyr?
Trafomatic Audio Experience Two, Klipsch Heresy III og Graham Slee Gram Amp 2 SE.

Har bytta pu også, fra en Ortofon 2m Blue som ble alt for lystklingende for Heresyene, til en Nagaoka MP-110.

I utgangspunktet kunne jeg sikkert levd med Planar 2'en i minst femten år til, men er jo gøy med noe nytt (eller brukt) innimellom:)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
FORTREFFELIG SYSTEM, DET DER. HÅPER DU FÅR INN TREEREN ELLER ENDA BEDRE, EN RP3..HUSK- DEN KAN OPPGRADERES YTTERLIGERE MED TT PSU..VEL VERDT KRONASJENE..

kristofferb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2011
Antall liker
102
Sted
Tønsberg
FORTREFFELIG SYSTEM, DET DER. HÅPER DU FÅR INN TREEREN ELLER ENDA BEDRE, EN RP3..HUSK- DEN KAN OPPGRADERES YTTERLIGERE MED TT PSU..VEL VERDT KRONASJENE..
Begynner man ikke å nærme seg RP6 prismessig (som slik jeg har forstått det kommer med TT psu) dersom man kjøper med strømforsyning? Husker jeg regnet litt på dette selv når jeg skulle kjøpe. Er forøvrig godt fornøyd med min RP3 Crusty!

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37

Har nå Pro-Ject Carbon Esprit, og før denne hadde jeg RP3 (eldre utgave)
Etter min mening erPro-Ject Carbon Esprit best av de to

Brukte Rega Exact MM pick up på Rega'en
Og bruker nå Ortofon 2M Black på Pro-Ject. Ortofon 2M Red var også bra.

f.eks en litt ujevn skjeiv LP:
- Rega; "dunk-dunk-dunk" lyd i høyttalerene på hver LP runde
- Pro-Ject; helt tyst, ingen ulyd

Pro-Ject m/Ortofon Black er (IMO) mer detaljert enn RP3 m/Exact

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
image.jpg
Hva med en slik ? Lette litt på trykket kanskje....

Er dette en RP tre :
image.jpg

Og Auditor.. Han ArildD har det med å overdrive... Med medisiner mener han nok R-vitaminer ;)

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10

Har nå Pro-Ject Carbon Esprit, og før denne hadde jeg RP3 (eldre utgave)
Etter min mening erPro-Ject Carbon Esprit best av de to

Brukte Rega Exact MM pick up på Rega'en
Og bruker nå Ortofon 2M Black på Pro-Ject. Ortofon 2M Red var også bra.

Pro-Ject m/Ortofon Black er (IMO) mer detaljert enn RP3 m/Exact

Jeg har eid ymse Rega spiller i flere 10 år og har aldri opplevd dette du beskriver med "dunk-dunk-dunk", så dette lukter feil på deres spiller. Forøvrig var det vel ikke en RP3 du eide, siden du skriver eldre modell? Det er viktig å påpeke at etter ca 2000 skjedde det ganske store forandringer på P3. P3-2000 ble lansert og etter den P3-24 og nå RP3. Alle med en fin evolusjon på det Rega mener er kjernevierdier i sine produkter. Hva som er best av Rega og Project i den prisklassen tror jeg ikke noen har en konkret svar på annet en at det er en smaksak.
Det som er sikkert er at nye RB-303 armen er en helt ny design, som ikke deler samme støping som de eldre RB armene. Samt at Rega har fått ned massen og økt stivheten enda mere på spilleren.
RoDa her inne hadde en Project i hans system og syntes den lått dritt kjedlig. Byttet til en RP3 og var fornøyd igjen. Nå har han en RP6 og er enda mere fornøyd etter hva jeg forstår fra hans innlegg her inne.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Denne kunne jeg tenkt meg å grave litt i. Jeg synes i utgangspunktet at det blir blodig urettferdig å sammenligne hele og fungerende platespillere med utgangspunkt i en defekt plate. Men likevel kan det være på sin plass grave litt i mulige årsaker.

En ting mange glemmer er at Rega lager pickuper med høyde som avviker fra 'standard'. Jeg har i min tid montert et par platespillere fra Rega, og funnet ut at de stort sett skal ha spacere. Ortofon, Audio Technika, Dynavector samt en drøss andre merker ser ut til å ha lagt seg på en felles høyde. Jeg vet ikke om det er noen formelt beskrevet bransjestandard, men det er uansett sånn. Jeg fikk en raptus og målte alle lagerførte varianter og en del diverse defekte i roteskuffen på BD en gang. Rega er avvikeren, ingen tvil om det.

Derfor lurer jeg på en ting. Ulyden du rapporterer fra Regaen, var det med ikke-Rega pu? I så fall, hadde du bygget opp under armbasen til korrekt VTA? For stor negativ VTA kan gi et følgeproblem i at kroppen på pu'en tar lettere nedi bulkete plater. I så fall er det ikke Rega's feil, men den som monterte pu'en sin. Det er stor forskjell mellom pu'er her, noen ligger nesten nedpå og har hus som strekker seg langt bakover, andre motsatt. Så det er en del tilfeldigheter ute og går i forhold til hva man slipper unna med.

En annen ting som kan være verdt å merke seg er forskjellene i effektiv masse på armene og compliance på pu'ene ('ettergivenhet' til ære for xerxes). Dette påvirker resonansfrekvensen i arm-pu-systemet. Høyere masse gir lavere resonansfrekvens, altså bringes den nærmere feilene som en bulkete plate har. Samtidig gir en lavere resonansfrekvens større utstrekning i bassen med plater som er i orden.

Det er dessuten en ting vedrørende plata man kan tenke på. Ble de testet på samme tidspunkt? Jeg har handlet en del bulkete plater oppigjennom. Blant annet et seriøst bulkete eks av Highway 61 revisited. De var såvidt jeg kunne spille den rett etter innkjøp. Så ble den satt i en relativt stramt pakka hylle noen måneder. Da jeg tok den fram igjen var den nesten så flat som man kan ønske seg. Kan det samme ha skjedd med ditt eksemplar mellom spillerne?

Det kan også ha vært en feil på spilleren. Er du sikker på at dette var en representativ Rega uten skader?

Alt med forbehold om hva du legger i 'litt', naturligvis.

En ting til, forresten, for å bringe litt balanse i det hele: Jeg har en kollega som har et problem med sin nyinnkjøpte ProJect. Wouldn't you know.... En ulyd som repeteres med hver runde. Vi jobber motsatt turnus, sliter med å finne et passende tidspunkt for hjemmebesøk, og jeg sliter med å fjerndiagnostisere.

Sjekket forresten Highway 61 nå. Perfekt.

Sist redigert av en moderator:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Det er interessant for en utenforstående å bivåne at Rega-folket stadig får mindre plass oppå hvalen etterhvert som den går ned i dypet :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Sprøyt! Det er sånne innlegg som dette som holder liv i 'konflikten'.

Rega lager fortsatt knallgode spillere, Project også. Det er ingen hval som er på vei noe sted. Er det noe som drukner, så er det etterretteligheten i argumentasjonen om de to alternativene. Relevante brukererfaringer med budsjettspillere er nesten ikke mulig å finne under støyen fra folk som har hørt den ene under mildt sagt suboptimale forhold, og deretter konkludert generelt og med skråsikkerhet.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
"Ulyden du rapporterer fra Regaen, var det med ikke-Rega pu?"

Jeg kjøpte den brukt av en som sa alle deler var originale, og at gjennom årenes løp nesten ikke var brukt.
Hadde også Denon DP-60L med samme problem. Men Denon'en var litt mildere enn Rega'en.

Jeg er en skikkelig platespiller amatør. Jeg rører ikke justering og innstillinger. Får alltid en som kan dette til å gjøre det for meg. Og han som justerte Rega'en vet jeg har peiling. Han er aktiv her på sentralen. Samme person som satte sammen Pro-Ject'en :)

Det var ikke et stort problem, som regel første sang på hver side.
Men det var når jeg skulle rippe til 24-96 flac filer at det ble et stort problem, fordi jeg vil at opptak skal være perfekt.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Det er interessant for en utenforstående å bivåne at Rega-folket stadig får mindre plass oppå hvalen etterhvert som den går ned i dypet :)
Hvilken grunnlag har du for å påstå dette?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel. Det er som sagt vanskelig å fjerndiagnostisere. Vi kan kanskje anta at spilleren var hel og fornuftig satt opp. Men uansett er det plata det er noe feil med. Og det er urettferdig å legge skylda på spilleren.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Vel. Det er som sagt vanskelig å fjerndiagnostisere. Vi kan kanskje anta at spilleren var hel og fornuftig satt opp. Men uansett er det plata det er noe feil med. Og det er urettferdig å legge skylda på spilleren.
Du og du. Er du svoren Rega fan?
Har jeg fornærmet noen? I såfall så beklager jeg
Jeg fortalte kun om min opplevelse ang Rega og Pro-Ject. Jeg håper at det var ok.

Det er tyst/rolig med Pro'Ject spilleren
Det var det ikke med Rega'en
Samme LP brukt på begge platespillere.

Du kan finne så mange om og men og hvordan og hvis forklaringer du bare orker, men jeg er kjempefornøyd med Pro-Ject platespiller :)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Hvilken grunnlag har du for å påstå dette?
Jeg må ile til å si at det var en spøk :) Ikke vondt ment. Alvorlig talt så mener jeg også at ingen temaer er så alvorlig at en ikke kan spøke med det. Selv ikke døden er så alvorlig :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Oooooohhh.... Igjen.... Se min anbefaling over. Jeg har aldri ment annet enn at begge lager knallgode produkter. Jeg har aldri ment annet enn at man må teste begge og treffe sitt eget valg, på grunnlag av egen informasjon. Det jeg reager på er at argumentene både for og imot både den ene og den andre, har en tendens til å være tullete og dogmatiske. Man baserer seg alt for ofte på at man har hørt en under optimale og den andre under suboptimale forhold.

At en spiller takler bulkete plater bedre enn den andre er et dårlig argument. Det skal være en veldig spesiell plate for at det ikke skal lønne seg å bytte ut den fremfor spilleren.

Jeg har en preferanse. Jeg liker Rega best, men har da aldri lagt skjul på at det er min subjektive mening? Jeg har da heller aldri ment eller påstått at de som foretrekker ProJect tar feil?

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
At en spiller takler bulkete plater bedre enn den andre er et dårlig argument. Det skal være en veldig spesiell plate for at det ikke skal lønne seg å bytte ut den fremfor spilleren.
Det var ikke et argument at den ene er bedre enn den andre.
Det var et argument for at jeg foretrekker den ene før den andre.

Når noen sier at Rega er bedre enn Pro-Ject så tenker jeg; "så bra at han/hun er førnøyd"

Da er vi vel egentlig (nesten) enige da :)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Uansett hva en liker eller ikke liker tror jeg det ville vært en fordel å ta det litt med ro under rådgivingen. Jeg kjenner ingen av spillerne, men jeg må si at jeg er blitt skeptisk til Rega etter å ha lest anbefalingene her inne. Jeg vet nemlig så altfor godt at gratis lunch ikke finnes. (legg merke til at mine meninger om dette ikke nødvendigvis er myntet på dere som liker Rega i denne tråden, bare så det er sagt)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er det ironiske her. Vi er antageligvis enige.

Men les innlegget mitt. Det er ikke et argument mot ProJect. Det er et argument mot gyldigheten i sammenligninger med defekte plater. Det er forhåpentligvis ikke en stor del av samlingen, vel? Jeg har i hvert fall kastet alle mine defekte plater i søpla, eventuelt returnert dem til selger.

Tillegg: Jeg synes på ingen måte at jeg er ufin i mitt innlegg. Jeg presenterer derimot etter beste evne et par mulige forklaringer på din observasjon. Det er med andre ord ikke et angrep, verken på deg eller ProJect, men forsøk på å vise at det kan være flere grunner til at du har gjort akkurat den observasjonen.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.343
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Oooooohhh.... Igjen.... Se min anbefaling over. Jeg har aldri ment annet enn at begge lager knallgode produkter. Jeg har aldri ment annet enn at man må teste begge og treffe sitt eget valg, på grunnlag av egen informasjon.
Ubetinget enig i dette:)
Begge produsenter lager gode spillere innenfor de respektive prisklasser. De har noen pros & cons begge merkene.

Om man skal velge dittellerdatt må baseres utfra egne preferanser mht hvordan "lyd" man vil ha og hvordan de matcher det øvrig oppsettet. Dette kan man kun finne ut av selv. Velmenende råd kan man gi, men de vil uansett kun gi retningsgivende info - på langt nær noen fasit. Videre vil både Rega´r og Pro-Ject´r respondere med endrede karakteristikker i forhold til PU-valg.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Halleluja, jeg har startet en Rega vs Pro-Ject krig, et hittil ukjent fenomen på nettet:rolleyes:

Nå ser det forøvrig ut som om det blir hverken Carbon Esprit, RP3 eller Planar3 på undertegnede, men en P3-24...

Gjelder å følge med i svingene gutta;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ikke verst den heller, Crusty!! Bra! Hvilken pickup? Forhåpentlig en Elys 2? Krig? Nei, jeg ville heller kalle det diskusjon...hehe..men definisjoner er en følge av eget standpunkt...hvor opplyste valg man tar avhenger av en masse faktorer.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gjør det! Det vil bli bedre enn det meste uansett..hehe..Du får TT PSU med, vel?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Nei, er bare spilleren. Mulig jeg koster på meg TT PSU etterhvert. Egentlig skulle jeg vel hatt den forrige modellen av PSU'en, den matcher utseendemessig Planet cd-spilleren min bedre enn den nye...

Litt jålete er det lov å være;)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Du bør koste på deg den en gang..jeg har den du søker på P5en min, men den blir her!

Topp Bunn