Pro-Ject 6

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    513
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei da var denne snart på veg til meg.Viss noen kjenner til denne så hadde det våre fint om noen kunne gi meg noen ord om Pro-Ject 6 .

MVH:Tønnes

84_1869341153.jpg

84_423278780.jpg

84_1965412529.jpg

84_1395909939.jpg

Cozy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Antall liker
    87
    Hei da var denne snart på veg til meg.Viss noen kjenner til denne så hadde det våre fint om noen kunne gi meg noen ord om Pro-Ject 6 .

Vis vedlegget 332545

Vis vedlegget 332546

Vis vedlegget 332547

Vis vedlegget 332549
    Hei Tønnes!

Jeg har Pro-Ject 6.1 og også 6.9, og har hatt 6.1 oppkoblet en tid tidligere, har den fremdeles på 'lager' og lytter nå til noen opptak som jeg gjorde da, og det låter veldig fint uten noen unoter. Pickupen var en gammel Ortofon VMS- 20E- OS- MK 2, passer perfekt etter min mening og etter hvordan det lyder, rent, klart og naturlig.
    Lykke til med spilleren, og bruk litt tit til å sette den opp og justere den, det lønner seg!

Hilsen Cozy

Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    513
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54

Vis vedlegget 332545

Vis vedlegget 332546

Vis vedlegget 332547

Vis vedlegget 332549
    Hei Tønnes!

Jeg har Pro-Ject 6.1 og også 6.9, og har hatt 6.1 oppkoblet en tid tidligere, har den fremdeles på 'lager' og lytter nå til noen opptak som jeg gjorde da, og det låter veldig fint uten noen unoter. Pickupen var en gammel Ortofon VMS- 20E- OS- MK 2, passer perfekt etter min mening og etter hvordan det lyder, rent, klart og naturlig.
    Lykke til med spilleren, og bruk litt tit til å sette den opp og justere den, det lønner seg!

Hilsen Cozy
    OK ,,,har du noe peiling på hvor du får deler til disse Cozy ? Jeg mangler lodd og den koppen som ligger under ,den blanke ,ser den har sprukket ,hva den gjør er jeg ikke sikker på.Men den og lodd trenger jeg .MVH:Tønnes

Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    513
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Her er noen bilder av disse delene jeg trenger .

Pro-Ject 6 platespiller 021.jpg

Pro-Ject 6 platespiller 004.jpg

Pro-Ject 6 platespiller 007.jpg

Pro-Ject 6 platespiller 009.jpg

Pro-Ject 6 platespiller 022.jpg

Cozy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Antall liker
    87
    Hei1

Med min nye 6.1 manglet det lodd og tråd til antiskatingen faktisk, så jeg bruker en liten plateskrue og sytråd i stedet, høres ut som det virker helt greit. Å få tak i deler er nok ikke så lett. Oppsett og justering er viktig, og den bør ha et solid underlag å stå på, og en passende pickup, kabler til evnt. RIAA og til forsterker, og også en bra RIAA hvis du trenger det. Hvilken funksjon den plastkoppen har, det har jeg ikke tenkt noe på, kan sjekke dette.

Hilsen Cozy

Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    513
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei1

Med min nye 6.1 manglet det lodd og tråd til antiskatingen faktisk, så jeg bruker en liten plateskrue og sytråd i stedet, høres ut som det virker helt greit. Å få tak i deler er nok ikke så lett. Oppsett og justering er viktig, og den bør ha et solid underlag å stå på, og en passende pickup, kabler til evnt. RIAA og til forsterker, og også en bra RIAA hvis du trenger det. Hvilken funksjon den plastkoppen har, det har jeg ikke tenkt noe på, kan sjekke dette.

Hilsen Cozy
    Hei Cozy ,,,jeg fant link til lod ,,5 auro ,,og riia har jeg og gode kabler.Plast koppen tror jeg er en slaks støt demper,,ikke helt sikker ,men laste noe om at det skulle være en voks type oppi koppen som tok noe av demping ? ikke vet jeg.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    I den koppen skal det være et silikonbad som skal virke som demping av opphenget. Ved å skru en skrue ned i badet, ville spilleren bevege seg mindre i alle retninger. Rett og slett en dempeanordning. Er det sprukket kan du bare lime det. Og etterfylle med den "gøgga" som skal være oppi der

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er det dette demperbadet skal sitte montert? Er det en originaldel eller noe ettermontert som du nok kan blåse i? Uansett ikke noe problem å spille uten oljedempingen.

Vekt til anti-skatingen burde være en billig, standard reservedel fra Pro-ject.

Cozy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Antall liker
    87
    Hvor er det dette demperbadet skal sitte montert? Er det en originaldel eller noe ettermontert som du nok kan blåse i? Uansett ikke noe problem å spille uten oljedempingen.

Hei!

Dette dempebadet er originaldel, nå har jeg ikke oppmontert min 6.1, men kan huske at det satt på underside et sted. min 6.1 spilte fint uten noe silikon der.

Cozy

Cozy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Antall liker
    87

Hei!

Dette dempebadet er originaldel, nå har jeg ikke oppmontert min 6.1, men kan huske at det satt på underside et sted. min 6.1 spilte fint uten noe silikon der.

Cozy
    Ser i manualen for 6.1 at det er et lite hull for påfylling av dempevæske, ser ut til å være under platetallerkenen. Legger ved bilde.

Cozy
    DSCN2768 (2).jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pos. 30 på tegningen, med et eget detaljutsnitt som likner på den ødelagte plastelen/koppen ser jo ut til å sitte nesten helt inne ved lageret/spindelen, og kan mao. ikke være armdemping. Hva sier manualen om dette?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Dynamic Subchassis damper assembly", der altså.

Den har altså et fjæropphengt subchassis til tallerkenen, og dette subchassiset har vibrasjonsdemping i form av denne skruen i silikonolje-bad.

Fra: http://www.cognitivevent.com/av_tt.html
    a suspended-subchassis design with a thick aluminum plate joining the platter bearing and tonearm. This subchassis is supported by three tapered coil springs (the overall shape is tapered, not the spring wire itself) which are very carefully selected to provide the correct compliance under the weight of the platter, tonearm, and record. To dampen motion Sumiko has provided a fluid damping pot. This clear plastic pot is mounted to the base and filled with a clear viscous fluid. A thin adjustable brass rod is threaded into the bottom of the subchassis with a slotted head accessed from above once you remove the platter. This rod is adjusted to rest in the liquid with the full weight of the subchassis.
    Kanksje en god idé, så den ikke blir stående å vibrere på fjærene? Burde ikke være noe problem å feste en annen, passe stor beholder til dempeoljen der, da, hvis ikke den originale delen er mulig å finne.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.566
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Mht deler: Et sted å starte er jo å kontakte en forhandler av Pro-Ject, alternativt kontakte importøren (Ljudtema) dirkete. Loddet bør jo ha sin spesifikke vekt, selvom det kan kompenseres med vinklen på loddbøylen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å montere oljebadet og trauet.
    Har en hensikt i å dempe vibrasjoner. Har hatt en slik spiller, fortjener en bedre arm

Håvard

Cozy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Antall liker
    87
    Anbefaler å montere oljebadet og trauet.
    Har en hensikt i å dempe vibrasjoner. Har hatt en slik spiller, fortjener en bedre arm

Håvard
    Det står ikke akkurat så veldig mye om dette oljebadet i manualen, fant dette. Kanskje hvis jeg monterer opp 6.1 igjen at jeg vil fylle på olje, og at den fortjener en bedre arm er helt klart. Men jeg var fornøyd med lyden slik den var da jeg hadde den oppmontert.
    DSCN2770 (2).jpg

Cozy

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    reservedeler

Du får bestilt det du trenger av reservedeler hos Hifiklubben. Det er vel Ljudtema som er importør men etter at klubben begynte å selge Pro-ject kan de jo også skaffe deg det som trengs av deler.

Tønnes

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    513
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Takker for alle svar .Den blir oppe og går igjen den snart.;)

CopaCabana

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2016
    Antall liker
    62
    Sted
    Bergen
    Pro ject 6.1

Hei, har fått mulighet for å kjøpe denne (pro-ject 6.1). Anbefaler du spilleren?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn