Juss og økonomi Prisutvikling på landbrukseiendommer!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.948
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Siden det er utrolig hva som finnes av kompetanse her inne - så prøver jeg.

Er det noen som vet hvordan prisutviklingen har vært på landbrukseiendommer sentralt på Østlandet de siste 20 årene.

Eiendommen det er snakke om er på ca 400 dekar dyrket mark til korn/poteter, omtrent det samme med skog.

Jeg er på ingen måte uten etter noen takst, men lurer på hvordan prisutviklingen har vært.

Mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
Tror det må være kleint. Prisen for jord er jo for intet å regne. Det er klart at 800 mål vil jo være verd en del, men ikke så mye man skulle tro.

Som i alle slike transaksjoner kommer det veldig an på hvem som er kjøper og hva de ser i eiendommen, potensialet eller ønsket bruksområde. Hva som følger med av hus og eiendom er jo også sentralt.

V

vredensgnag

Gjest
I fjor kjøpte jeg en konsesjonsbelagt landbrukseiendom. Prisnivået er avhengig av om det er bo- og driveplikt, om det er konsesjonsbelagt, om det er mengder dyrkbart eller drivbart areale over minstemål, osv.

Prisene har utviklet seg jevnt siden 2000. Nivå er avhengig av hvor i landet eiendommen ligger.

Tre av partiene som forhandler om ny regjering har varslet at den ønsker å gjøre det enklere for ikke-bønder å kjøpe landbrukseiendommer, og det vil nok ha prisdrivende effekt, spesielt om taket for innføring av driveplikt heves.

fig10-6.jpg

fig-2011-10-27-02.gif

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Er det muligheter for hyttetomter så stiger prisen betraktelig.

V

vredensgnag

Gjest
Du bør slå til før selger leser regjeringserklæringen, OMF.
Konsesjonskravet, boplikten og delingsforbudet skal fjernes og det skal bli enklere å omsette landbrukseiendommer.
I tillegg skal det utredes om driveplikt er hensiktsmessig.

Løp og kjøp.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.948
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du bør slå til før selger leser regjeringserklæringen, OMF.
Konsesjonskravet, boplikten og delingsforbudet skal fjernes og det skal bli enklere å omsette landbrukseiendommer.
I tillegg skal det utredes om driveplikt er hensiktsmessig.

Løp og kjøp.
Nå er det ikke jeg som skal overta, så for min del er det helt greit at verdien stiger!

mvh
OMF

Topp Bunn