Priser på hifi tilbehør - Galskap satt i system...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Motivert av enkle faktorer som penger på konto, ønsket om å ha fem like kabler mellom prosessor og effektforsterker samt en viss grad av perfeksjonisme. Så har jeg startet søken etter fem matchende XLR kabler.
Jeg er jo en uttalt kabelskeptiker og har tilgode å bli overbevist at en kobberstump til flerfoldige tusen utgjør et hav av forskjell.
Etter mye om og men så har jeg funnet kabler i den prisklassen som passer meg.
jeg iler derfor ned på hifiklubben for å bestille tre par Tara Labs RSC reference generation 2. det er da komikken oppstår. For det første tra det tre ansatte et kvarter å finne prisen på kabelen, for det andre er det seks uker - kanskje lenger bestillingstid. For det tredje står det i klar skrift på kasseskjermen at klubbens fortjeneste på et par Ref gen 2 kabler er 76%! det er høyere fortjeneste enn jeg har på et kilo smågodt...
Tilslutt finner de ut at kabelen koster 2599,- altså over sekshundre kroner mer enn det vil koste meg å kjøpe fra www.thecableco.com. Siden jeg trenger tre par så er det ikke engang tvil om hvor jeg kjøper fra - det tiltross for at jeg ønsker å støtte Norske butikker og er veldig anti harryhandel.

Litt skuffet over prisen og servicen til klubben ruslet jeg hjemmover. Da jeg kommer til Torggt. ser jeg at lyric har flyttesalg med fantastiske tilbud. jeg lar meg lokke og går inn.
Inne står sjefen sjøl og pusher kabler over en lav sko. jeg spør forsiktig om han har noen bra tilbud på XLR signalkabler, istedenfor det forventede JA, spør han: over totusen?
jeg kjenner allerede harmen komme, men klarer å holde meg rolig og sier: nei helst så rimelig som mulig, jeg må ha tre par. han finner frem en tynn stump som han kaller oasis 5 og sier denne skal du få for tolvhundre/paret. jeg sier at jeg fortsatt synes det er litt dyrt, han spør da hva slags anlegg det skal brukes på. Jeg forteller at anlegget består av krell showcase, parasound A52, revel Ultima studio, embrace, voice.
Idet jeg sier Krell er det nesten som om han får en adrenalinsprøyte - han skifter modus og nesten skriker: med så bra komponenter så må du ha bedre kabler.
jeg blir fortalt om kobber, kordeller og what not. han viser meg så noen kabler som heter eclipse 5 - disse skal jeg få for tretusen/paret, altså 9k totalt. men egentlig bør jeg gå for Silver eclipse 5 - disse skal jeg få for femtusen/paret - altså 15K totalt.
jeg blir også fortalt at hvis jeg bruker noe dårligere så får jeg ikke frem potensialet i anlegget. jeg føler meg jo ganske dum der jeg står som har investert hundrevis av tusen på anlegget, men ikke skjønt såpass at jeg må bruke tilsvarende mye på kabler hvis jeg skal få grei lyd.
jeg prøver å argumentere med at jeg da hører på både radio, cd og dvd fra anlegget mitt og det høres fint ut for meg og min kone.
jeg blir da henvist til at Lyric har peiling på dette - så mye faktisk at de til og med har byttet ut standard DVI kablene til pcskjermene i butikken med kabler fra wireworld. På dette tidspunktet har jeg resignert - det blir nok ingen handel på meg, men jeg kan jo ikke la være å tenke at med hundrevis av prosent med fortjeneste så kan du unne deg å bruke wireworld DVI kabler.

Det er ikke meningen å henge ut verken Tor, lyric eller hifiklubben. jeg skriver dette mer for å illustrere hvor grådig og drøy salgsteknikk som brukes i fagsjappene.
tiden da jeg gikk inn i en fagsjappe for kosen og interessens skyld er for min del over. jeg orker ikke meningsløse debatter og salespitcher basert på kvasivitenskap.

Enden på visa ble at jeg bestillte tre par Tara Labs RSC reference generation 2 fra www.thecableco.com
Med moms og frakt kommer det hele meg på 6200,-

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
ikke for å ødelegge moroa di men jeg bytta ut high spec tara labs mot anticabler, 10 ganger bedre, bare måtte, det fløy en djevel inn viduet ;D
jakr

N

nb

Gjest
Gå på en ordentlig _fag_handel, så får du det du trenger. Til ca 100 kroner paret.

Ellers støttet jeg deg i det du sier, det blir sagt mye rart rundtomkring. Men noen HiFi-selgere er veldig trivelige og flinke til å komme med konstruktive forslag gitt kundens behov og budsjett, det bør man heller ikke glemme.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
jakr skrev:
ikke for å ødelegge moroa di men jeg bytta ut high spec tara labs mot anticabler, 10 ganger bedre, bare måtte, det fløy en djevel inn viduet ;D
jakr
Du har sikkert helt rett, men jeg har noen Tara Labs ledninger fra før og jeg er fornøyd med kvaliteten på pluggene og utseendet :)
Jeg har ikke troen på noen mirakuløse forbedringer, jeg bytter ut kablene hovedsakelig av estetiske hensyn (kall meg gjærne gal)

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
tror heller en må være gal for å skifte til anticabler ;) i alle fall dersom en setter estetikken i høysete. de er stive som bare f.
jakr

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg synes at flere burde prøve sprengtråd og lampettledning for de svir av tusenvis av kroner på kabler.

Kabelindustrien må jo le hele veien til banken :eek:

PS selv kona synes sprengtråden min lyder dårligere enn kjøpekabelen til 30kr/m?,men hun likte heller ikke kjøpekablen til 14000 kr...

Folk betaler milloner for Picasso ,men jeg foretrekker heller utsikten fra verandaen... ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
jakr skrev:
jakr
Svin ;D

R

Roysen

Gjest
wotg skrev:
Motivert av enkle faktorer som penger på konto, ønsket om å ha fem like kabler mellom prosessor og effektforsterker samt en viss grad av perfeksjonisme. Så har jeg startet søken etter fem matchende XLR kabler.
Jeg er jo en uttalt kabelskeptiker og har tilgode å bli overbevist at en kobberstump til flerfoldige tusen utgjør et hav av forskjell.
jeg iler derfor ned på hifiklubben for å bestille tre par Tara Labs RSC reference generation 2. det er da komikken oppstår. For det første tra det tre ansatte et kvarter å finne prisen på kabelen, for det andre er det seks uker - kanskje lenger bestillingstid. For det tredje står det i klar skrift på kasseskjermen at klubbens fortjeneste på et par Ref gen 2 kabler er 76%! det er høyere fortjeneste enn jeg har på et kilo smågodt...
Tilslutt finner de ut at kabelen koster 2599,- altså over sekshundre kroner mer enn det vil koste meg å kjøpe fra www.thecableco.com. Siden jeg trenger tre par så er det ikke engang tvil om hvor jeg kjøper fra - det tiltross for at jeg ønsker å støtte Norske butikker og er veldig anti harryhandel.

Litt skuffet over prisen og servicen til klubben ruslet jeg hjemmover. Da jeg kommer til Torggt. ser jeg at lyric har flyttesalg med fantastiske tilbud. jeg lar meg lokke og går inn.
Inne står sjefen sjøl og pusher kabler over en lav sko. jeg spør forsiktig om han har noen bra tilbud på XLR signalkabler, istedenfor det forventede JA, spør han: over totusen?
jeg kjenner allerede harmen komme, men klarer å holde meg rolig og sier: nei helst så rimelig som mulig, jeg må ha tre par. han finner frem en tynn stump som han kaller oasis 5 og sier denne skal du få for tolvhundre/paret. jeg sier at jeg fortsatt synes det er litt dyrt, han spør da hva slags anlegg det skal brukes på. Jeg forteller at anlegget består av krell showcase, parasound A52, revel Ultima studio, embrace, voice.
Idet jeg sier Krell er det nesten som om han får en adrenalinsprøyte - han skifter modus og nesten skriker: med så bra komponenter så må du ha bedre kabler.
jeg blir fortalt om kobber, kordeller og what not. han viser meg så noen kabler som heter eclipse 5 - disse skal jeg få for tretusen/paret, altså 9k totalt. men egentlig bør jeg gå for Silver eclipse 5 - disse skal jeg få for femtusen/paret - altså 15K totalt.
jeg blir også fortalt at hvis jeg bruker noe dårligere så får jeg ikke frem potensialet i anlegget. jeg føler meg jo ganske dum der jeg står som har investert hundrevis av tusen på anlegget, men ikke skjønt såpass at jeg må bruke tilsvarende mye på kabler hvis jeg skal få grei lyd.
jeg prøver å argumentere med at jeg da hører på både radio, cd og dvd fra anlegget mitt og det høres fint ut for meg og min kone.
jeg blir da henvist til at Lyric har peiling på dette - så mye faktisk at de til og med har byttet ut standard DVI kablene til pcskjermene i butikken med kabler fra wireworld. På dette tidspunktet har jeg resignert - det blir nok ingen handel på meg, men jeg kan jo ikke la være å tenke at med hundrevis av prosent med fortjeneste så kan du unne deg å bruke wireworld DVI kabler.

Det er ikke meningen å henge ut verken Tor, lyric eller hifiklubben. jeg skriver dette mer for å illustrere hvor grådig og drøy salgsteknikk som brukes i fagsjappene.
tiden da jeg gikk inn i en fagsjappe for kosen og interessens skyld er for min del over. jeg orker ikke meningsløse debatter og salespitcher basert på kvasivitenskap.

Enden på visa ble at jeg bestillte tre par Tara Labs RSC reference generation 2 fra www.thecableco.com
Jeg synes egentlig at innlegget ditt er noe provoserende. Årsaken er at du fremstiller det som om disse personene som forsøker å selge deg det de kaller kvalitetskabler er kjeltringer og at de forsøker å lure deg. Det har du egentlig ikke noe belegg for å si. Jeg sikter da til ditt besøk hos Lyric. Du tar nemlig utgangspunkt i det faktum at det ikke er forskjell på kabler. Dersom man har et annet utgangspunkt - at det er forskjell på kabler, vil ikke Lyrics påstand om at du ikke får nok ut av komponentene dine uten gode kabler være så galt. Når det gjelder fortjenesten Klubben forlanger på kablene du forespurte er jeg enig med deg - dersom de tallene du oppgir stemmer.

Mvh
Roysen

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Jeg kjøpte en litt lang,standard phonokabel,klippet den i to og loddet løse XLR i den ene enden(e).Nå behøvde jeg kun XLR i den ene enden.men man kan jo godt gjøre dette i alle ender.Total pris ca 300 kr.Lånte meg et par til ca 3000 for å forvisse meg om at jeg ikke hadde gjort noe dumt,men var ikke i stand til å høre noen som helst forskjell.Signalkabler består av bortimot 100 % Lurium Umulium , og yrket er melkeku for bransjen!
Mvh Rune

R

Roysen

Gjest
Rune.U skrev:
Jeg kjøpte en litt lang,standard phonokabel,klippet den i to og loddet løse XLR i den ene enden(e).Nå behøvde jeg kun XLR i den ene enden.men man kan jo godt gjøre dette i alle ender.Total pris ca 300 kr.Lånte meg et par til ca 3000 for å forvisse meg om at jeg ikke hadde gjort noe dumt,men var ikke i stand til å høre noen som helst forskjell.Signalkabler består av bortimot 100 % Lurium Umulium , og yrket er melkeku for bransjen!
Mvh Rune
Du er klar over at en balansert kabel med XLR kontakter i endene har to signal ledere og en jordleder? Det har ikke en phono kabel. Ditt eksperiment kan føre til lett hørbare effekter i form av brum.

Jeg var på en kabel demo hos OHFC her for leden hvor vi fikk demonstrert ulikhetene mellom Nordost Valhalla og Nordost Odin RCA signalkabler. Jeg synes ikke det var spesiellt vanskelig å høre at generellt støynivå ble lavere, dynamikken ble bedre og at lydbildet vokste og ble mer presist når Odin ble satt inn i anlegget. Likeledes falt lydbildet noe sammen, dynamikken ble dårligere og støynivået generellt høyere (lett hørbart i form av at flere detaljer fra innspillingene forsvant) når Valhalla ble satt inn i anlegget.

Mvh
Roysen

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Roysen skrev:
wotg skrev:

Jeg synes egentlig at innlegget ditt er noe provoserende. Årsaken er at du fremstiller det som om disse personene som forsøker å selge deg det de kaller kvalitetskabler er kjeltringer og at de forsøker å lure deg. Det har du egentlig ikke noe belegg for å si. Jeg sikter da til ditt besøk hoss Lyric. Du tar nemlig utgangspunkt i det faktum at det ikke er forskjell på kabler. Dersom man har et annet utgangspunkt - at det er forskjell på kabler, vil ikke Lyrics påstand om at du ikke får nok ut av komponentene dine uten gode kabler ikke være så galt. Når det gjelder fortjenesten Klubben forlanger på kablene du forespurte er jeg enig med deg - dersom de tallene du oppgir stemmer.

Mvh
Roysen
Hei Roysen. Som jeg skriver i inlednigen så er jeg en uttalt kabelskeptiker. jeg utelukker ikke at det er forkjell på kabler - ei heller at det kan gi soniske forbedringer, jeg bare sier at fra mitt ståsted og utifra egen erfaring med kabler så har jeg ikke opplevd noen aha opplevelser på samme måte som når jeg f.eks byttet prosessor eller fronthøyttalere.
Mitt hovedargument i så måte har vel mer å gjøre med prisen. Når en kabelstump kan koste mer enn f.eks min showcase prosessor til 50K uten at de reelle råvare kostnadene har gått betydelig opp i forhold til en kabel til 1000,- kroner så sier det seg selv at noen tjener gode penger.
Men hele dette med pris er egentlig en digresjon i så måte - for meg så må folk få bruke pengene sine på det de ønsker, jeg dømmer ingen.
Min irritasjon og fortvilelse var mere rettet mot salgsteknikkene som brukes. personlig så kjenner jeg det koker i topplokket når jeg møter slike verdensmestere.
Hadde alt de sa kunne backes opp med hard scince så hadde jeg vært mere vennligstillt, men som du ser her inne på sentralen så er betydningene av kabler en het potet og vi kan vel slå fast at jurien fortsatt er ute.
Vi har fått lite om noen målinger som beviser kabelprodusentenes teser. på den anndre siden så har vi heller ikke fått noen vitenskapelige avhandlinger som beviser det motsatte.
Kabler og tilbehør kommer i stor grad ann på interessenivå og lommebok - det er som krydder å regne, det er ihvertfall mitt ståsted.

R

Roysen

Gjest
wotg skrev:
Roysen skrev:
wotg skrev:

Jeg synes egentlig at innlegget ditt er noe provoserende. Årsaken er at du fremstiller det som om disse personene som forsøker å selge deg det de kaller kvalitetskabler er kjeltringer og at de forsøker å lure deg. Det har du egentlig ikke noe belegg for å si. Jeg sikter da til ditt besøk hoss Lyric. Du tar nemlig utgangspunkt i det faktum at det ikke er forskjell på kabler. Dersom man har et annet utgangspunkt - at det er forskjell på kabler, vil ikke Lyrics påstand om at du ikke får nok ut av komponentene dine uten gode kabler ikke være så galt. Når det gjelder fortjenesten Klubben forlanger på kablene du forespurte er jeg enig med deg - dersom de tallene du oppgir stemmer.

Mvh
Roysen
Hei Roysen. Som jeg skriver i inlednigen så er jeg en uttalt kabelskeptiker. jeg utelukker ikke at det er forkjell på kabler - ei heller at det kan gi soniske forbedringer, jeg bare sier at fra mitt ståsted og utifra egen erfaring med kabler så har jeg ikke opplevd noen aha opplevelser på samme måte som når jeg f.eks byttet prosessor eller fronthøyttalere.
Mitt hovedargument i så måte har vel mer å gjøre med prisen. Når en kabelstump kan koste mer enn f.eks min showcase prosessor til 50K uten at de reelle råvare kostnadene har gått betydelig opp i forhold til en kabel til 1000,- kroner så sier det seg selv at noen tjener gode penger.
Men hele dette med pris er egentlig en digresjon i så måte - for meg så må folk få bruke pengene sine på det de ønsker, jeg dømmer ingen.
Min irritasjon og fortvilelse var mere rettet mot salgsteknikkene som brukes. personlig så kjenner jeg det koker i topplokket når jeg møter slike verdensmestere.
Hadde alt de sa kunne backes opp med hard scince så hadde jeg vært mere vennligstillt, men som du ser her inne på sentralen så er betydningene av kabler en het potet og vi kan vel slå fast at jurien fortsatt er ute.
Vi har fått lite om noen målinger som beviser kabelprodusentenes teser. på den anndre siden så har vi heller ikke fått noen vitenskapelige avhandlinger som beviser det motsatte.
Kabler og tilbehør kommer i stor grad ann på interessenivå og lommebok - det er som krydder å regne, det er ihvertfall mitt ståsted.
Vi er ikke uenige i at kabler nok er svært overpriset dersom man ser på hvilken lydforbedring de gir krone for krone sammenlignet med aktive komponenter og høytalere.

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.461
Torget vurderinger
2
Jeg tok bort et par tullete innlegg angående forumtroll.

Kabeldebatter ser aldri til å gå av moten, og jeg håper dere kan forholde dere saklig i denne tråden selv om det ligger veldig forskjellige følelser her. Dette er da med hensyn til videre debatt.

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Anlegget er ikke bedre enn det svakeste leddet.
Jeg hadde hørt på anbefalingene til de som selger utstyret...

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Roysen skrev:
wotg skrev:

Jeg synes egentlig at innlegget ditt er noe provoserende. Årsaken er at du fremstiller det som om disse personene som forsøker å selge deg det de kaller kvalitetskabler er kjeltringer og at de forsøker å lure deg. Det har du egentlig ikke noe belegg for å si. Jeg sikter da til ditt besøk hos Lyric. Du tar nemlig utgangspunkt i det faktum at det ikke er forskjell på kabler. Dersom man har et annet utgangspunkt - at det er forskjell på kabler, vil ikke Lyrics påstand om at du ikke får nok ut av komponentene dine uten gode kabler være så galt. Når det gjelder fortjenesten Klubben forlanger på kablene du forespurte er jeg enig med deg - dersom de tallene du oppgir stemmer.

Mvh
Roysen
Som wotg sier, så er kabel-forskjeller basert på kvasivitenskap, og jeg skjønner heller ikke hvordan en butikk kan si at det ER forskjell. gjør om på forsterker kretsene dine og legg de som en kabel bortover, og tenk hvor mye de første tre meterene har og si... Og hvormye de siste tre meterne har og si. og så kommer delefilteret. Nei, en kabelstump i et anlegg kan ikke bli viktig. Microskopiske små uhørbare og umålbare forskjeller, kansje, men verdt over en 1000 lapp for komplett sett.. tviler.. men det er min mening, andre skal få lov til og mene noe annet;)

PK

R

Roysen

Gjest
Du må selvfølgelig få lov til å mene at det ikke er forskjell på kabler all den tid dette ikke er bevist. Det er sikkert ikke politisk korrekt å hevde at det er ulikheter på kabler av selger heller når han ikke kan bevise det, men for oss som hører forskjell på kabler er argumentasjonen til selgeren her ikke helt på jordet selv om prisene på kabel generellt sett gir mindre krone for krone sammenlignet med annet hi-fi utstyr.

Mvh
Roysen

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Lange kabelstrekk har forøvrig bevist dempning pga motstand, men da snakker vi en god stump med kabel ;) Kabler kan også ta inn forstyrrelser, mendette også mest relevant på lange strekk eller i meget forstyrrete rom (sett en mobil innat strømkabel, signalkabel, htkabel og hør hva som skjer). Men at kabler gjør det dåligere på enkelte frekvenser har aldri latt seg blitt målt i korte kabelstrekk uansett.

PK

S

slowmotion

Gjest
monosapiens skrev:
Desverre sier selgere hva som helst for å selge.
Jo mer de selger, jo mere har de i lønn.

;)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
slowmotion skrev:
monosapiens skrev:
Desverre sier selgere hva som helst for å selge.
Jo mer de selger, jo mere har de i lønn.

;)

Fagkunnskap skal vel belønnes ? ;)

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Jeg skal teste dette med kabler når anlegget mitt er ferdig oppgradert :p

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
monosapiens skrev:
Klart det er greit å høre på ekspertisen, men du må være fullt klar over at butikkpersonalet er lang fra objetive og ofte har bonus ordninger.
Jeg har selv vært selger og det er alltid gøy å selge noe skikkelig dyrt.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
slowmotion skrev:
HCS skrev:
Fagkunnskap skal vel belønnes ? ;)

Sa ikke det.... Det må bli opp til ørene som lytter og hvordan lommeboka banker i jakkeforet det...Om en tror de har det mener jeg... Men som alt annet, noe kan det, andre tror de kan, og noen burde helt klart ikke kunnet ...heheh

Og du tror de har fagkunnskap? ;D

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Når det gjelder fortjenesten Klubben forlanger på kablene du forespurte er jeg enig med deg - dersom de tallene du oppgir stemmer.
Dette kan jeg bekrefte. Det er ofte på tilbehør at butikkene har høy avanse.
Fortjenesten på 70-80% på kabler gjelder selvsagt ikke bare HFK, men også HFC, OHF, HFK, Expert og Elkjøp (for å nevne noen). Dette har jeg skrevet om tidligere på dette forumet.

La meg likevel ta et skrekkens eksempel: En kamerat av meg skulle kjøpe en scart-kabel, og jeg ble med han til Expert. Selger kom opp med en tynn plastikk-sak uten skjerming som han skulle ha hele 150 NOK for (!). Jeg syntes selvsagt at dette var for dyrt, og lovte kameraten min å stikke innom Biltema. Der kostet en tilsvarende (lik intern oppbygging, og sannsynligvis helt identisk) 34,90.

Siden jeg kjenner en del personer innen bransjen, fikk jeg en eldre kar som jobber på Expert til å sjekke "innprisen" på scart-kabelen til 150k. Og (surprise!): 10 kroner + moms. Noen som nevnte ordet "avanse?"

I rettferdighetens navn må jeg likevel nevne at på andre produkter som flatskjermer o.l., er derimot avansen ned mot 20-30%. Det skjer jo også at butikkene "dumper" ut produktene med tap. Så høy prising av tilbehøret er kanskje en måte å ta igjen det de taper andre steder....

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Roysen skrev:
Rune.U skrev:
Mvh Rune
Du er klar over at en balansert kabel med XLR kontakter i endene har to signal ledere og en jordleder? Det har ikke en phono kabel. Ditt eksperiment kan føre til lett hørbare effekter i form av brum.

Jeg var på en kabel demo hos OHFC her for leden hvor vi fikk demonstrert ulikhetene mellom Nordost Valhalla og Nordost Odin RCA signalkabler. Jeg synes ikke det var spesiellt vanskelig å høre at generellt støynivå ble lavere, dynamikken ble bedre og at lydbildet vokste og ble mer presist når Odin ble satt inn i anlegget. Likeledes falt lydbildet noe sammen, dynamikken ble dårligere og støynivået generellt høyere (lett hørbart i form av at flere detaljer fra innspillingene forsvant) når Valhalla ble satt inn i anlegget.

Mvh
Roysen
Jepp.Jeg er klar over det,separat jording ordnet den biffen.Men takk likevel ,jeg glemte å nevne det.
Mvh Rune :)

O

omholt

Gjest
Synes dette var en artig historie.
Opplevde noe lignende da jeg skulle kjøpe en DVD spiller hos Expert. Selgeren spurte om jeg hadde HDMI kabel, og jeg svarte at jeg hadde en billig og bra én. Da begynte kjøret om at jeg måtte kjøpe en skikkelig HDMI kabel av Monster (koster ca. 900 kr). Heldigvis var jeg såpass opplyst på område at jeg visste utifra lesing at med HDMI kabler på under 4 m er det ingen forskjell. Men selgeren ga seg ikke etter mitt svar om at det ikke var bildemessig forskjell på korte HDMI kabler. Han sa at det var klar forskjell, og det hadde han testet og sett med egne øyne. Jeg sto på mitt og fikk til svar at da fikk jeg ikke hentet potensiale. Heldigvis ga han seg før jeg ble skikkelig sint.

Det er jo trist at selgere skal holde på sånn. Når det gjelder korte HDMI kabler er det gjort både lyttetester og målinger som viser null forskjell. På bildesiden er dette langt enklere å teste. Forskjellen ligger i stivelsen på kablene og kontaktene (forgylt eller ikke). Det litt komiske er at dyre HDMI kabler ofte har en tendens til å fall utav p.g.a. for tung kontakt.

H

hobby

Gjest
Du burde ha hørt på Tor hos Lyric! Og ikke bare bli provosert... I det minste prøvd ut kablene! Du fikk forresten gode priser later det til... Selv har jeg hatt masse forskjellige kabler, inkl. WireWorld og har nå for det meste WireWorld Gold. Det FÅR FREM potensialet i anlegget!! I promise!

Utifra min kjennskap til WireWorld kablene ville jeg til ditt oppsett også mene at WW Eclipse ville være en bra match.

O

om.s

Gjest
Med tanke på trådens navn, så synes jeg vel egentlig ikke at kabler er HiFi-"tilbehör", men en del, relativt viktig sådan (forsök deg uten mener jeg), del av hele systemet.

Men hvorfor bli forbauset over slike divergerende oppfattninger, noen kjöper jo f.eks, biler med ypperlige kjöre egenskaper og skor de med billige regummierte dekk i troen på at "ett dekk er jo ett dekk", og bilens kjöreegenskaper sitter jo ikke i dekkene, vel! de om det...

Når det er sagt! så er jo IKKE alle kabler verdt pengene som forlanges, men heldigvis igjen, så er dette ett relativt spm, imho.....

mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Cappuccino skrev:
Du burde ha hørt på Tor hos Lyric! Og ikke bare bli provosert... I det minste prøvd ut kablene! Du fikk forresten gode priser later det til... Selv har jeg hatt masse forskjellige kabler, inkl. WireWorld og har nå for det meste WireWorld Gold. Det FÅR FREM potensialet i anlegget!! I promise!

Utifra min kjennskap til WireWorld kablene ville jeg til ditt oppsett også mene at WW Eclipse ville være en bra match.
hvis jeg skal dømme utifra signaturen din så har du handlet mye hos Lyric. Det er også åpenbart utifra signaturen at din lommebok er en god del tjukkere enn min, evt. vi prioriterer veldig forskjellig.
Hele poenget med mitt første innlegg var jo å belyse mangelen på down to earth holdning blandt hifi pushere.
Tor trodde umiddelbart at jeg var bemiddlet bare fordi jeg har et anlegg med bla. Krell og Revel. og at jeg derfor ikke har noen kritisk sans og blåser titusenvis av kroner på noen meter med kobber!
Potensialet i mitt annlegg er allerede til stede - jeg koser meg med musikk hver dag, e-penis og imponator effekt betyr ingen ting for meg.
Hvis effekten av et kabelbytte var så stor som endel hifi pushere ønsker å gi inntrykk av, så ville vi alle brukt den råeste av den råeste strømkabelen til espressomaskinen, støvsugeren etc.
Hifi pushere burde være litt mere down to earth og vise et minstekrav av høfflighet.
Jeg har selv jobbet som selger, men jeg skjønnte jo at ikke alle så verdien av Chris King nav eller Race Face krankarmer. Faktum er at vi hadde mer reklamsjoner med über high-end stuff enn streite shimano deler. Det til tross for at det var deler som bare kostet en fjerde eller femtedel av f.eks Chris King, Syncros eller Race Face.
Det samme gjelder for hifi verdenen, i veldig stor grad i tilbehørs avdelingen - Kablene kan kanskje være bedre, eller i det minste lyde annerledes, men forsvarer de en prisøkning på 2500% ?
Ikke det jeg har hørt ihvertfall.
Folk må selvfølgelig få bruke penger på hva de vil, celina kjører tross alt Porsche Cayenne turbo som by bil.
jeg personlig verken ser eller hører verdien av kabler til hundretusenvis av kroner, like lite som jeg skjønner hensikten med et 700M2 hus, en 100fots båt som brukes tre ganger i året eller 200M2 topplelighet til 50mill i Oslos mest turistifiserte og forblåste område - Aker Brygge.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Litt av poenget med å bruke pengar (etter at det nødvendige daglege er innkjøpt), er at den som tenar dei, også skal prioritere bruken....Nokre vel å investere ganske høgt der andre ikkje prioriterar i det heile. Mesteparten av mine naboar har anlegg som kostar mindre enn kablane eg har til utprøving, og dei verkar som rimeleg harmoniske og lukkelege. Og så har vi dei som kjøper seg heavymoped, 35' båt, reiser på fotballkampar i England eller to-tre sydenturar i året, hytte på Strynefjellet eller to svære bilar.
Eg hadde nok prioritert annleis enn deg. Men heile poenget er at ein må ha såpass ryggrad at ein vil bestemme sjølv, og då helst etter å ha prøvd ut alternativa...
Rekn med at seljarane prøver å selje deg ting som dei har tru på fungerer godt, og som er "gjengs" for kabelinvesteringar med totalpris i klassen der anlegget ditt er. No meiner eg kabel (spesielt signalkabel) er eit noko opphypa vareslag, der du berre med ganske rå anlegg vil merke skilnadar som er "alvorlege". Men det er skilnad (spesielt på høgtalarkabel), og nokre vil oppleve desse som alvorlege nok til at ein bør handle...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.899
Sted
Holmestrand
Roysen skrev:
...

Mvh
Roysen
Men da er det jo ikke noe problem. Støy og dynamikk kan lett måles.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
om.s skrev:
Men hvorfor bli forbauset over slike divergerende oppfattninger, noen kjöper jo f.eks, biler med ypperlige kjöre egenskaper og skor de med billige regummierte dekk i troen på at "ett dekk er jo ett dekk", og bilens kjöreegenskaper sitter jo ikke i dekkene, vel! de om det...
Har sett denne analogien mellom kabler og dekk før, blant annet på HiFi-Centeret, men synes ikke den er spesielt god. Hjulene er den viktigste delen på en bil, mens kablene langt fra er like nødvendige. Det går helt fint an å lage noe som spiller musikk uten bruk av eksterne kabler (f.eks. Tivoli radio), men prøv å lage en bil uten hjul...

R

Roysen

Gjest
wotg skrev:
Tor trodde umiddelbart at jeg var bemiddlet bare fordi jeg har et anlegg med bla. Krell og Revel. og at jeg derfor ikke har noen kritisk sans og blåser titusenvis av kroner på noen meter med kobber!
Dette har du vel ingen forutsetning for å hevde.

wotg skrev:
Potensialet i mitt annlegg er allerede til stede - jeg koser meg med musikk hver dag, e-penis og imponator effekt betyr ingen ting for meg.
Siden du tydeligvis aldri har forsøkt noen skikkelig gode kabler i ditt anlegg - hvordan vet du da at potensialet i dine andre komponenter fullt ut har kommet til sin rett?

Det er mange her på forumet som har lagt betydelig av sine sparepenger ned i kabler. Det har overhode ingen ting med e-penis og imponator effekt å gjøre for mange. Vi er bare opptatt av å få mest mulig godlyd ut av våre komponenter.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
xerxes skrev:
Roysen skrev:
...

Mvh
Roysen
Men da er det jo ikke noe problem. Støy og dynamikk kan lett måles.
Ja vel. Forklar så hvordan og gjør nå det da. Det er ikke av interesse for meg. Jeg hører forskjell.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Dynamikk er ikke en audiofil synseparameter på linje med "soundstage","3-d-perspektiv", "dybde i lydbildet" osv.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Dynamikk er ikke en audiofil synseparameter på linje med "soundstage","3-d-perspektiv", "dybde i lydbildet" osv.
Mulig du har rett i det. Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Påstår du at jeg tar feil fordi dynamikk ikke er et synseparameter og fordi det ikke kan være forskjell på kabler tar jeg feil med hensyn på dynamikk?

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest
wotg skrev:
Jeg har selv jobbet som selger, men jeg skjønnte jo at ikke alle så verdien av Chris King nav eller Race Face krankarmer. Faktum er at vi hadde mer reklamsjoner med über high-end stuff enn streite shimano deler. Det til tross for at det var deler som bare kostet en fjerde eller femtedel av f.eks Chris King, Syncros eller Race Face.
OT, men jeg må få sagt at Chris King styrelageret som jeg satte på Bianchien min etter å ha blåst 2 Campa Record-lagre er det beste sykkelrelaterte kjøpet jeg har gjort. Dets funksjon kan imidlertid lite relateres til kablers funksjon i et stereoanlegg.

Topp Bunn