Diverse Pris - ta kontakt

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Solgte for et par mndr siden en Jungson Duro kl.A effektforsterker

Satte prisen til kr 4500,- slik at jeg hadde noe å gå på med de vanlige pruterene, de som av prinsipp aldri vil betale oppgitt pris.

Skrev også i annonsen at den sendes ikke til tross for at jeg hadde originalemballasje. Dette fordi jeg ofte får henvendelser fra "kjøpere" som spør om jeg sender, og når jeg svarer 'ja', så hører jeg ikke mer fra dem.

Mottok PM fra en som ønsket at jeg sender denne Jungson med posten og at han kunne forhåndsbetale, frakt og oppgitt pris var fair.
Jeg svarte: "Bra, da får du den for kr 3500,- pluss frakt, det var det samme jeg betalte 2 uker siden"
Svar fra kjøper: "Jeg liker måten du gjør business på"

Kjøper og selger, begge happy. Slik kan det gjøres :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Når selger ikke oppgir prisen når varen var ny tar sjelden eller aldri jeg kontakt. Må i tilfelle være en
Helt enig, jeg var veldig lysten på et produkt for en stund siden og spurte hva selger hadde betalt for produktet nytt og fikk beskjed om at det ville han ikke si. Litt spesielt synes jeg, men det var sikkert ikke så mye.
Hvorfor er det egentlig interessant hva selger har betalt for produktet? Har ikke bruktgjenstander en verdi avgjort av markedet? Slik jeg ser det så er ikke en bruktgjenstand av en gitt alder og tilstand mindre verdt bare fordi man treffer på en selger som tilfeldigvis har betalt en lavere nypris enn andre, eller hvis det er slik at veiledende pris er langtifra realitetene, hvorfor ikke bare kjøpe nytt selv i stedet for å føle at bruktselgere skylder deg noe.
En del produkter som selges her kjenner ikke alle brukerne og det er ikke alt som er like lett å finne nypris på. Man kan si man bør styre unna da, men det bør ihvertfall kunne opplyses hva man selv betalte så man vet om man betaler en fair pris for gjenstanden eller ei. Jeg har ihvertfall erfaring med at seriøse selgere ikke er redd for å oppgi slik informasjon. Kan man ikke si hva man betalte så er det nok noe lureri på gang, og har man fått en ting veldig rimelig kunne jeg allikevel betalt mer så lenge prisen står i forhold til produktet, men det handler om ærlighet i en handel.
Det synes jeg nok var en litt vel generell formulering. At man ønsker å vite nypris, er forståelig - da kan kjøper vurdere selgers pris opp mot denne. Men jeg ser ikke helt viktigheten av å vite hva selger faktisk betalte. Burde det ikke være nok å vite nypris og om selger er første eier? Det kan jo ha vært innbytte involvert, og da er det gjerne litt verre å si eksakt hva selger betalte. Opp gjennom årene har jeg kjøpt mye ved innbytte og mellomlegg, og hadde jeg blitt spurt om hva jeg faktisk betalte, ville jeg blitt svar skyldig. Det nærmeste jeg hadde kommet, ville vært å oppgi samme nypris som forhandleren oppga.
Dessuten; hvis selger har klart å oppnå en særdeles gunstig pris da han kjøpte, bør vel det komme ham til gode, og ikke brukes som brekkstang av kjøper til evt å presse prisen ned.
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Tar ikke kontakt hvis det ikke står pris og sted, men jeg kan forstå at de som skal selge high-end i de høyeste prisklassene ikke oppgir pris for å slippe unna prutere o.l.
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Har handlet mye brukt gjennom tidene - men konsekvent ALDRI av folk som ikke enkelt og greit sier hva de skal ha/forventer seg. Tuller ALDRI med en handel, og forlanger som et minstemål at selger ihvertfall er åpen på sine forventninger!

"Du får komme med et bud da, vet du..."
"Tjaaaa, hva vil du gi?"
"Jeg ønsker meg mest mulig"

Særlig den første uttalelsen, gjerne sagt i en litt arrogant tone, er egnet til å irritere på seg de fleste. OK, det finnes selvsagt de selgere som er genuint usikre på hva de skal ta/hva ting skal koste, og de er sikkert greie å luke ut som sådan. Men når man tar noe til torgs så bør i utgangspunktet prisen være noenlunde fastsatt og kunne presenteres enkelt og greit uten for mye tullball.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de som krever å få vite selgers inntakskost før de vil handle, kan glemme alle bruktbutikker på nordlige halvkule imo
mvh
Leif
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
Ja, den er god... selgers inntakskost... Den er da knekkende likegyldig, og vedkommer ikke kjøperen i det hele tatt!

Med mindre det er f.eks. en kommunal/statlig situasjon hvor kunden har KRAV på innsyn i selgers inntakskost, og hvor en avtale regulerer påslaget som sådan.

Men det er nok neppe situasjonen for Hifi / brukt hifi privatpersoner i mellom, vil jeg tro:D
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hva selgers kostpris er har selvfølgelig ikke noen betydning for kjøper! Kjøper bør konsentrere seg om hva han skal betale, ikke hva selger har betalt!
Er det et lite kjent produkt her til lands er det som regel likevel ikke noe problem å finne ut hva man kan betale. Vi har dette store internettet med et hav av informasjon. Du vil i de fleste tilfeller finne hva du leter etter her.

Å ikke oppgi pris i annonsen er en uting. Selv tar jeg aldri kontakt på en slik annonse med mindre det er et produkt som jeg er spesielt ute etter samtidig som det er svært sjeldent på bruktbørsen. I de aller fleste tilfeller er dette en selger som skal ha maks pris for sitt produkt.

Er det noe så sjeldent som at selger faktisk ikke vet hva produktet er verdt synes jeg det er greit, men da bør dette opplyses i annonsen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg oppgir alltid selv hva jeg har betalt hvis spørsmålet stilles, men om det er mindre enn veiledende følges det jo gjerne av en oppfatning hos enkelte om at jeg må gi fra meg varen til en tilsvarende lavere pris. Har også hatt interessenter som har bablet om at de kan kjøpe nytt for så-og-så mye et eller annet sted. Så gå og kjøp nytt da, og ikke plag meg! Men etter litt korrespondanse får man jo fort intuisjon på hvem som er tidstyver. Har utelukkende endt opp med hyggelige transaksjoner til slutt.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg synes det er litt forvirrende hvordan man skal få prisen med på annonsen. La akkurat ut et stereomøbel på brukten. Skrev ønsket pris og trodde jeg hadde gjort alt riktig, men i annonsen står det "pris ta kontakt". Dette burde kunne gjøres på en mer smidig måte. Setter man ønsket pris, burde dette komme automatisk i annonsen!
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg synes det er litt forvirrende hvordan man skal få prisen med på annonsen. La akkurat ut et stereomøbel på brukten. Skrev ønsket pris og trodde jeg hadde gjort alt riktig, men i annonsen står det "pris ta kontakt". Dette burde kunne gjøres på en mer smidig måte. Setter man ønsket pris, burde dette komme automatisk i annonsen!
Du kan krysse av for 4 alternativ:

1. Sett en pris + fyll ut summen
2. Ta kontakt
3. Gis bort
4. Byttes

Det er nr. 2 "Ta kontakt" som er satt som standard, og hvis du fyller ut en sum i prisfeltet må du også krysse av for "Sett pris" for at dette skal komme med.

Jeg trodde dette var nokså selvforklarende, og når jeg ser på det så burde dette være nokså forståelig, men jeg skal se om vi kan gjøre det ennå enklere.

Mvh
Høvdingen
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Takk for svar! Jeg forstår det nå, men det var min første annonse. Kanskje sett pris burde vært standard, for etter det jeg forstår ser det ut til at de fleste potensielle kjøpere ønsker å vite prisen. Noen sier til og med at de ikke ville svart på en annonse hvis ikke prisen er oppgitt og selgere blir sågar oppfattet slik at de spekulerer i høyest mulig pris hvis det ønskes at man tar kontakt for å få oppgitt pris. Sikkert mange meninger om dette. Jeg har ihvertfall lært.
 
Topp Bunn