Primare I21 eller A30.1 ? Og hvilke høyttalere!

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Lurer på hva jeg skal kjøpe av primare I21(3500-4000kr) eller A30.1(5000-5500kr)? Skal spille i stue på 25-30 kvm. Den skal helst kombineres med stativhøyttalere! Hva bør jeg velge for å matche primare? Budsjett for høyttalere 5000-8000kr. Nytt eller brukt?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Begge er bra. A30.1 har litt mer krefter - men er, hvis jeg husker riktig, litt mykere i klangen. I21 kan ikke brukes balansert - det KAN jo være et lite minus. Ikke avgjørende, dog.

Høyttalerne bør være ganske nøytrale. Epos kan være et bra alternativ. F.eks. Epos M12. Jeg har brukt Epos M5 sammen med Primare - men de blir trolig litt for små i din stue. Audiovectors stativhøyttalere vil også fungere bra sammen med Primare. Ellers: Klipsch, Focal, Krix.... Nok av muligheter. Brukte høyttalere pleier å være ganske safe - hvis de virker, har det med å fortsette å virke.

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Takk, leser deg riktig at a30.1 er et bedre kjøp ut fra prisforskjellen på bruktmarkedet. Epos har jeg ikke tenkt på, må sjekke ut! Vurderer b&w cm1 eller cm5, alt dali mentor 2 brukt!

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.566
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Primare fungerer også godt med ProAc Studio-serien!

M

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Siden jeg solgte min Primare A30.1 tilatter jeg meg å komentere i dette tema uten habilitets problemer. ;D
Jeg synes faktisk at Primare A30.1 er en veldig god forsterker som i sin tid konkurerte direkt med ECI-4 og dereter ECI-5. ;) Etterpå er pris på ECI-5 gått opp i himmelen uten at jeg vet hvorfor.
Det er en forsterker som imponerer ikke på noe som helst område og heller trekker ikke i noen bestemt retning.
Det er en liten søtt og romantisk forsterker som gjør alt bra og kun mangler 100 watt ekstra for å være nesten perfekt.
Den bruktprisen på rundt 5000 kroner er helt fantastisk.

P.S.....fjernkontroll fungerer sammen med Marantz. Hvis du har Marantz CD-spiller kan volumknapen skape litt problemer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
anae skrev:
Takk, leser deg riktig at a30.1 er et bedre kjøp ut fra prisforskjellen på bruktmarkedet. Epos har jeg ikke tenkt på, må sjekke ut! Vurderer b&w cm1 eller cm5, alt dali mentor 2 brukt!
Jeg vil ikke si at den ene forsterkeren nødvendigvis er et bedre kjøp enn den andre. De låter litt forskjellig - ikke mye, men vi snakker om to forskjellige generasjoner av Primares integrerte forsterkere. Prisen reflekterer vel også at de A30.1 forsterkerne som er å få kjøpt brukt, er eldre enn de I21 forsterkerne som er på markedet.

Stativmodellene til B&W og DALI burde også fungere bra sammen med Primare.

For øvrig er jeg enig med zed m.h.t. hans refleksjoner rundt A30.1 vs. ECI-4/5. Da jeg kjøpte min A30.1 var alternativet ECI-4 - men jeg landet altså på Primare, og var godt fornøyd med det valget - inntil jeg oppgraderte høyttalerne, og endte opp med at jeg måtte selge min A30.1 og oppgradere elektronikken også.

anae

Medlem
Ble medlem
13.10.2011
Antall liker
0
Vil det si at du har solgt primaren du har annonse på Zed?

Topp Bunn