Preferanser og v-curve

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Sitter her med siste utgave av Hifi-News og leser tester av 2 høyttalere med dertil målinger. Det er noe av det værste jeg har sett av målinger, men allikevel får de gode anmeldelser.

Jeg har ikke hørt høyttalerne det er snakk om, men har hørt flere med noenlunde lignende frekvensrespons. Det er hva de kalte for Boom-And-Tizz i gamle dager og jeg har hørt ett modernisert uttrykk som kaller det for V-curve.

Dette gjør at høyttalerne skiller seg fort ut fra mere lineære konkurrenter.
Jeg har sett at det er flere og flere produsenter som driver med dette og tydeligvis etter disse målingene enda mer aggressivt enn tidligere.

Jeg må bare spørre er det mange her som har denne preferansen og utelukkende går etter slik lyd?
Jeg er bare nysgjerrig for jeg skjønner det ikke...
DSC_0638.JPG
DSC_0637.JPG
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
PMC kanskje? Siden det er hifi-news så regner jeg med britisk :cool:
Den første målingen er hinsides dårlig og kan umulig låte bra. Den andre har stort sett tiltingen over 10khz så kan jo forstå den på en måte.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det er som tidligere antydet (og fjernet) her Paradigm Persona B og PMC twenty5.26i hhv som er vist.
Men det er flere produsenter som holder på med det samme. Av de jeg har hørt personlig som jeg kommer på i farten så inkluderer det Kudos, Focal, PMC, Totem.
Det kan være imponerende på såkalt pling plong effekter, men for meg personlig låter ikke dette naturlig. Men ganske mange liker tydeligvis denne lyden.
Når også erfarne hifi-journalister lar seg imponere over dette fenomenet så må det være noe i det?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jepp, første lytt: Imponerende og litt annerledes. Luftig, basstrykk. Kjøper. Spiller over tid i et lite dempet rom. Blir lei, slitsomt over tid, innrømmer det kun for seg selv. Skylder på elektronikk og kabler...Bytter komponent for komponent..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
PMC kanskje? Siden det er hifi-news så regner jeg med britisk :cool:
Den første målingen er hinsides dårlig og kan umulig låte bra. Den andre har stort sett tiltingen over 10khz så kan jo forstå den på en måte.
Enig, det som skjer over 10k behøver ikke bety så mye og et løft der er faktisk til hjelp for de tilårskommede. Siden jeg har hørt nr2. så la jeg merke til en frisk og klar gjengivelse med tydelig og levende ZZting i gitaren som passer min smak. Savnet litt fylde i bassen,men kan godt skjønne at disse selger.

Når jeg viser hvilken EQ jeg bruker på øreproppene mine til 50kr (sony EH755) , kan man jo tenke seg til aldersgruppen jeg tilhører... . Gode nøytale høyttaler bør man ha når man er ung og hører godt. Med årene trengs økende grad av voicing og eq tror jeg..

EQen under trekker frem gitarraspet (2khz) og det over 4khz fremhever detaljer i lydbildet. alt blir "nærmere" ser nesten ut som Klipsch dette her ...
Capture.JPG
 
Topp Bunn