Preamp til mc 275?

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
24
Torget vurderinger
7
Hei
Er inne på tanken å kjøpe meg en "bedre" forforsterker til min McIntosh MC 275.
Jeg bruker i dag en TVC, en passiv sak. Ser nå at soundgarden selger C220 relativt gunstig, men er dette den eneste "salige" løsning for å få en høydare i lyden? Det er jo en del brukte forforsterker på børsen og for rundt kr. 20000 og mindre ser det ut som det er en del og velge mellom.
Håper på innspill fra andre her som har erfaring og testet en del.

Mvh
Knut

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kan du si litt om lysignaturen du leter etter, hva du vektlegger osv? Ellers blir det jo som å gi deg råd helt i blinde, og det får du vel ikke så mye ut av...

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
24
Torget vurderinger
7
Hei
Jeg er nok ute etter ett gjennom musikalsk og dynamisk uttrykk, ikke overanalytisk og lystklingende.
Jeg liker holografi og dybde i lydbilde, at en kan liksom "se" innover i musikken om du forstår.
Siden jeg har ett par Audio Physics Padua, så kan disse vel bli masete i toppen/midten ved matching av for lystklingende el.nikk. Om preampen har ett godt riaa trinn er også en fordel.
Vet ikke om dette var det du spør om?

Mvh
Knut

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Joda, det var det jeg mente. En preamp med innebygget riia skal du lete litt etter nå om dagen, de var vanligere før i verden. Hovland HP 100 er et alternativ med riaa, men den koster fort 40´brukt.
Kjøp deg heller et kompetent løst riaatrinn og sats på et godt linjetrinn. Å lete etter en conrad-johnson-preamp i Premier-serien (Premier 14, for eksempel) er slett ikke det værste du kan gjøre. Så kan du jo supplere denne med en riaa fra ASR eller Holfi. Veldig gode produkter som jeg skulle tro ligger i den gate lydmessig, slett ikke gir deg et overanalytisk lydbilde, er svært gode på rom og perspektiv, og har musikalitet og byggkvalitet i bøtter og spann.
Ellers har jo McIntosh gode forforsterkere med innebygde riaatrinn, vet jeg. Jeg har bare ikke tilstrekkelig lytteerfaring med dem til å si så mye konkret om dem.
Jeg har hørt den aller største, og den er rett og slett fantastisk. Men så koster den det samme som en ny mellomklassebil også....

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
En kompis av meg har en C22 Commerorative Edition til salgs (tar forbehold for att den kan være solgt nylig). Tror han skal ha 10k for den med nye dyre rør. Denne preen mener jeg er konstruert for mc275 ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det stemmer.Den glemte jeg visst i farten! Husker at Stereophile gikk helt i taket over den komboen for noen år siden, så det funker nok, for å si det forsiktig. Det er alltid lurt å sjelkke ut kombinasjoner som faktisk er laget for å spille optimalt sammen. ;)

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
24
Torget vurderinger
7
Takker for hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger.
Du med kompis og C22, kan jo skjekke om den ikke er solgt? og sende meg en PM om det er ok.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Du burde teste et buffertrinn mlm TVCen din og mc275 før du bruker store resusser på et nytt pre-trinn. Har gode erfaringer, og opplever du det samme er det fort veldig mye penger spart. MF, Burson og sikkert mange andre har slike. Er diy-er så jeg har ikke prøvd de kommeriselle variantene.

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Har hørt denne C22 commemorative - en god preamp, perfekt kosmetisk match til mc275 ;) Lydmessig er den slett ikke å forakte, men jeg har nok hørt bedre kandidater..... Mc sine dyrere forforsterkere selvsagt, men også Accuphase var en meget habil match til mc275 IMHO. At de er ultrafleksible med DAC/RIAA innstikkskort, tonekontroller, meget habil hodetelefonutgang o.l er jo heller ikke gale ;)

JE

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
Kan anbefale preampen EAR 864 til MC 275, bruker denne selv. Denne har også ett godt phonotrinn innebygget ( MM + MC ).
Den oppfyller absolutt mine krav til dybde og holografi i lydbildet.

Ser også at det ligger en EAR 864 på bruktbørsen til en grei pris for tiden !

Pittar

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Pittar skrev:
Kan anbefale preampen EAR 864 til MC 275, bruker denne selv. Denne har også ett godt phonotrinn innebygget ( MM + MC ).
Den oppfyller absolutt mine krav til dybde og holografi i lydbildet.

Ser også at det ligger en EAR 864 på bruktbørsen til en grei pris for tiden !

Pittar

beste forslaget hittil

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
24
Torget vurderinger
7
Hei!
Takker for alle gode forslag og råd.
Det ble en Cary SLP 308, og det fungerer glimrende for min del.
Oppnådde akkurat det jeg var ute etter. Ble overrasket over hvor mye en god matchende preamp har å si for helheten.

Hilsen
Knut

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kan en Lyngdorf TDAI2200 benyttes som preamp til MC275? Koblet da sammen med ubalanserte kabler.

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Antall liker
472
Torget vurderinger
6
Loevhagen skrev:
Kan en Lyngdorf TDAI2200 benyttes som preamp til MC275? Koblet da sammen med ubalanserte kabler.
Skulle ikke være noe problem. Har selv brukt TDA2200 som pre til prima luna røreffekt.

Hvordan den matcher MC275 har jeg ingen formening om:)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Lostx9 skrev:
Hei
Jeg er nok ute etter ett gjennom musikalsk og dynamisk uttrykk, ikke overanalytisk og lystklingende.
Jeg liker holografi og dybde i lydbilde, at en kan liksom "se" innover i musikken om du forstår.
Siden jeg har ett par Audio Physics Padua, så kan disse vel bli masete i toppen/midten ved matching av for lystklingende el.nikk. Om preampen har ett godt riaa trinn er også en fordel.
Vet ikke om dette var det du spør om?

Mvh
Knut
Har en god hi-fi venn som bruker en kombinasjon av MC275 og Cary SLP 98P som vel beskriver akkurat det du ønsker vektlagt. Det låter veldig musikalsk med stort rom og god dybde i lydbildet. Det er godt med varme og litt ekstra energi i mellomtonen, uten å bli typisk nostalgisk overromantisk rørlyd. Det spiller rimelig dynamisk, og det er liv i musikken selv ved lave volumer (noe jeg alt for ofte savner i mangt et hi-fi oppsett). Mener at det ligger en slik på brukbørsen her på sidene nå...

Topp Bunn