Preamp / Sub problematikk

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Jeg har fått i hus nytt forsterkersett Arcam FMJ C31 Preamp og P1 Monoblokker.
Har hatt et slikt sett før og vært strålende fornøyd.
Den gang hadde jeg ikke behov for sub, og kom derfor ikke borti denne problematikken.
Jeg kobler monoblokkene til med XLR-kabler
Subene har jeg koblet til med RCA, da det er eneste tilkoblingsmulighet jeg har på subene.
Problemet er: nivået til subene blir alt for lavt. Til og med når nivået på subampene står på max.
Noen som har vært borti dette?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hvor lang er subkabelen og hvilken utgang benytter du?
Ved strekk på 3m+ skal "Buffered pre out" benyttes.

Og har du sjekket at ledningen er skikkelig tilkoplet i begge ender på L og R?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Koble til hver sub med Y-adapter, slik at både L og R inn på hver sub er i bruk. Da får du ca 3 dB mer på hver sub, men spørs om det er nok etter din beskrivelse.
Et annet alternativ er å splitte xlr ut fra preamp, og kjøre signalet til sub fra den.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Holmium skrev:
Hvor lang er subkabelen og hvilken utgang benytter du?
Ved strekk på 3m+ skal "Buffered pre out" benyttes.

Og har du sjekket at ledningen er skikkelig tilkoplet i begge ender på L og R?
Subkablene er 2 m. og prøvd begge utgangene. (Buffered og Direct)

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Polkagris skrev:
Koble til hver sub med Y-adapter, slik at både L og R inn på hver sub er i bruk. Da får du ca 3 dB mer på hver sub, men spørs om det er nok etter din beskrivelse.
Et annet alternativ er å splitte xlr ut fra preamp, og kjøre signalet til sub fra den.
Skal prøve å få tak i noen overganger, for så å koble meg inn på utgangene (XLR) på monoblokkene. Godt tips ang L og R, men spørs om det holder.

Jeg koblet forresten til et annet høyttalerpar, med 3 db lavere følsomhet. da ble det litt bedre.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Siden det ikke er egen sub-utgang vil du nok få utfordring grunnet signalstyrken.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Holmium skrev:
Siden det ikke er egen sub-utgang vil du nok få utfordring grunnet signalstyrken.
Ufff, jeg som hadde det så bra med Lyngdorf TDAI 2200. Der var det jo også en vanlig pre out, ikke sub-utgang

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Hva med å bruke tape/proc out? Hvis den sender ut signal fra inngangsvelger, vil du jo få tilnærmet fullt volum fra pre og ut til sub, og kan da ha mer å gå på.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Polkagris skrev:
Hva med å bruke tape/proc out? Hvis den sender ut signal fra inngangsvelger, vil du jo få tilnærmet fullt volum fra pre og ut til sub, og kan da ha mer å gå på.
Skal prøve dette i dag. Takk for tips
Syns dette er rart. For jeg har jo alltid brukt Pre out på integrerte forsterker som subutgang, og aldri hatt dette problemet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
rorres skrev:
Polkagris skrev:
Jeg koblet forresten til et annet høyttalerpar, med 3 db lavere følsomhet. da ble det litt bedre.
Såvidt jeg vet, kan man justere gain på effekttrinnet P1 - Arcam standard gain er på 31,5 dB, hvilket er ganske høyt. Mine Bryston monoblokker har til sammenligning en gain på 23 dB i normalposisjon (kan svitsjes opp til 29 dB hvis det er krise). Hva hvis du justerer ned gain på effekttrinnene dine?

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Ulf-B skrev:
rorres skrev:
Polkagris skrev:
Såvidt jeg vet, kan man justere gain på effekttrinnet P1 - Arcam standard gain er på 31,5 dB, hvilket er ganske høyt. Mine Bryston monoblokker har til sammenligning en gain på 23 dB i normalposisjon (kan svitsjes opp til 29 dB hvis det er krise). Hva hvis du justerer ned gain på effekttrinnene dine?
Takker for innspill!! Vet du hvordan det gjøres? Er det innvendig? for det er ikke justeringsmuligheter på baksiden.
Jeg har forsåvidt funnet en løsning. RCA til blokkene, og videre derfra til subbene. Da har jeg akkurat nok nivå, i og med at jeg har 2 identiske subber.
Men det er ikke slik jeg ønsker å koble, da jeg har bedre XLR kabler enn RCA i hus.

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.999
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Her er en enkel løsning for å minske gain:

Dette er 10 dB dempeplugger (attenuatorer) fra Rothwell, for RCA eller XLR.
Kan bestilles hos stereolab.no, og ett par koster 450 kroner (RCA), og 800 kroner (XLR).

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
rorres skrev:
Ulf-B skrev:
rorres skrev:
Polkagris skrev:
Takker for innspill!! Vet du hvordan det gjøres? Er det innvendig? for det er ikke justeringsmuligheter på baksiden.
Jeg har forsåvidt funnet en løsning. RCA til blokkene, og videre derfra til subbene. Da har jeg akkurat nok nivå, i og med at jeg har 2 identiske subber.
Men det er ikke slik jeg ønsker å koble, da jeg har bedre XLR kabler enn RCA i hus.
Brukermanualen for C31, P35 og P1 - side 10 og 11:

http://www.arcam.co.uk/_docs/c31e_manual.pdf

Du skal finne en gain-knapp på baksiden av P1 som det skal være mulig å justere gain med.

Ellers er dempeplugger en utmerket måte å redusere gain på - jfr. innlegget ovenfor. Alene eller i kombinasjon med gain-knappen bakpå P1.

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Ulf-B skrev:
rorres skrev:
Ulf-B skrev:
rorres skrev:
Polkagris skrev:
Brukermanualen for C31, P35 og P1 - side 10 og 11:

http://www.arcam.co.uk/_docs/c31e_manual.pdf

Du skal finne en gain-knapp på baksiden av P1 som det skal være mulig å justere gain med.

Ellers er dempeplugger en utmerket måte å redusere gain på - jfr. innlegget ovenfor. Alene eller i kombinasjon med gain-knappen bakpå P1.
Jeg prøvde gain knappen, og den er i bruk nå, men vet ikke om det var nok.
Jeg skal sjekke opp dempeplugger.
Jeg testet med en annen effektforsterker som jeg har liggende, og resultatet ble annerledes daTakker:)

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
SaltyDog skrev:
Her er en enkel løsning for å minske gain:

Dette er 10 dB dempeplugger (attenuatorer) fra Rothwell, for RCA eller XLR.
Kan bestilles hos stereolab.no, og ett par koster 450 kroner (RCA), og 800 kroner (XLR).
Hehe, jeg overså denne ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Polkagris skrev:
Er det ikke kjekt at volumkontrollen virker på subben også?

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.325
Torget vurderinger
29
Dazed skrev:
Polkagris skrev:
Ja det får da være grenser 8)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Dazed skrev:
Polkagris skrev:
Jeg, en idiot.... selvfølgelig. Beklager lite gjennomtenkt tips. Er vant med å styre sub fra prosessor, og tenkte ikke enkelt nok ;)

Topp Bunn