Power supply til HiFi

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Ofte ser jeg forslag til forbedringer av strømforsyninger. I mange tilfeller går det ut på å bytte elektrolyttkondensatorer eller montere flere. Det samme med likeretterdioder.
Men blir det noe bedre av slike endringer?
Hva med å bygge en regulert strømforsyning?
Først da kan en snakke om endringer som monner og forbedringer. Ikke sant?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Ofte ser jeg forslag til forbedringer av strømforsyninger. I mange tilfeller går det ut på å bytte elektrolyttkondensatorer eller montere flere. Det samme med likeretterdioder.
Enig. Regulerte strømforskyninger som har en del å gå på vil jo være å foretrekke. Jeg tror at regulerte strømforskyninger har mer for seg der signalamplituden er direkte avhengig av strømforsyningens spenningsnivå, altså i digitale forsterkere - klasse D.

I transistorforsterkere vil ikke den såkalte hfe, altså forsterkningskarakteristikken til en transistor, forandre seg om man mater denne med mye eller lite spenning. I fall vil man merke at forsterkeren klipper signalet hvis strømforskyningen ikke gir nok spenning.

For rør tror jeg det er litt annerledes. Glødinga er en del av røret som bestemmer forsterkningen (Det lille jeg vet om rør). En strømforskyning som gir mindre spenning når volumknappen dreies med klokka, vil også gi mindre gløding i rørene og dermed lavere forsterkning. Igjen kan dette føre til at kraftige utladninger i musikken har lang nok varighet til å redusere glødingen i røret så mye at det vil komprimere dynamikken en hel del.
Da vil helt sikkert en regulert strømfoskyning ha mye for seg.

Mvh.

Vidar

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
Det kommer jo an på hvor god strømforsyningen er i utgangspunktet. Men på mange apparater er det store forbedringsmuligheter. Men det er ikke bare å hive inn masse dyre komponenter. Man bør vite hva man gjør slik at man adresserer de faktiske svakhetene (eller kjenne noen som vet).

Regulert strømforsyning i effekt-trinn? Jeg har ikke prøvd selv, men vitnesbyrdene er jo svært sprikende.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.628
Sted
'
For rør tror jeg det er litt annerledes. Glødinga er en del av røret som bestemmer forsterkningen (Det lille jeg vet om rør). En strømforskyning som gir mindre spenning når volumknappen dreies med klokka, vil også gi mindre gløding i rørene og dermed lavere forsterkning. Igjen kan dette føre til at kraftige utladninger i musikken har lang nok varighet til å redusere glødingen i røret så mye at det vil komprimere dynamikken en hel del.
Det er ofte litt annerledes i rørkretser med høy utgangseffekt. Ofte er filament og høyspent atskilt i egne trafoer slik at filamentspenningen er uavhengig av effekten som trekkes.
En annen ting er at rørets emisjon har en veldig lang tidskonstant. Hvis du monitorerer anodestrømmen i et effektrør vil du se at den ofte bruker 30 minutter på å krype opp til stabilt nivå. Om mu (rørets forsterkning) er direkte proporsjonal med emisjonen er et annet spørsmål -- i gamle slitte rør med lav emisjon er det ofte rør-parametrene rp og gm som har endret seg mest, mu minst.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
problemet mitt er at jeg har dårlige erfaringer med en regulert glødeforsyning i en AN Quest 300B monoblokk.regulatoren støyet.låt mye bedre uten.
når det er sagt har jeg tro på shunt regulatorer og har planer om å prøve Allen Wright sine superregs.noen med erfaringer med disse?
rør-reg. er uaktuelt pga plass og kompleksitet; de må planlegges inn i forsterkeren fra scratch.
IMO
Mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
problemet mitt er at jeg har dårlige erfaringer med en regulert glødeforsyning i en AN Quest 300B monoblokk.regulatoren støyet.låt mye bedre uten.
når det er sagt har jeg tro på shunt regulatorer og har planer om å prøve Allen Wright sine superregs.noen med erfaringer med disse?
rør-reg. er uaktuelt pga plass og kompleksitet; de må planlegges inn i forsterkeren fra scratch.
IMO
Mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg har en gang bygd en tokanal transistorforsterker med regulert strømforsyning. 2 x 70 watt. Så langt tilbake som i 1970. Den spilte svært bra den gang, men ble solgt til fordel for noe kommersielt. En skal være obs på at det stilles litt spesielle karv til slike strømforsyninger som skal drive en load med stor dynamikk ved både høye og lave frekvenser. Jeg har aldri sett dette i kommersielle forsterkere. Støy har jeg ikke vært plaget med i regulerte ps, men uflaks kan alle ha. Til effekttrinn er en serieregulator å foretrekke. Til pre amp kan en shunt regulator i de fleste tilfeller vise seg best. Uansett blir det en del sløsing med effekt. Som jane nevner er tidskonstanten i glødingen av rør svært lang. Jeg har aldri opplevd at små variasjoner i glødespenningen fører til noen form for ulempe. I tilfellet direkte glødede rør er det ofte ingen vei utenom DC. Da bør det kunne bli mye bedre regulering og mindre støy / brum ved å benytte en regulator framfor en simpel likeretter og filter.

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Oppgardering av PSU (power supply unit) til fx BG, Cerafine e.l. er klart hørtbart, stor forskjell. Bytte av dioder kan også gjøre lyden bedre, kommer an på hva som sitter der fra før. En forsterker er i utgangspunktet en modulert strømforsyning, så det er klart at PSU ytelsen spiller kraftig inn på sluttresultatet (lyden). Et PSU kan nesten aldri bli for stort, så lenge man har slow start... IMO

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg kjører ac glød på 6c45 driverrør
jeg kjører choke input - blackgate Nx i super e til 300B glød
tenkte å prøve superrregen på 6c45 b+
rekka blir da etter Allen Wright´s anbefaling:

EZ81-L-C(4x100uF/630vdc solen metalcan)-L-C(100uFsolen)-Superreg.-C(100uF solen)-IT-6c45
da skulle IT se en extremt lavimpedant "kilde"
hva tror du?

mvh
Leif

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.490
Min rør-pre er designet av Allen Wright, og en sånn Super-reg. er en del av denne. Vet ikke helt om det er det du sikter til ?
http://www.vacuumstate.com/schematics/fvp5a_s.gif

Ellers, så er min SACD spiller kraftig modda av Allen. Her er både D/A konvertere og "brick wall" filter skippet til fordel for et enkelt lavpassfilter.
Allen bruker nå også Tent klokke m/ uavhengig stømforsyning i sine SACd/CD modifikasjoner, samme klokke som du får levert i ditt digital-kitt.

Både rør-pre og SACD spiller er jeg så fornøyd med at jeg ikke går med noen planer om utskiftninger.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
jeg kjører ac glød på 6c45 driverrør
jeg kjører choke input - blackgate Nx i super e til 300B glød
tenkte å prøve superrregen på 6c45 b+
rekka blir da etter Allen Wright´s  anbefaling:

EZ81-L-C(4x100uF/630vdc  solen metalcan)-L-C(100uFsolen)-Superreg.-C(100uF solen)-IT-6c45
da skulle IT se en extremt lavimpedant "kilde"
hva tror du?
mvh
Leif
Tja.
Et par ting jeg ikke kjenner detaljene til:
blackgate Nx i super e
og
Superreg.
Så lenge det er snakk om lavnivå preamp er det relativt enkelt å få god regulering. Både SS og rør.
Et moment som jeg ikke skal si noe bestemt om er hva som er best for lyden. Dersom stivere og bedre regulering alltid er best, er løsningen grei. Dersom noe annet er tilfellet, vil det være mange muligheter.
Det vil alltid være greit å kunne sortere gode og mindre gode løsninger.
I min "store" PP forsterker endte jeg med en mellomting (funksjonsmessig) mellom choke input og capacitor input i filteret til høyspeningen. Fungerer utmerket.

R

Ronny_D

Gjest
Enig. Regulerte strømforskyninger som har en del å gå på vil jo være å foretrekke. Jeg tror at regulerte strømforskyninger har mer for seg der signalamplituden er direkte avhengig av strømforsyningens spenningsnivå, altså i digitale forsterkere - klasse D.

I transistorforsterkere vil ikke den såkalte hfe, altså forsterkningskarakteristikken til en transistor, forandre seg om man mater denne med mye eller lite spenning. I fall vil man merke at forsterkeren klipper signalet hvis strømforskyningen ikke gir nok spenning.

Mvh.

Vidar
Neida, Klasse D har selvsagt tilbakekopling hva ellers ville være tilfredstillende med varierende last. Klasse D uten tilbakekopling hva er det for noe rart ?

Joda HFE er avh av Uke.

Hørt om kaskodekoplede utganger boys ?

Da trenger man bare regulere forsyninger med mindre strømforbruk pice of cake 8)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
super E er bipolare Nx kondiser i motsatt "polaritet"

superrreg:

http://www.vacuumstate.com/kits.htm

mvh
OK. Virker fornuftig. Fant ikke skjema, men leste teksten. Det bor en ungdommelig rørfantast på Dalen i Telemark. Han solgte egenutviklede shuntregulatorer. Enten som byggesett eller ferdig. Han har også gode løsninger om en vil benytte rør som regulator. Har ikke snaket med han siden i fjor.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
rør blir for komplisert og svært i denne sammenhengen
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
rør blir for komplisert og svært i denne sammenhengen
mvh
Ja. Det blir litt stort om det skal passe til solid state design.
Nei. Det blir ikke komplisert.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
med komplisert mente jeg ikke kretsteknisk,men mekanisk layout i min allerede eksisterende forsterker som trass sine 4 chassis og 100kg er smekk full!
en supereg kan jeg alltids legge oppe på toppen av utg chassiet ,som passer med der AW foreslår.
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
med komplisert mente jeg ikke kretsteknisk,men mekanisk layout i min allerede eksisterende forsterker som trass sine 4 chassis og 100kg er smekk full!
en supereg kan jeg alltids legge oppe på toppen av utg chassiet ,som passer med der AW foreslår.
mvh
Joda. Jeg forsto det.
Det kunne vært interessant om de som har erfaring med shunt regulatorer (både rør og SS) kom på banen og fortalte litt om sine løsninger.

R

Ronny_D

Gjest
Hva er hensikten med shuntregulering annet enn tilnermet konstant effektforbruk?
Jeg kan heller ikke se at denne form for regulering er gunstig annet enn tilnermet konstant rippel FORRAN reguleringen, rippelreduksjon kan da virkelig gjøres på mange måter but shunt ?

S

slowmotion

Gjest

mvh
Hadde vært morsomt om vi kunne få høre litt mer om forsterkerne dine.
Jeg synes i hvert fall det høres meget interessant ut

;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
der er bygget etter KISS prinsippet:

signalveien er S&B gitterchoket 6c45-IT-300B-Hørning OPT

resten er powersupply!
5 nettrafoer per kanal: separate til glød driver og 300B,samt de 3 neste til bias,driver b+ og 300b b+
300B b+ trafo er på 350mA!! med ditto choke.

likeretterrør er EZ 80 bias
81 driver og GZ37 for 300B

alle høyvolt har L-C-L-C (inkl bias)

6c45 har ac glød

300B choke input DC glød

alle b+ og bias kondiser er solen 100uF/630vdc metal cans polyproper(INGEN LYTTER)

300B glødekondis er 2xBGNx1500uF i super E-kobling
300B glødetrafo har eget ferritkjerne nettfilter

PSU er gjennomgått av gary Dews på Borderpatrol som også har levert alt jern utenom Hørning OPT og en AN 300B b+ choke
m.m.

mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Hva er hensikten med shuntregulering annet enn tilnermet konstant effektforbruk?
Jeg kan heller ikke se at denne form for regulering er gunstig annet enn tilnermet konstant rippel FORRAN reguleringen, rippelreduksjon kan da virkelig gjøres på mange måter but shunt ?
Dette har ingen ting med ripple å gjøre. Der vil nok en serieregulator være best.
I audiokretser og andre oppsett er det viktig at regulatoren er stiv begge veier. Den skal sørge for god regulering ved varierende last. Det som ofte kan være et problem er at lasten "pumper" effekt (les spenning) tilbake til regulatoren. Som en høyttaler gjør tilbake til forsterkeren. En seriregulator er ganske bløt med hensyn til å absorbere slikt som kommer feil vei. En shunt regulator er like stiv og spiser variasjonene same hvilken kan de kommer fra. Sammenlign med en zenerdiode.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
interressant! Harvey Gizmo var min ledestjerne da jeg begynte å lese meg opp på å designe en egen rørforsterker fra scratch, og det var 2 ting jeg noterte meg: mye jern og STIVT power!
DET har jeg! 8)
Men det kan alltid forbedres.
IMO

S

slowmotion

Gjest
Takk for info, Leif!

Det kan se ut som vi tenker i samme baner,
men du går litt lenger en meg!

:D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.397
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det er en stygg tendens jeg har hatt;
man kan liksom ikke dra det for langt!

dddac´en min begynner å dra litt i den retningen også! ;D
shit samme... det er jo gøy!

mvh

R

Ronny_D

Gjest
Vises fint hær (mozilla'n tar den fint). Dessuten er det ingen hensikt at forsyningen kan synke spenning til jord(shunt). Returstrømmer blir korigert av motsatt halvperiode innenfor klippegrensene. Ren varme i forsterkeren. Mao rent bulshitt at forsyningen skal kunne synke eller shunte, klipper det er det for jævlig uansett. (små klippinger kan være vanskelig å høre)
men lykke til!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.583
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Vises fint hær (mozilla'n tar den fint). Dessuten er det ingen hensikt at forsyningen kan synke spenning til jord(shunt). Returstrømmer blir korigert av motsatt halvperiode innenfor klippegrensene. Ren varme i forsterkeren. Mao rent bulshitt at forsyningen skal kunne synke eller shunte, klipper det er det for jævlig uansett. (små klippinger kan være vanskelig å høre)
men lykke til!
Tror jeg ser skjemaet her også, men hva er innspenningen? Og hvor er utgangen? Nederste linje er merket jord. Dette vil ikke virke, men det kan ende opp som en serieregulator dersom feil blir rettet og skjemaet komplett.
Tror vi må skille mellom regulatorer til rørkretser og transistorkretser. Ellers blir det bare å prate forbi hverandre.
Det du skriver om klipping har ingen relevans i denne tråden så lenge vi holder oss til strømforsyningen.

R

Ronny_D

Gjest
Leseretninig er normnalen.
Jeg mener framdeles at det ikke har noen hensikt å lage forsyningen for både sorce and sink så lenge det ikke handler om kladde D forsterkere.
abt Zeners: husk at det er mange variable mtp Zeners dvs støy og hellingen på karakteristikken (overføringsfunksjonen). Disse er ikke alltid helt on-off og er de så støyer de dertill også.

merket jord er selvsagt for en referanse, og den kan man i prinsippet velge selv dersom man bruker byggeblokker. Hensikten er jo bare ett hint i retning den konstruksjon du eventuellt ville lage selv etter litt inspirasjon, dine tilpassinger må du jo gjøre alikevell dersom du ikke er en copycat

mvh

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Kan hende ikke helt tema i tråden eller i Tech tråden, men siden
jeg tror de som kan svare på spørsmålet leser tech-hjørnet så forsøker jeg meg alikevel :
Har noen liggende en kretstegning ellen en link til en løsning for DC-beskyttelse av utgangstrinn ? Det jeg tenker meg er en krets som kan sense DC i utsignalet
fra effektforsterker og som kan gi et signal for å bryte et rele
i forbindelsen mellom kondensatorbank og forsterkermodul

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.920
Torget vurderinger
1
Kan hende ikke helt tema i tråden eller i Tech tråden, men siden
jeg tror de som kan svare på spørsmålet leser tech-hjørnet så forsøker jeg meg alikevel :
Har noen liggende en kretstegning ellen en link til en løsning for DC-beskyttelse av utgangstrinn ? Det jeg tenker meg er en krets som kan sense DC i utsignalet
fra effektforsterker og som kan gi et signal for å bryte et rele
i forbindelsen mellom kondensatorbank og forsterkermodul
Jeg har ikke noe kretsskjema liggende, men du kan konstruere dette med 1: et lavpassfilter (knekkfrekvens på f.eks. 1 HZ) som tar signalet fra høyttalerterminalene, 2) en likeretter for signal ut fra lavpassfilteret, og 3) en komparator med nullreferanse og hysteres ift. hvor stor DC-nivå du kan akseptere (f.eks 50 m.v., justert for evt. forsterkning i lavpassfilteret og likeretter). Komparatoren kan drive rele og evt. en lysdiode for indikering.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.920
Torget vurderinger
1
Jo, det var en tanke
Takk for ideen
Forresten .. du vil antagelig ha behov for å beskytte inngangen til lavpassfilteret, dvs. egentlig inngangen til opampen som du lager lavpassfileteret rundt, mot for høy inngangsspenning, dvs med noen dioder fra inngangen til lokal spenningsforsyning.

mvh
KJ

Topp Bunn