Power Factor kompensasjon

Y

ymir

Gjest
Hvordan kompensere for Power Factor? Har en Power Factor på 0.57 med hele annlegget innkoplet.Får den til å stige til 0.60 når jeg kjører 2 stk. synkronmotorer ubelastet.Power Factoren bør vistnok ligge så nære 1 som mulig.Har egen 16A kurs med ca.1,5m 4mm2 frem til kontakten for stereoen.Deretter et DC-filter hvor effekttrinnet er tilkoplet.Preamp,DAC og Squeezebox er tilkoplet et Consnance strømmfilter som også er tilkoplet DC-filteret.Har mulighet til å måle Spenning,Ampere,watt og VA induktiv.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvor har du det fra at power factoren skal ligge på 1?

I et nett så behøver ikke strøm og spenning å lige i fase.

Man kan gjerne tegne opp en effekttrekant! Det er en rettviklet trekant hvor den aktive effekten (W)er det ene benet, det andre benet er den reaktive effekten (VAr) og summen blir hypotenus (VA). Benevningen står i parentes.Tangens i denne trekanten er fasevinkelen.

Dersom lasten din er en ren resistans - så vil strøm og spenning være i fase - fasevinkelen er null. Altså når du påførere en spenning - så går det en strøm og du bruker en aktiv effekt.

Hvis man derimot her en last som har induktive/kapasitive komponenter - så vil ikke strøm og spenning lengre være i fase. Man vil ha strømmer som veksler frem og tilbake uten at det overføres noen nettoeffekt. En høytaler, forsterker, switchet strømforsyning, lystoffrør eller motor er typiske sliek laster.

En motor kan være et godt eksempel. Dersom man ser på effekttrekanten vil den aktive effekten være den effekten motoren trekker fra strømnettet og som (minus tap) leverer på akslingen. Den reaktive effekten vil være den effekten som veksler frem og tilbake mellom strømnettet og motoren - denne har en nettoeffekt på null. Summen - som oppgis i VoltAmpere (VA) er et dimmensjoneringskriteri - da viklingene må være dimmensjonert til å takle både den aktive og den reaktive effekten!

Du har i prinsippet ingen mulighet til å gjøre noe med den fasevinkelen - det er det strømleverransdørene som gjør (ved å justere magentiseringstrømmen på generatorene).

Mvh
OMF

Y

ymir

Gjest
hei
"SÅ NÆRE 1 SOM MULIG". Ser at både Audience og Furman har Power-factor koreksjon i sine nettfiltre.Mener også at en forsterker produsent i Australia?/New Zealand ? har Power-factor koreksjon i sine forsterkere.Har også sett mindre automatiske Power-factor reguleringer plassert hos større forbrukere.Kan også erindre fra skoletiden at synkronmotorer ble brukt til å rette opp fasevinkel hos industribedrifter.Har ingen vansker med å høre en klar bedring i lyden,spesielt når spenningskvaliteten er dårlig når jeg starter mine 2 platespiller motorer UBELASTET (Rega og Linn).

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det er lenge siden jeg holdt på med dette, så kunnskapen er litt rusten! ;D

Men jeg tror jeg kan si med sikkerhet at ikke noe utstyr man har i et vanlig hjem kan gjøre noen merkbar forskjell på fasevinkelen på nettet.
Synkronmotorer kan brukes til å tilføre reaktiv effekt - den magnetiseres da opp til gi ønsket reaktiv effekt - som da summerer seg med den som allerede finnes på nettet - og planen er jo da at netto reaktive effekten skal bli mindre - som gir en mindre fasevinkel.

Power factor = 0,57....det skal vel så vidt jeg forstår bety Cos phi = 0,57 - som igjen gir en fasevinkel på 55%. Det er jævlig høyt så vidt jeg kan forstå.....

Har du spesielle forhold der du bor.....du er siste huset på en linje på flere kilometere, og nabotomten har 600 lysarmaturer som står på døgnet rundt...?

Mvh
OMF

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.693
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, trafoytelse er oppgitt i VA. Det betyr at f eks en 1000 VA trafo vil kunne yte 1000 W om effektfaktoren
(= powerfaktor) er 1 (strøm og spenning i fase). Dersom du har en effektfaktor lavere enn 1, så vil du ikke kunne trekke 1000 W ut av trafoen ( S2= P2 +Q2 ,). Man ønsker å få så mange watt som mulig ut av en trafo (derfor kompenserer man. S i VA, P i W og Q i VAr
Q er reaktiv effekt og den kan opptre enten som induktiv (spole) eller kapasitiv (kondensator). Når man f eks skal kompensere for Qkapasitivvil man måtte tilføre en like stor Qinduktiv.

En 10 A sikringskurs vil ha en kapasitet på 2300 VA (forutsetter en spenning på 230 V). Om effetfaktoren er 1 vil man kunne trekke 2300 W fra denne kursen. Dersom man har reaktive strømmer vil man altså ikke kunne trekke 2300 W ut i fra denne kursen. W er den "nyttbare energien", den reaktive effekten gjør at du ikke får utnyttet kapasiteten til en sikringskurs eller en trafo maks

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Power factor er stort sett bare noe du trenger å bekymre deg for om du er strøm/nettleverandør eller designer strømforsyninger.

En induksjonsmotor er en såkalt lineær last, og her kommer cos phi inn i forbindelse med PF, som andre har skrevet om.

Stereoen din inneholder likerettere, og disse er en unlineær last. De trekker en forvrengt strøm av nettet, og sammen med resistans og induktans i nettet, forvrenger de sinuskurven på nettet. Dette er i seg selv ingen ulempe for deg.

Den enkleste form for PFC for ulineære laster er rett og slett et lavpassfilter som filtrerer bort de overharmoniske i strømtrekket.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Dersom eg husker rett, så er dette tvert imot ein fordel for lommeboka di, fordi kWh- målaren i skapet ditt ikkje måler reaktiv effekt. Når nettleverandøren oppgir at fasevinkelen skal være større enn 0.8 er det for at du ikkje skal "snylte" for mykje.

R

Ronny_D

Gjest
Korriger med mere kapasitiv last. Evnt THD filtere dersom du har mye direkte likerettet last.

Topp Bunn