Power amp som powersupply?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Det er mye snakk om powersupply og hvor dyre disse er. Ofte også at regulerte skal være så bra. Hva med å bruke en gammel effektforsterker som strømforsyning til en annen?
Det finnes etterhvert mye gammelt rundt om kring, både PA og annet til en slikk og ingenting - hva med å bruke dette som strømforsyninger, evt. til CD-spillere/Pre-amper el.l.?

Hva med å bruke ICE eller digitale forsterkere eller Klasse D forsterkere som powersupply ikke som forsterkermodul?

En fordel med disse er vel at man kan sette spenningen med styring av bias?
Det er sikkert noen utfordringer her som jeg ikke har tenkt på men tar sjansen på å poste.. ;)

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.996
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
En god ide, men PS Audio er vel litt foran i terrenget med sine powerplants!

Mvh
OMF

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.518
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Skjønner ikke helt hva du mener.
Er det tanken å benytte strømforsyningen i en utrangert forsterker?
Eller selve forsterkeren?
For å levere DC?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.738
Torget vurderinger
1
TJ skrev:
Det er mye snakk om powersupply og hvor dyre disse er. Ofte også at regulerte skal være så bra. Hva med å bruke en gammel effektforsterker som strømforsyning til en annen?
Det finnes etterhvert mye gammelt rundt om kring, både PA og annet til en slikk og ingenting - hva med å bruke dette som strømforsyninger, evt. til CD-spillere/Pre-amper el.l.?

Hva med å bruke ICE eller digitale forsterkere eller Klasse D forsterkere som powersupply ikke som forsterkermodul?

Det er sikkert noen utfordringer her som jeg ikke har tenkt på men tar sjansen på å poste.. ;)

Mvh
Tenker du AC eller tenker du DC?

I tilfelle AC (jf. PS-audio) så mener jeg det er feil løsning på feil problem - det er ikke ren AC som er poenget, det er ren DC - og det meste av forrurensningen av DC er en funksjon av likeretting fra AC..

I tilfelle DC så er det kanskje litt som å gå over bekken etter vann ...

mvh
KJ

T

timc

Gjest
I tilfellet DC så er man jo tilbake der man startet. Litt styr å lage en strengt regulert strømforsyning for store effektrinn.

-Tim

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
timc skrev:
I tilfellet DC så er man jo tilbake der man startet. Litt styr å lage en strengt regulert strømforsyning for store effektrinn.
-Tim
Mente DC, ja!

Hva mener du med "tilbake der man startet"? Ikke alltid man trenger store effekttrinn, men gode stromforsyninger...

TJ

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
KJ skrev:
TJ skrev:

Mvh

I tilfelle AC (jf. PS-audio) så mener jeg det er feil løsning på feil problem - det er ikke ren AC som er poenget, det er ren DC - og det meste av forrurensningen av DC er en funksjon av likeretting fra AC..

mvh
KJ
For såvidt enig i det, men den står jo kanskje der - den feite gamle effektforsterkeren som man ikke får noe for på bruktmarkedet likevel, elelr som man kan få kjøp på bruktmarkede for en tusing...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.738
Torget vurderinger
1
TJ skrev:
KJ skrev:
TJ skrev:

Mvh

mvh
KJ
For såvidt enig i det, men den står jo kanskje der - den feite gamle effektforsterkeren som man ikke får noe for på bruktmarkedet likevel, elelr som man kan få kjøp på bruktmarkede for en tusing...
Joda, eksperimenter av hjertens lyst!

I tilfelle DC så tor jeg tradisjonelle forsterkere er bedre egnet enn klasse D (jf. stichestøy fra klasse D og at utgangstrinnet antagelig vil jobbe nært opp mot «rail» spenningen). Utfordringen er å finne en som er absolutt stabil i ekstreme kapasitive laster, ettersom den skal drive DC forsyningen til et annet forsterkertrinn med X antall tusen µF i strømforsyningen. Den må også være DC-koblet og IKKE ha noen sikringskretsløp mht DC på utgangen. Det er sikkert et par andre utfordringer også ...

mvh
KJ

T

timc

Gjest
TJ skrev:
timc skrev:
-Tim
Mente DC, ja!

Hva mener du med "tilbake der man startet"? Ikke alltid man trenger store effekttrinn, men gode stromforsyninger...

TJ

Jeg mener at en regulert strømforsyning ikke er noe spesielt. Det blir jo generellt brukt til digitale ting og preamp. Er vel bare poweramp som ikke bruker det i de fleste produkter. Selv relativt små effektrinn drar jo såpass mye strøm at en regulert strømforsyning blir vanskelig.

Da er jo problemstillingen tilbake til utgangspunktet.

-Tim

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Det er nok mulig med en DC-koblet forsterker. Husker jeg så dette demonstrert en gang: det ble koblet et lommelyktbatteri over den ene inngangsterminalen og en sveiseelektrode til den tilhørende HT-utgangen og forsterkeren ble brukt som sveiseapparat! Dette var mest for å illustrere hvor mye strøm forsterkeren kunne levere. Husker ikke hvilke forsterker det var og vet heller ikke om det ble jukset.

Men jeg tror at skal du bruke en eldre forsterker til strømforsyning er nok det beste å bruke selve strømforsyningen i den.

mvh,
OS

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Krell tror jeg hadde en annonse hvor de demonstrerte sveising med forsterker for å vise hvor mye strøm den kunne levere.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
LydMekk skrev:
Krell tror jeg hadde en annonse hvor de demonstrerte sveising med forsterker for å vise hvor mye strøm den kunne levere.
det skulle jeg likt å sett? har du link eller? :D

O

OldBoy

Gjest
Clas Ohlson har en liten kjekk sveisetrafo som leverer 55-160A. Til sammenligning leverer et effekttrinn på 400W kontinuerlig i 8 ohm ca. 7A kontinuerlig. Det er derfor ikke umiddelbart tilrådelig å ta hi-hi'en ut i garasjen når man skal gjøre grovarbeid på bilen.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Krellen leverte 115A (målt) og det skulle være nok til sveising. Fant ikke kopi av selve annonsen.

STAX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2004
Antall liker
2
Kanskje litt på sidelinjen men mono blokkene mine virker på den måten at det er totalt tre forsterkere i hver. En liten klasse A forsterker på ca 20W samt to kraftige klasse B forsterkere som er DC koblet og gir ikke musikksignal ut men en glidende DC spenning.Den ene gir positiv spenning og den andre gir negativ spenning.Ved lite eller intet signal beveger disse seg ikke, men så snart jeg spiller over et visst nivå, vil de to klasse B forsterkerne trigges, og gi ut en stadig høyere og symetrisk DC spenning.Denne spenningen driver deretter den lille klasse A forsterkeren.På denne måten blir den totale effektavsetningen i klasse A forsterkeren alltid minst mulig.

Dette er nok en noe spesiell måte å bygge en forsterker på og jeg vet ikke om noen andre forsterkere som er bygd på samme måte.
Det kunne være interessant å høre om andre har vært borti lignende prinsipp.

Steinar

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.610
Sted
'
STAX skrev:
På denne måten blir den totale effektavsetningen i klasse A forsterkeren alltid minst mulig.
Hvis målet er at minst mulig effekt skal gå til spille i klasse A er det nok å regulere tomgangsstrømmen som funksjon av signalnivået. Technics hadde en serie forsterkere som jobbet etter dette prinsippet, jeg mener å huske at de kalte det for "new class A".
Jeg har også drevet og lekt litt med dette når det gjeller rørforsterkere i klasse A, jeg var ubeskjeden nok til å gi det navnet "adaptiv klasse A". --> http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10227.0.html

Jan E Veiset

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Var det ikke noen som lagde forsterkere med en teknikk de kalte "Power Envelope"?
Bare en assosiasjon, jeg aner ikke hva det konkret innebar.
Det kan vel ellers ha vært flere som har brukt variabel spenning i forsyningen eller variabel bias, bare at det blir gitt forskjellige eksotiske benevnelser i markedsavdelingen. No

STAX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2004
Antall liker
2
Jane,
Å begrense effektavsetningen er i mitt tilfelle viktig da monoblokkene er på 600W klasse A.
Ellers ville vel effektavsetningen vært på minst 1200W pr kanal.

Steinar

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Dr.No skrev:
Var det ikke noen som lagde forsterkere med en teknikk de kalte "Power Envelope"?
Bare en assosiasjon, jeg aner ikke hva det konkret innebar.
Det kan vel ellers ha vært flere som har brukt variabel spenning i forsyningen eller variabel bias, bare at det blir gitt forskjellige eksotiske benevnelser i markedsavdelingen. No
Kjært barn har mange navn.
Power Envelope, klasse H, VZ Power Supply Technology, same shit, different wrapping. To eller flere spenninger forsyner utgangstrinnet. Den høyeste kobles inn når det trengs.

Når det gjelder lineært utgangstrinn med regulert forsyning som følger signalet, så er det en teknologi som f.eks. benyttes av Lab Gruppen i sin FP serie.

Topp Bunn