Potmeter

Potmeter ratt..

• Knapper for meg takk

Stemmer: 0 0.0%
  • Ahh, gi meg en sensitiv knob *ratte-ratte*

• Samme for meg..  Lyd blir det

• Gi meg en slider!!

• Totalt antall stemmer
    1

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Potmeter hjulet eller evt knapper er jo selve punktet hvor man kan fikle litt med sjela til anlegget. Hvor viktig oppleves utformingen/konstruksjonen av dette?

Selv mener jeg at dette er avgjørende for et kjøp. Et godt ratt kan aldrig rattes for mye ;)

John Egil

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Nice one Fosse!! Hehe... Assosiasjonene tok helt av ;D

K

kbwh

Gjest
Festlig avstemning.
Siden jeg er en sånn fanatisk ICEpowertype har jeg stemt GI MEG EN SLIDER.

B&O forever!

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
;D

Kunne jo ikke være dårligere enn Fosse.

K

kbwh

Gjest
Potmeteret i forforsterkeren min har vært rattet i 12 år. Det spraker ikke.
(Det er ikke en slider, ikke si det til noen)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Potmeteret i forforsterkeren min har vært rattet i 12 år. Det spraker ikke.
(Det er ikke en slider, ikke si det til noen)
Er nok bedre kvalitet på potene i din pre da, Tandberg, var det?

Har hatt noen sorte produkter med gullskrift tidligere og har ikke noe godt å si om potmeterene på dem.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
*ratte-ratte*

+fjernkontroll :D

PK

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.043
Torget vurderinger
29
Jeg mangler da fjernkontroll, men har godt av litt trim...

Ikke er den så lett å ratte på heller:

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
så noen bilder på nettet her om dagen av noen sene åttitalls produkter som hadde fjernkontroll med kabel;-)

McLaren

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det var nok en nintendo det ;) hehe
Lettvindt må jeg si...

PK

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
så noen bilder på nettet her om dagen av noen sene åttitalls produkter som hadde fjernkontroll med kabel;-)

McLaren
Hadde en vhs spiller med kabel fjernkontroll. Trykte man på play hadde den en tendens til å finne på alt mulig annet. Gjerne recorde.. ::) Litt flaut etter tjuvlån av fatterns mer private filmer :-[

Min gamle Fisher rigg hadde forresten slider. Knitring var egentlig ett lite problem, som oftest datt den ene kanalen ut. Tannpirker kilt innimellom chassiset løste dog dette på en billig måte. ;D

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Hvis det er et tradisjonelt potmeter begynner det vel å sprake i det etter en tids ratting
Det pleier vel å være omvendt - når man ikke vrir på pottene, dannes det et lag av oksid på motstandsbanen. De fleste pot'er som er verdt noe, er også selvrensende, slik at oksidlaget blir skrapet bort når man vrir på de. I en ideell verden, natruligvis :)

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
C1b viste meg den nye vei og gå!

men har du sett fjenkontrollen? ;)

U

utgatt60135

Gjest
Ahh jeg blir på gråten om mitt sikle produkt ikke har et ratt. Holde inn en knapp... ææ.. og de som svarer tikk, tikk.... Gi meg rattet tilbake..!!!!!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har huket av for fjernkontroll.  Men jeg setter pris på et godt volumratt.  Om det er knyttet til et potmeter som er motorstyrt fra fjernkontrollen eller om det er kvalitetskretser internt som styrer volumet spiller mindre rolle for min del.  Det er lydkvaliteten til slutt som teller mest uansett.

Jeg vil legge til at jeg liker volumrattet i de råeste prosessorene fra Tact, uten at jeg kan si om dette lydmessig er nirvana.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Får vel legge til at fjernkontroll er for meg et must. Personlig har jeg egentlig mye mer sansen for stepped auttentors (eller hvordan det no skrives) DACT O.L, disse såkalte "High end" alps potmetrene koster nesten ingenting og blir brukt i så si at av ustyr. Om du kjøper en eske får du de for cirkus 4$ stk.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1

En jeg skal montere på et prosjekt, syns den er flott den her. Massiv som bare det, prøvde å montere den på min bedre halvdel men det var ingen god match ;D

S

slowmotion

Gjest
Re tradisjonelle potmetere:

Det man ser på forsiden av boksen er jo bare et ratt,
ikke selve potmeteret. Det sitter på innsiden.
Rattet kan ha mange former og størrelser, smaken er jo som baken.

Når det gjelder potmeteret det mange forskjellige typer og koblinger.

Jeg liker slike ting på det jeg bygger selv:

Lyder ofte best koplet som shuntpotmeter med seriemotstand,
det synes i hvert fall jeg.

Dette er et Alps potmeter, type billig:

Dette også et Alps potmeter, men det er vesentlig dyrere,
Alps Black Beauty, som ikke produseres mer:

;)

S

slowmotion

Gjest
Nei. Kilden ( før volumkontrollen ) vil se seriemotstanden og poten i serie.
Linjetrinnet ( etter volumkontrollen ) vil se poten og seriemotstanden i parallell.

Men man slipper å ha poten i serie med signalet.
Men siden poten sitter i parallell, vil det likevel påvirke signalet lydmessig. Litt.

;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.593
Sted
'
Uten tegning er jeg lost gitt.
Det kan for eksempel se noe slikt ut:

Rent teknisk er resistansen som reflekteres på inngangsklemmene lik: R=Rs+((Rpot*Rin)/(Rpot+Rin)), altså avhengig av posisjonen til potmetret. Det finnes løsninger hvor Rs sitter på samme akse som Rpot og er variabel, da vil reflektert R bli omtrent konstant.

Jan E Veiset

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gitt at man kjenner Rin, hvor stor bør Rpot og Rs være?

Det slår meg at dersom Rs er for liten, vil belastningen for bufferen i forkant av volumkontrollen bli for stor når Rpot nærmer seg 0, mens hvis Rs blir for stor, så vil Rs og Rpot||Rin fungere som en reduserende spenningsdeling av signalet selv når Rpot er skrudd til maks resistans.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.338
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Byttet ut et noble potmeter som etter sigende er meget bra, med et TKD (Ko-On) potmeter i preampen her en dagen. Og du verden for en forskjell lydmessig det ble. Fra "topp til bunn" alt ble bedre og klarere.
Et godt pot anbefales på det sterkeste.

K

kbwh

Gjest
Hmm, Her får man aldri skrudd helt ned vil jeg tro?

På min lett modifiserte Tandberg 3028A er Rpot slideren koplet til linjetrinnet mens Rs og Rin står som spenningsdeler istedet for bortkoplet balansepotmeter. Verdiene er:
Rs=27k
Rin=27k
Rpot=47k
Ved en omkobling ville jeg ha 3 krav: Inngangsresistans minimum 10k, beholde potmeteret og mulighet til å skru ned "nok". Går det?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.593
Sted
'
Gitt at man kjenner Rin, hvor stor bør Rpot og Rs være?  
Det kommer an på krav til inngangsresistans. Minimum inngangsresistans vil aldri bli høyere enn Rs og minimum demping er begrenset av forholdet mellom Rs og Rpot||Rin. La os si Rin=100k og du ikke ønsker at spenningsdeleren skal belaste foregående trinn mer enn 10k så kan Rs=10k være et utgangspunkt. Velger du Rpot til 22k vil minimum demping bli (22||100)/((22||100)+10)=0.64x eller ca -4dB.

Jan E Veiset

K

kbwh

Gjest
Fint jane, der svarte du på mitt spørsmål også. Takk, jeg skal regne og se om jeg kan prøve meg.

Edit: Man får skrudd helt ned ja. Rust i hodet her.

O

om.s

Gjest
"ratte ratte" her og, måtte det ikke forsvinne....(men dessverre, mer og mer knapper...)...

mvh

Topp Bunn