Mat, drikke og røyk Portvin!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I dag kom jeg plutselig til å tenke på at jeg er veldig glad i portvin. Nå er det lenge siden sist, men i en periode var dette favoritten (riktignok 1979-årgangen, men dette bildet får duge):

niepoort-colheita-port-portugal-10423995.jpg

Tidligere, når jeg var ute på middag i jobbsammenheng, og tiden var kommet til kaffe og cognac, pleide særingen Lund å be om portvin i stedet.

Men det er jeg lurer på i denne omgang, er hvor lenge man kan regne med at portvin holder seg i karaffel? Jeg har en dertil egnet karaffel i krystall, med kork i samme utførelse, altså uten noen form for "plastfôring".
Snakker man dager, uker, måneder?
Portvin er liksom ikke noe jeg bælmer rett ned, så den har jo en tendens til å bli stående en stund.

Og så skader det ikke om dere kommer med tips til gode portvin. Mine preferanser går i retning det søte framfor det tørre/halvtørre.

S

sorgenfri

Gjest
Å nyte en Port, i sammenhenger der Cognac bøttes ned som om det var Selters - har alltid vært både smart, og behagelig:)

Når det kommer til holdbarhet, det kommer an på hvor mange ganger en "åpner" karaffelen..Når jeg holdt på med dette profesjonellt, så var andelen "sukkring" målestokken..Har, aldri hørt en regel som har " holdt smak" beklager.

Topp Bunn