Popcorn Hour

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
Popcorn Hour ser ut til å være et særdeles interessant alternativ som (multi-)mediaavspiller. Noen med erfaringer med denne?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Ingen erfaringer selv, men Popcorn, IStar, LimHD og andre spillere basert på samme chip (husker ikke hvilken her og nå, men det finner du lett ut) er regnet som de beste for øyeblikket. Dette pga at de håndterer HD-materiale bedre enn konkurrentene. Der de faller noe ned er på interface, eller i alle fall var dette tilfelle for en tid siden. På den annen side forbedres firmwaren kontinuelig og siden alle er bygget over samme lest bruker de alle den samme fw. Dermed er det bare å velge den spilleren som har de mulighetene/tilkoblingene som passer deg best.

AVS Forum er ellers trolig det beste stedet for info om dette her.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
Lille_Adam skrev:
Ingen erfaringer selv, men Popcorn, IStar, LimHD og andre spillere basert på samme chip (husker ikke hvilken her og nå, men det finner du lett ut) er regnet som de beste for øyeblikket. Dette pga at de håndterer HD-materiale bedre enn konkurrentene. Der de faller noe ned er på interface, eller i alle fall var dette tilfelle for en tid siden. På den annen side forbedres firmwaren kontinuelig og siden alle er bygget over samme lest bruker de alle den samme fw. Dermed er det bare å velge den spilleren som har de mulighetene/tilkoblingene som passer deg best.

AVS Forum er ellers trolig det beste stedet for info om dette her.
Ja, det er dette med brukergrensesnittet jeg funderer mest på. Siden jeg uansett har et fjernsynsapparat mellom høyttalerne og mediaspilleren vil være koblet til DAC, så blir løsningene for hvordan jeg kan utforske og avspille mitt digitale bibliotek via fjernsynsskjermen et hovedspørsmål.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
For meg er brukergrensesnittet alfa og omega i slike løsninger. Det er veldig vanskelig å finne et system som passer for alle alltid. Det viktigste her er å ha en form for virituell sortering der biblioteket forandres etter hvilke kriterier man setter opp, men det er jo heller ikke en ulempe at det ser bra ut og er stabilt uten å "nagge" (få ting irriterer meg som når fancy effekter gjør at totalinntrykket blir elendig).

Jeg har til nå benyttet standard mappesortering dvs at jeg har benyttet Apples Front Row for å navigere i de fysiske mappene på maskinen. Det går greit inntil en grense, men nå biblioteket blir for stort er dette en uoversiktlig løsning. På Apples produkter kan man lett gjøre dette "virituelt" ved å legge til videoene i iTunes og kategorisere dem med sjanger, utgivelsesår, regisør, skuespillere osv. Da kan man ved enkle håndgrep få opp alle filmene til feks Steven Spielberg, alle thrillere man har eller alle norske enten dette er filmer eller TV-serier.

Av det jeg har sett er det Apples løsning som for meg er det desidert beste. Man har Front Row/Apple TV som er lett å navigere i med den enkle fjernkontrollen og styringen via iPhone/iPod der man scroller med den trykkfølsomme skjermen. Det genialet med dette GUIet er at man også har hele alfabetet til høyre slik at man ved et lett trykk kommer til den bokstaven man ønsker (en god løsning på scrolleproblemet man ser med Sonos orginale kontroll). Mange vegrer seg for å benyttet Apples proprietære plattform, så for de er det bare å si at det ser ut til at dette geniale GUIet kommer til stadig flere produkter gjennom App Store. Har akkurat sett en iPhone styre Sonos og det var så og si identisk med Apples egne løsninger. Det er jo mulig det kan komme en App som kan styre Popcorn?

Er selv også på stadig utkikk etter nye muligheter med mediasenter og jeg har fortsatt ikke bestemt meg for hvilken løsning jeg går for, men intil videre er det altså FrontRow. Kravet er at det skal ha intuitiv GUI og gjerne også støtte Blue Ray så det blir spennende å se hva som skjer med Apple etter Snow Leopard lanseringen. Hadde vært perfekt med en MacMini som også kunne spille av BlueRay.

G

Gjestemedlem

Gjest
Greven skrev:
For meg er brukergrensesnittet alfa og omega i slike løsninger.
Jeg likte ganske godt XBMC som jeg lenge kjørte på min gamle xbox til streaming av film. Den er nå tilgjengelig i flere formater inkludert XP, Mac, Linux ... hm og faktisk også ATV ser det ut som. Den kan installeres som en tilleggsfunksjon så den vil ikke erstatte vanlige ATV funksjoner. ATV kan riktignok ikke kjøre 1080p slik som Popcorn, til det er den for svak, men når dette programmet kan installeres på en ATV så ville jeg absolutt ha sett på dette hvis man har en slik boks.

Har du prøvd dette Greven? XBMC støttet alle formatene jeg prøve på den på xboxen så jeg regner med at dette kan gjøre at du skal kunne spille både xvid, x.264 og flac på ATVen. XBMC har også et riktig bra brukergrensesnitt! Dette er dessuten et opensource prosjekt, så det er jo helt gratis å bruke hvis man liker det...

http://xbmc.org/wiki/?title=XBMC_for_Mac_on_Apple_TV

Her er endel skjermbilder fra XBMC slik at man kan se brukergrensesnittet: http://www.flickr.com/photos/29133065@N05/

Et par eksempler:

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Har det i kikkerten og har allerede lastet det ned for å teste senere. GUIet ser veldig fett ut. Forsøkte Plex som er en avart av dette, men det var ingen suksess.

Det jeg missliker med disse er at man mister litt kontroll over filene sine. Feks skulle man i Plex lagre etter spesielle kriterier (filmnavn (årstall)) og programmet fant så evt metadata som beskrivelser og coverart. Jeg liker bedre Apples løsning der man legger inn den metadataen man ønsker i iTunes og den deretter vises i FrontRow. Det gir meg på en måte mer kontroll selv om jeg ikke har funnet ut om metadataene fysisk blir skrevet til filene som ved musikk eller om de bare ligger lokalt i iTunes databasen.

Vel, jeg spår en eksplosiv utvikling på dette feltet fremover og inntil videre har jeg jo FrontRow som må sies å fungere meget bra til mitt bruk.

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Har to spørsmål vedrørende popcorn-boksen;

Kan den ”ta opp” TV-programmer til harddisk via nettverkskabelen?

Kan den vise NRK nett-TV?

Topp Bunn