Politistaten kommer.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Hvis dem bare leverte ut flyers så er det vell ikke noe problem om dem må flytte seg 250 meter ned i gaten?
Jeg har ikke noe til overs for "peta" og andre ekstremister. Så mye propaganda og missinformasjon, att det er latterlig att dem skal få lov til og ødelegge for næringsdrivende.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ekstremisme i enhver form er en UTING ! uansett om det er religiøst motivert, motivert av å "hjelpe seg til gratis sted å være(les blitz o.l.) eller lignende.. Peta og lignende folk er av samme "kaliber"

duality skrev:
Hvis dem bare leverte ut flyers så er det vell ikke noe problem om dem må flytte seg 250 meter ned i gaten?
Jeg har ikke noe til overs for "peta" og andre ekstremister. Så mye propaganda og missinformasjon, att det er latterlig att dem skal få lov til og ødelegge for næringsdrivende.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
pstraums skrev:
Ekstremisme i enhver form er en UTING ! uansett om det er religiøst motivert, motivert av å "hjelpe seg til gratis sted å være(les blitz o.l.) eller lignende.. Peta og lignende folk er av samme "kaliber"

duality skrev:
Kunne ikke vært mer enig.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
pstraums skrev:

duality skrev:
Ikke det at jeg har særlig mye til overs for PeTa eller Greenpeace, for den saks skyld -men noen ganger gjør de allrighte jobber, ref. dyreverneres fokusering på den pågående dyremishandlinga i enkelte norske pelsdyrfarmer og inen fjørfeindustrien.

Hva er ekstremisme? Og hvem definerer i hvert tilfelle hva som er ekstremt??

;D mvh.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
For mye av hva som helst er vel ekstremt er det ikke ? :) Det er helt sikkert dyremishandling i pelsindustrien, matvare/kjøttproduksjon osv.. (spes i utlandet, men sikkert her også).. men det er kanskje like masse mishandling i "menneskeindustrien" .. (gamle, syke, eldre, urettferdig behandling av mennesker med annen bakgrunn) ... DET er faktisk viktigere å bruke tiden sin på imho.. og hadde vi klart å fokusere på DISSE tingene samlet så hadde alt blitt så "meget bedre" ;) trur eg :)

VilhelmW skrev:
pstraums skrev:

duality skrev:
Ikke det at jeg har særlig mye til overs for PeTa eller Greenpeace, for den saks skyld -men noen ganger gjør de allrighte jobber, ref. dyreverneres fokusering på den pågående dyremishandlinga i enkelte norske pelsdyrfarmer og inen fjørfeindustrien.

;D mvh.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
SYnes det er trist at de ikke får lov til å dele ut løpesedler i Oslo by, det er helt tydelig at politiet er i lomma til handelsstanden.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis de står rett utenfor butikken og plager kunder så kan jeg forstå at man ber dem flytte seg til en annen plass. Men utover det har ikke politiet noe med om folk deler ut løpesedler til publikum.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Kan virke slik :) Tror det er flere demonstrasjoner for å støtte Mikkel Rev enn det er for visse andre av oss tobeinte.. Spes når det gjelder de litt mer fargerike i vårt "felleskap" ... men på den andre side så er kanskje Mikkel litt mer uskyldig enn de fleste av oss tobeinte (ja.. uansett farge/religion egentlig) :) men uansett, tatt i betraktning hvor mange mennesker som sikkert er i "fella" (mer eller mindre) uskyldig, så er det jo et tankekors..

VilhelmW skrev:
Menneskemishandling??? Neida, der er det meste tillatt, ref. Guantanamo.

Mvh.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Anonym skrev:
SYnes det er trist at de ikke får lov til å dele ut løpesedler i Oslo by, det er helt tydelig at politiet er i lomma til handelsstanden.
de for lov til og dele ut flyers i oslo by, det var snakk om å flytte seg 250 meter. Ikke gjør en fjær til fem høns.

G

Gjestemedlem

Gjest
En kvart kilometer er da vel drøyt langt å forvise løpeseddelutdelere. Så lenge de ikke står utenfor butikkene eller like rundt hjørnet eller noe så må vel det være bra nok vel?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
duality skrev:
Anonym skrev:
de for lov til og dele ut flyers i oslo by, det var snakk om å flytte seg 250 meter. Ikke gjør en fjær til fem høns.
250 meter og så ligger butikkene såpass tett at forbudsområdene overlapper hverandre. Hva med å se på bildet før du svarer.

Bøtenivået politiet har lagt seg på understreker også poenget mitt.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.163
pstraums skrev:
For mye av hva som helst er vel ekstremt er det ikke ? :) Det er helt sikkert dyremishandling i pelsindustrien, matvare/kjøttproduksjon osv.. (spes i utlandet, men sikkert her også).. men det er kanskje like masse mishandling i "menneskeindustrien" .. (gamle, syke, eldre, urettferdig behandling av mennesker med annen bakgrunn) ... DET er faktisk viktigere å bruke tiden sin på imho.. og hadde vi klart å fokusere på DISSE tingene samlet så hadde alt blitt så "meget bedre" ;) trur eg :)

VilhelmW skrev:
pstraums skrev:

duality skrev:

;D mvh.
Det er så søtt hver gang noen skal vifte med "alt som er galt med mennesker-flagget" hver gang noen velger å støttet opp mot dyremishandling\spesiesisme. Det ene utelukker ikke det andre, og du kan ikke rettferdiggjøre ett onde med et annet. Å støtte dyrs frigjørelse\være bevist på mine handliger ut fra dyrs rettigheter gjør meg ikke i dårligere stand til å gjøre noe\være bevist på kjipe forhold for mennesker. Tvert imot. Det er et utrolig dårlig og utbrukt argument du bruker her.

Kan jeg spørre om du gjør for å engasjere deg i disse forholdene du så flott forfekter her?

Kan noen forresten linke meg til noe feilinformasjon fra disse organisasjonene? Jeg spør kun av egen interesse... Siden det er så utbredt mener jeg.

Det virkelige tankekorset her er at ingen av dere virker til å ha fått med seg at dette strider mot norsk grunnlov, og at politiet i prinsipp ikke har lov til å be disse personene flytte seg, ikke for å snakke om arrestasjon og bøteleggelse.

Skulle bare mangle at noen sto utenfor for å opplyse folk når en butikk driver med tortur på høyt hold som dette, STØTTET AV STATEN.

G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Skulle bare mangle at noen sto utenfor for å opplyse folk når en butikk driver med tortur på høyt hold som dette, STØTTET AV STATEN.
Det er som å ha Ottar utenfor en strippebar eller Juvente utenfor en pub.. som skal plage aller som kommer ut derfra etter å ha drukket en pils. De har lov å mene sine meninger, men de trenger ikke mene dem på en slik måte at det rammer butikker og deres kunder.

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Det er så søtt hver gang noen skal vifte med "alt som er galt med mennesker-flagget" hver gang noen velger å støttet opp mot dyremishandling\spesiesisme. Det ene utelukker ikke det andre, og du kan ikke rettferdiggjøre ett onde med et annet. Å støtte dyrs frigjørelse\være bevist på mine handliger ut fra dyrs rettigheter gjør meg ikke i dårligere stand til å gjøre noe\være bevist på kjipe forhold for mennesker. Tvert imot. Det er et utrolig dårlig og utbrukt argument du bruker her.

Kan jeg spørre om du gjør for å engasjere deg i disse forholdene du så flott forfekter her?

Kan noen forresten linke meg til noe feilinformasjon fra disse organisasjonene? Jeg spør kun av egen interesse... Siden det er så utbredt mener jeg.

Det virkelige tankekorset her er at ingen av dere virker til å ha fått med seg at dette strider mot norsk grunnlov, og at politiet i prinsipp ikke har lov til å be disse personene flytte seg, ikke for å snakke om arrestasjon og bøteleggelse.

[/quote]

Jeg tror politiet opererer på trygg juridisk grunn når de gjør dette. Og problemet ligger vel snarere i at dyreaktivister har vist at de er villige til å ta i bruk drastiske metoder for å underbygge sitt syn. Derfor har man jo grunn til å frykte at de gjør det igjen. Man mangler altså fornøden tillit, og man kan godt si at man har ødelagt for seg selv.

Når det gjelder ytringsfriheten, har lovgiver satt noen få begrensninger og det slett ikke vanskelig å operere på riktig side av disse begrensningene. Men dyreaktivistene har med sine metoder vist at de kan tenkes å ty til vold. Man kan godt si at de har en vei å gå i forhold til å opparbeide seg tillit. Men grunnen til at de blir henvist til et annet område er jo at en del av de som har sitt virke i pelsdyrnæringen (som er lovlig) føler seg truet av disse aktivistene. Vanskeligere er det ikke.

Så får man da heller håpe at de for framtiden bruker ytringsfriheten og ikke vold når de skal forsøke å nå igjennom med sitt budskap. For øvrig mener jeg at du tar feil når du mener at politiets inngripen strider mot lov og forskrift.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.163
Det mener du sikkert...

Politiloven paragraf 11: Politiet kan forby arrangementer bare når det er grunn til frykt for at de kan forårsake alvorlig forstyrrelse av den offentlige ro og orden.

Sitat Nettverk for Dyrs Frihet:

"Nettverk for dyrs frihet arbeider med åpne, lovlige metoder for å forby pelsdyroppdrett og spre informasjon om pelsindustrien. Til tross for dette opplever vi gjentatte forsøk på kriminalisering av våre arbeidsmetoder. Nettverk for dyrs frihet krever nå at ytringsfriheten skal respekteres. Den må også gjelde ytringer som deler av næringslivet er uenige i."

Blir fett når politiet skal operere med dine holdninger; å arrestere folk etter vage grupperinger definert av politiet, grunnet hva man kan frykte enkelte av personenen i nevnte grupper kan gjøre. Ah, society!

Gjestemedlem, ja du trekker analogier som har et par poeng, dog synes jeg ikke de er gode nok; pelsoppdrett er et direkte overtramp på dyrs rettigheter og et totalt forkastelig system. Mener du virkelig at man skal slutte å dele ut flyers om dyremishandlig fordi de stakkars pelsbutikkene kan tape penger på det? Really?

G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Gjestemedlem, ja du trekker analogier som har et par poeng, dog synes jeg ikke de er gode nok; pelsoppdrett er et direkte overtramp på dyrs rettigheter og et totalt forkastelig system.
Argumentasjonen er vel ikke mye anderledes fra de andre gruppene jeg nevnte heller.

Mener du virkelig at man skal slutte å dele ut flyers om dyremishandlig fordi de stakkars pelsbutikkene kan tape penger på det? Really?
Så lenge man ikke stiller seg opp utenfor butikken eller plager kunder og ansatte så er det helt greit for meg. Men så lenge butikken selger lovlige varer så skal ikke folk ha anledning til å ødelegge for forretningen. Utover det må deg gjerne dele ut løpesedler for å informere om sitt syn på hva det måtte være, en annen plass.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.163
A4. Loven beskytter overgriperne.

Kunne ikke tenke meg et mer passende sted å dele ut flyers enn utenfor den butikken der.

sonic-x

Medlem
Ble medlem
01.09.2005
Antall liker
0
Politilovens § 11

§ 11. Arrangementer på offentlig sted m.v.
Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.
En melding som nevnt i første ledd, skal i alminnelighet gis skriftlig og inneholde opplysninger om arrangementets formål, omfang, ansvarlig arrangør, tidspunkt, avviklingssted og de ordenstiltak arrangøren vil sette i verk.
Politiet kan forby arrangementer som nevnt i første ledd, men bare når det er grunn til frykt for at de kan forårsake alvorlig forstyrrelse av den offentlige ro og orden eller den lovlige ferdsel, eller det formål som tilsiktes fremmet eller måten dette skjer på, strider mot lov.
Politiet kan iverksette nødvendige tiltak for å sikre at lovlige arrangementer som nevnt i første ledd kan avvikles uforstyrret og til minst mulig hinder for den øvrige ferdsel. Det kan også settes vilkår for avviklingen for å forebygge slike forstyrrelser eller krenkelser som nevnt i tredje ledd. Det kan herunder settes som vilkår at deltakere i demonstrasjon eller lignende ikke medbringer gjenstander som er egnet til å true eller påføre skade med.
Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende.
Politiet kan stanse eller oppløse arrangementer som nevnt i første ledd når de avvikles i strid med nedlagt forbud eller fastsatte vilkår, eller forårsaker slike krenkelser som nevnt i tredje ledd eller ved begrunnet frykt for slike.
Politiet kan også fastsette vilkår for, forby, stanse eller oppløse andre sammenkomster og tilstelninger enn dem som er nevnt i første ledd, for å hindre at noen lider overlast, for å unngå at alvorlige ordensforstyrrelser eller ferdselshindringer oppstår, eller for å gjenopprette ro og orden etter slike.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
sonic-x skrev:
Politilovens § 11

§ 11. Arrangementer på offentlig sted m.v.
Den som vil benytte offentlig sted til demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende, skal i god tid på forhånd gi politiet melding om dette. For øvrig kan det ved vedtekt etter lovens § 14 gis regler om søknadsplikt for visse arrangementer på offentlig sted eller meldeplikt for arrangementer som for øvrig er allment tilgjengelige.
En melding som nevnt i første ledd, skal i alminnelighet gis skriftlig og inneholde opplysninger om arrangementets formål, omfang, ansvarlig arrangør, tidspunkt, avviklingssted og de ordenstiltak arrangøren vil sette i verk.
Politiet kan forby arrangementer som nevnt i første ledd, men bare når det er grunn til frykt for at de kan forårsake alvorlig forstyrrelse av den offentlige ro og orden eller den lovlige ferdsel, eller det formål som tilsiktes fremmet eller måten dette skjer på, strider mot lov.
Politiet kan iverksette nødvendige tiltak for å sikre at lovlige arrangementer som nevnt i første ledd kan avvikles uforstyrret og til minst mulig hinder for den øvrige ferdsel. Det kan også settes vilkår for avviklingen for å forebygge slike forstyrrelser eller krenkelser som nevnt i tredje ledd. Det kan herunder settes som vilkår at deltakere i demonstrasjon eller lignende ikke medbringer gjenstander som er egnet til å true eller påføre skade med.
Det er forbudt for deltakere i et arrangement som nevnt i første ledd å opptre maskert, unntatt for deltakere i skuespill, maskerade eller lignende.
Politiet kan stanse eller oppløse arrangementer som nevnt i første ledd når de avvikles i strid med nedlagt forbud eller fastsatte vilkår, eller forårsaker slike krenkelser som nevnt i tredje ledd eller ved begrunnet frykt for slike.
Politiet kan også fastsette vilkår for, forby, stanse eller oppløse andre sammenkomster og tilstelninger enn dem som er nevnt i første ledd, for å hindre at noen lider overlast, for å unngå at alvorlige ordensforstyrrelser eller ferdselshindringer oppstår, eller for å gjenopprette ro og orden etter slike.
Med andre ord, " Politiet kan forby arrangementer bare når det er grunn til frykt for at de kan forårsake alvorlig forstyrrelse av den offentlige ro og orden." Forklarer ikke hele saken, men trekkes frem fordi akkurat ikke den dele passer med hva som skjedde. Dette er et bra eksempel på hva jeg mener med feilinformasjon.

Politiet har sitt på det tørre

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
emokid skrev:
A4. Loven beskytter overgriperne.

Kunne ikke tenke meg et mer passende sted å dele ut flyers enn utenfor den butikken der.
Jo, jeg kan mer enn gjerne være enig i ditt syn på saken.
Problemet er dog en del bredere, og det du sier, er i at du i praksis finner denne saken så viktig, at du er villig til å benytte såkalt "sivil ulydighet" for å få fram poengene. Dette innebærer selvsagt også at man må være villig til å bære de konsekvenser dette får.
For dersom akkurat denne saken skal gjøre det ok å gjøre livet surt for kunder og forretningsdrivende i en lovlig geskjeft, hvordan skal vi da sette grenser for hvilke forretningsideer enkeltpersoner kan få lov til å "ødelegge", grunnet sitt sterke syn på saken? Jeg går ut fra at du selv ser dette dillemma?
Du må heller jobbe for å forby utgangspunktet for denne typen forretninger. Det man bedriver overfor kunder og forretningsdrivende i denne konkrete saken, er faktisk en variant over trakassering. Og faktum er at det er symptombehandling, og ikke løsning av selve problemet. Den jobben som må gjøres, er av politisk art.

Honkey

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dette minner meg om en historie fra mine yngre år. En venn som var medlem av Noah (?) var med på å sabotere en buntmaker i Bergen. Saken er juridisk foreldet nå, så den kan trygt fortelles. Uansett så hadde da altså den ene vennen gjort noe som førte til at buntmaker-butikken måtte selge ut endel produkter til sterkt redusert pris.

Den som stod klar for å handle i den butikken dagen etterpå var et bandmedlem av nevnte venn, og det bandmedlemmet er en minst like god venn av meg. Det hører med til historien at sistnevnte ikke deler førstnevntes politiske holdninger, han tilhører vel heller andre siden av den politiske skalaen. Og han fikk seg en skikkelig fet skinnjakke til en fornuftig pris den dagen, he he he. ;D

Topp Bunn