Politisk maktarroganse?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Man skulle ikke tro at de rødgrønne og opposisjonen satt i det samme stortinget....

Det var vakkert da Stoltenberg snakket om regjeringens månelandingsprogram, var det ikke?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Tja.Vi kan sikkert diskutere partipolitikk,men med hånden på hjertet; kan dere av oss her inne som har levd en stund huske at dere noengang har fått varige,personlige fordeler av et regjeringsskifte noengang?
Vi snakker i beste fall om enkelte lettelser innen lovverk,og noen hundrelapper her,og noen hundrelapper der,som brått har forsvunnet igjen fordi de skulle hentes inn et annet sted.Budsjettene skal gå opp,og det utgjør med få unntak,nullognix for vanlige mennesker til slutt. Jeg tror på ideologi i politikken,men jeg tror ikke på politikk lenger,og om Siv skulle vinne neste valg,så tror jeg heller ikke vi vil merke stort annet enn retoriske forskjeller.
De virker å være skjønt enige om,fra venstre til høyre at status quo skal opprettholdes,men når det er sagt,og selv om jeg ikke deler ideologien,så håper jeg på FrP i neste omgang. Dette bare for å virkelig se om det er noe som helst håp om en mer demokratisk endring til det positive i politikken.
Man kan jo undre. Se bare på USA,med Obama i spissen.Hva har skjedd til det positive der? Svaret er at det kun har skjedd negative ting mtp.demokratiske spilleregler. Han har utvidet Patriot Act,som han sa han skulle fjerne,og sendt flere soldater i kamp på fremmed jord enn Bush noengang gjorde! Jeg var så dum at jeg trodde ham,da han sa "forandring",men forandringen blir bare mer av hva Bush gjorde+helsereformen,som nå sender milliarder av dollar rett inn på forsikringsselskapenes kontoer,uten at så veldig mange flere er forsikret på betryggende vis.
Hva Siv vil gjøre når hverdagen innhenter henne på statsministerkontoret,er ikke godt å si,men jeg tipper at de fleste av oss ikke kommer til å merke stort til det.For i det store og det hele så har vi det ubegripelig bra i dette landet uansett,og de velferdsordningene vi har oppnådd,finnes det ikke en eneste regjering som vil våge å rokke ved.Da blir det samtidig vanskelig å finne de pengene som skal til for å gjennomføre valgløfter. Å bruke av oljefondet til å bygge skoler,veier og fjerne bomveier med,vil bli som å pisse i buksa.Da var det kanskje ikke så stort det oljefondet likevel...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.704
Torget vurderinger
0
Huff Rune, nå ble jeg deprmert nå !!

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
;) Hvorfor det? La du ikke merke til at jeg mente at vi faktisk har det ubegripelig bra her! Politikerne har da gjort noe-naturligvis. Det er bare ikke særlig stor realpolitisk forskjell på de..
Mvh Rune :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rune.U skrev:
Tja.Vi kan sikkert diskutere partipolitikk,men med hånden på hjertet; kan dere av oss her inne som har levd en stund huske at dere noengang har fått varige,personlige fordeler av et regjeringsskifte noengang?
Det er det mest evig sanne jeg har lest på HFS. Svaret er selvsagt nei, sett bort fra Willoch 1981. Det er den eneste regjeringen som har bidratt med reelle forandring, både positive og negative. Men kanskje vi bare skal la de som tror på illusjoner få lov til å ha sine behagelige drømmer i fred. Alle har jo rett til å drømme, til og med Tjen folket skal få lov til å drømme.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
1
Det er sjelden jeg gir ros til politikere, men Krf og Dagfinn ordnet vel røykeloven, en varig endring som var til det bedre ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva er poenget med å bruke Stortingets tid på en sak som man vet man ikke kan få flertall for da? Annet enn å lage en jippo i tabloidene et par dager.

Hva med å bruke Stortingets tid til noe realpolitisk i stedet for et spill for galleriet, i bokstavelig forstand?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
norman skrev:
Hei

Det er en del av parlamentarismen og demokratiet å kunne uttrykke sin misnøye selv om en er i mindretall.
Terje Riis har fått et alvorlig ripe i lakken og er vel ikke å finne som minister om 2-3 mnd.

vh Norman
Den viktigaste oppgåva opposisjonen har, er å uttrykke si misnøye og vere eit alternativ. Fyrste del er iallfall veldig grei....

G

Gjestemedlem

Gjest
Med flertallsregjeringer så er vel Stortinget mest redusert til en formalitet. Det har jo stadig vært snakk om hvor lite som skjer der i denne perioden. Så det får vel være en lærepenge til regjeringen. Hvis man ikke gir representantene noe meningsfylt å grisle med så finner de på ugagn helt av seg selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Alle politikere søker makt. Alle politiske partier beskytter sine egne så lenge de ser seg tjent med det. Terje Riis Johansen må nok gå, men ikke med en gang. Da vil det se ut som om opposisjonen styrer avgangen. Om noen måneder er han byttet ut med en annen og da får vi en begrunnelse som handler om noe helt annet enn denne saken (tid til familien, nye utfordringer etc)

Slik har det alltid vært. Ikke tape ansikt.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Med flertallsregjeringer så er vel Stortinget mest redusert til en formalitet. Det har jo stadig vært snakk om hvor lite som skjer der i denne perioden. Så det får vel være en lærepenge til regjeringen. Hvis man ikke gir representantene noe meningsfylt å grisle med så finner de på ugagn helt av seg selv.
Nett som tiåringer og HFS-ere. ;)

Topp Bunn