Plutselig wow Rega planar 3

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva po..er var det som skjedde her da? Satte på plass Regaen igjen etter å ha eksperimentert litt med en gammel Dual, og la på en av storfavorittene; Schneiderhan i Beethovens fiolinkonsert, og det hørtes helt jæ..ig ut. Aldri hørt så mye wow jeg, eller skal vi heller si variasjon i rotasjonshastigheten. Byttet reim til en gammel en; ingen bedring, målte spenning; fin og jevn 231V. Hva skal en stakkar prøve nå da? Dualen roterte fint og jevnt, men den har så store sporingsproblemer med pickupen som står i at det blir ikke aktuelt før evt ny PU er på plass. Gode råd noen? Regaen har bare stått urørt i et par dager.

Bernt K

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.686
Torget vurderinger
3
Sv: Plutselig wow Rega planar 3

Jeg opplevde Planar 3 som svært følsom på horisontalplanet...

Har du sjekket wateringen ?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Står på samme sted jeg tok den fra på onsdag, og sjekket vater akkurat nå; helt ok. Tenker jeg får bedrive oljeskift; da den ene reima er spiller ny og ingen tendens til "spøling" er å se. Alternativer til gearolje?

Bernt K

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17

Du har sikkert skjekket det,men se etter om PUen sitter fast.Det hender ikke ofte,men jeg har vært utsatt for at den løsner på Regaen noen ganger.Nå skal ikke det utgjøre så mye wow kanskje da men likevel...Hvis det ikke er noe å finne,må det nesten være motoren som går ujevnt,og det er skjeldent på disse spillerene.Har du garanti?
Mvh Rune

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm

Min Planar 3 har også en liten tendens til denne WOW'en.. Høres best i rolige partier. Innbiller meg at det er motoren som går ujevnt, hva annet kan det være når reima er bra.. ???

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

berxter skrev:
Står på samme sted jeg tok den fra på onsdag, og sjekket vater akkurat nå; helt ok. Tenker jeg får bedrive oljeskift; da den ene reima er spiller ny og ingen tendens til "spøling" er å se. Alternativer til gearolje?

Bernt K
Du sjekket vel på tallerken også antar jeg?

Hvis du har en gammel Rega så kunne du ha prøvd en motor oppgradering.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.196
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Plutselig wow Rega planar 3 LØST

Etterhvert finner jeg at det må være motoren ???. Alt er i vater, når jeg forsiktig drar opp "subplatter"en er det tydelig vakum, så olje er det nok av. Hemsköta og!

EDIT: Løsningen var så enkel at jeg trodde ikke det var mulig: Plastikkdrivspindelen på motorakslingen hadde løsnet. En øøøørliten dråpe lynlim ordnet saken!

Bernt K

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Sv: Plutselig wow Rega planar 3 LØST

berxter skrev:
Etterhvert finner jeg at det må være motoren ???. Alt er i vater, når jeg forsiktig drar opp "subplatter"en er det tydelig vakum, så olje er det nok av. Hemsköta og!

EDIT: Løsningen var så enkel at jeg trodde ikke det var mulig: Plastikkdrivspindelen på motorakslingen hadde løsnet. En øøøørliten dråpe lynlim ordnet saken!

Bernt K
Dette var det første jeg tenkte når jeg leste startinnlegget ditt. Veldig vanlig på Rega, har jeg inntrykk av. Irriterer meg at du fant det ut selv, når jeg for en gangs skyld kunne opptrådd som orakel ;D.

Mvh. Frank

Topp Bunn