Strøm relatert Plutselig ble det egen hifi-kurs i heimen

P

parafinoksen

Gjest
Som nevnt ved en rekke anledninger bor jeg altså i Polen. Boligen er en leilighet i en eldre boligblokk, med ymse standard på det elektriske anlegget. Vi har TN-C-nett, der jord og nulleder er samme leder, og på stikkontakter blir derfor jord blir sammenkoblet med null med en separat, liten ledning.

Det som er merkelig her, er at det vanligste er kontakter som den øverste:

IMG_20220208_193829608.jpg

På slike kontakter blir det slik at hvis du kobler fase, jord, null (fra venstre til høyre) på det ene uttaket, så blir det motsatt på det andre! Og på grunn av den idiotiske jordpinnen kan du ikke snu støpselet heller, som for eksempel med Schuko-stikk. Tenkte derfor jeg skulle montere en kontakt som den nedenfor, men den passet selvsagt ikke i hullet i veggen. Jeg kjøpte derfor en ramme til å feste utenpå veggen med to helt atskilte stikkontakter.

Mens jeg driver og surrer med dette, ser jeg at det er koblet fire ledere til den gamle stikkontakten, og jeg antok at det ene fase-null-paret bare var en fortsettelse av kursen til resten av stikkontaktene i stuen. Men så sjekker jeg med en fasepenn og finner jeg ut at jeg har to kurser, L1 og L2, i stua – og de er koblet sammen akkurat i stikkontakten jeg skal bytte! Utrolig merkelig. Jeg har alltid visst at jeg har to sikringer til stuen, og jeg har alltid måttet koble ut begge. Nå vet jeg jo hvorfor.

IMG_20220208_193907605.jpg

Det var da jeg så mitt snitt til å splitte opp og lage dedikert hifi-kurs! L1 går nå til et eget stikk – hifi-stikket – og L2 går runda via de andre stikkene i stua, inkludert «nabostikket» til hifi-stikket. I hifi-stikket står det en 3x2,5 mm2 strømledning, som går til en strømpadde med fire atskilte uttak – tre filtrerte (Schaffner) uttak og et ufiltrert uttak. Forsterker til ufiltrert, CD, DAC og ny strømpadde (til ruter, Chromecast, Xbox) til filtrerte uttak. På L2-kursen har vi flere lamper med LED-pærer, mobilladere, laptoper, TV og annet «griseri».

--------

Så det var jo artig for meg. Egen hifi-kurs og greier til det lille midfi-anlegget mitt.. Jeg har ikke fått tatt en skikkelig prøvelytt ennå, så om det er noen hørbare forskjeller, vites ikke. MEN jeg har vært borte og kjent på forsterkeren, en Rega Brio-R, og den pleier normalt å være ganske varm å ta på. Ikke klasse A-varm, men litt varmere enn andre AB-forsterkere jeg har hatt. Mulig jeg innbiller meg dette, men det virker faktisk som om overflatetempen er litt lavere enn før. Bedre arbeidsbetingelser for strømforsyningen? Who knows. Én hifi-nevrose mindre i alle fall. Litt mindre besudling gjør godt for sjelen.

Topp Bunn