Platevasker/rensevesker

topspin

Medlem
Ble medlem
31.10.2004
Antall liker
0
Er det noen på dette forum som kan anbefale div. utstyr for vedlikehold av vinyl som ikke nødvendigvis koster skjorta men som vl gjøre en god jobb alikevel?

Tar fram samlingen igjen etter atten år og famler litt i mørket, overveier meget nøye kjøp av ny vinylrigg av merket AVID Volvere Sequel/Dynavector XX-2 Mk2 for tiden.

Takker for event. respons på tråden :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Dette har vært opp tidligere, så du vil kunne finne mange svar på dette spørsmålet.
Jeg har en VPI 16.5. Den koster ikke skjorta sett i sammenheng med hvilken platespiller og pickup du har planer om å kjøpe:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du skal ha den svært interessante vinylriggen, kan det hende du skulle høyre kva Snapa skal ha for ei pakkeløysing med den rimelegaste platevaskaren sin...eg trur dette er dei beste på marknaden etter at Keith Monk ikkje lenger er å oppdrive.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Har selv en halvautomatisk Nitty Gritty til 5-6000 kr, og den er jeg veldig fornøyd med. Men mange andre er helt sikkert like bra eller bedre. Som tidligere sagt her:
Rens platene m/maskin
Bytt innercover
Da trenges bare litt børsting med kullfiberbørsten eller bruk av Zerostat-pistol i lang tid fremover.
Veldig lurt med en Onzow Zerodust for rensing av stift, og gjerne kost og renseveske i tillegg.
Min erfaring

T

tjn

Gjest
Enig med alle her, Onzow er lurt, Lyra sin pick up rens er lurt, Disc doctor produktene er lure, skifte innerposer er lurt, rense også nye plater er veldig lurt.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Veldig lurt med en Onzow Zerodust for rensing av stift, og gjerne kost og renseveske i tillegg.
Min erfaring
Begge deler? Hvorfor det, er ikke Onzowen god nok?

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Vil du ha noe ekstra billig kan jeg anbefale en titt på svalander.se
Kjøp en ”disco antistat”, våtbørste og vaskemiddel. Ikke bruk det fludiumet som følger med ”disco antistat”, men bland ut Svalanders middel i destillert vann og vask med våtbørsten. Tørk av med en myk fille og skyll med destillert vann i ”disco antistat”-karet. Det koster lite, resultatet blir bra, men det tar litt tid.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Begge deler? Hvorfor det, er ikke Onzowen god nok?
Sitter det gammel skitt på stiften tror jeg ikke Onzow
tar det. Er jo bare en "klisterpute", men funker som h...
til å fjerne støv.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Støtter anbefaling av VPI 16.5. Det eneste ankepunktet jeg har er at den bråker noe helt forferdelig. Høres ut som en 10KW støvsuger uten lyddemping! Jeg bruker hørselvern!

mvh,
OS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det ultimate rensesystemet for vinyl er ULTRALYD! Så enkelt og så bra.

Produsenten heter BRANSON
http://www.bransonultrasonics.com/
Det er ganske ofte å finne slike på e-bay. Har sett de til $100.00. En modell som passer til LP heter B300. En liten tilpassning / ombygging og du kan rense 6-8 plater i slengen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Støtter anbefaling av VPI 16.5. Det eneste ankepunktet jeg har er at den bråker noe helt forferdelig. Høres ut som en 10KW støvsuger uten lyddemping! Jeg bruker hørselvern!

mvh,
OS
Dette med hørselsvern var god idé. Bør få gjort noe med, ellers kommer vel Arbeidstilsynet på besøk.
(Det er viktig å dele på oppgavene i heimen).

topspin

Medlem
Ble medlem
31.10.2004
Antall liker
0
Tusen takk for flott respons og ditto billeder, Nitty Gritty systemene ser ut til å funke fint, lett og plasere ser det ut til, sitter i rullest.(NEI, er ikke LENKET til den he, he) og da må det aller meste være så praktisk om mulig. Enda en gang: Takk for svar alle sammen!!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Når det gjelder enkelthet å bruke tror jeg ikke det er så stor forskjell. Jeg vet at Nitty Gritty er noe mindre og letter å gjemme bort. Selve rensingen er omtrent som å betjene en platespiller, men har du berenset med plass må de jo flyttes på. VPI 16.5 må vippes litt bakover når du er ferdig, for å få overskuddsvæsken til å renne ut av maskinen (av holdbarhetshensyn). Akkurat dette kan være verdt å undersøke, for det er det eneste bortsett fra vekt og størrelse som jeg i farten kan tenke meg kan gi den ene fabrikanten betjeningsvennlige fordeler fremfor den andre.

Nå går det jo ann å kjøpe brukte plater og spille disse uten å være redd for pickup.

Lykke til.

O

om.s

Gjest
Akkurat dette kan være verdt å undersøke, for det er det eneste bortsett fra vekt og størrelse som jeg i farten kan tenke meg kan gi den ene fabrikanten betjeningsvennlige fordeler fremfor den andre.

Lykke til.
Kanskje litt urettferdig av meg å sammenligne en hel mot en halv automatisk men NG (Vet ikke om dette gjelder de mindre modellene) vasker begge sidene samtidig, dvs spenn fast skiva, pump opp væsken og trykk på knappen, og noen runder senere er den klar for ett nytt innercover ;) :D .....

mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4

mvh,
OS
Hvis jeg skal rense mer enn ett par skiver med min VPI HW-17F bruker jeg hørselvern, ellers så hører jeg ikke hvor bra det blir etterpå 8)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du verda! Dette var kjekt å få greie på. Sufra rundt etter denne på internett for nokre år sidan utan resultat. Synd at saken kostar meir enn 50 000, ser det ut til. Men det er nok det beste som finnest, om ikkje Loricraft (som liknar ein god del) kan vere om lag like bra..

topspin

Medlem
Ble medlem
31.10.2004
Antall liker
0
Og hvor får man event. bestillt disse vidundermaskinene fra da?, Får man Jofahjelm + hørselvern med på kjøpet med på kjøpet? (ref. til VPI) 8)

T

tjn

Gjest
Ser at Kuzma også kommer med rensemaskin, ble presentert på CES. Tilgjengelig i Mars står det. Ellers så har jo VPI kommet med HW 27, ultra stille sier reklamen. Sjekk også denne (linken nede der...), ser spennende ut. Det er også kommet nye maskiner fra Acoustech. Skjer mye på "rensefronten" for tiden og det ser heldigvis ut som om det er blitt fokus på dette med støy.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=35716&section=

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Sv: Platevasker/rensevesker

Pm audios nye vinylvasker, et must for folk med AVID - acutus
A match made in heaven

Hehe tuller bare, men den ser fantastisk ut.

Topp Bunn