Platevask - endelig i mål!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Etter å ha holdt på noen uker har jeg endelig kommet til siste LP, dvs. hele samlingen på rundt 750 LP-plater er nå vasket. Svært mange av dem har fått nye inner- og yttercover også. Har også påkostet "doble plastcover" på de fleste utbrettscoverene. Litt mye jobb altså og ikke helt billig heller, men det gir en god følelse å ta litt ekstra vare på platene. Tror vaskingen også kan være postitiv m.h.t. redusert plateslitasje. Etter en gjennomspilt plateside er det sjelden noe oppsamlet skitt på stiften, som har fått slite på rillene under avspillingen. Nå angrer jeg bare på at jeg ikke anskaffet vaskeren for lenge siden.

Ble egentlig litt overrasket hvor mye overflatemerker og skitt man kan finne på helt nye plater. Bl.a var en av platene i den mye omtalte Abba-boksen, skikkelig tilgriset på begge sidene. Var egentlig litt skeptisk til at dette skulle la seg fjerne, men med litt ekstra tålmodighet og skrubbing måtte skitten vike. Platen som vel egentlig var uspillelig slik den så ut, spiller nå helt fint, uten noen som helst ulyd, takket være VPI 16-5. Kommer heretter til å vaske alle nye plater som kommer i hus.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer med vel utført jobb.

Ble inspirert til å ta fatt på mine ca 4000....
Vinylrommet/øverom i sokkel etg. er snart klart til "innflytting"
16.5`ern skal få kjørt seg her også etterhvert.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
emotikon skrev:
Gratulerer med vel utført jobb.

Ble inspirert til å ta fatt på mine ca 4000....
Vinylrommet/øverom i sokkel etg. er snart klart til "innflytting"
16.5`ern skal få kjørt seg her også etterhvert.
Oj, da har du kanskje noen måneders pusk å glede deg til, og desto artigere når du er ferdig og kan fryde deg over resultatet.

Selv med mine begrensede 750 LP + kanskje ca. 450 CD får jeg ofte en litt ekkel følelse i forhold til hvor sjelden de blir spilt. Med skikkelig store samlinger kan det ikke bli snakk om mange gjennomspillinger i løpet av livet. Men ok, det er jo en helt annen sak...

Topp Bunn