Platetallerken,- MDF eller Akryl?

Franx

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
9
Platetallerken i MDF eller i Akryl (acrylic platter). Hva er best? – og er det hørbar forskjell ved sammenligning?
Dette har muligens vert diskutert i en tråd her før, men har ikke funnet den…

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, du høyrer skilnad på materialet i platetallerkenen. Skal du ha skikkeleg effekt av akryltallerk (eller ymse andre stoff, og ein del matter) bør du ha platestrammar og evt. platekrans.
Det er sjølvsagt vanskeleg å samanlikne utelukkande platetallerkar (dei er som regel ein del av totalløysinga, og eg veit berre om Rega-tilpassa alternativ til standard, i tillegg til ulike tjukkleikar frå Clearaudio og ymse oppgraderingsgreier frå VPI, som eg ikkje er heilt sikker på). Men personleg likar eg veldig godt "særpreget" (det er litt drygt å kalle det platetallerk-eigenlyd) frå drivverka frå VPI, Clearaudio og Nottingham. Alle tre er "best" på ulike måtar, og i den litt høgre prisklassa byr dei på respektive kvalitetar som dynamikk, nøytralitet og "mørk bakgrunn" til lyden.
MDF har eg berre høyrt frå Goldring og ein annan relativ rimeleg spelar. Det funka for så vidt ok, men eg tykkjer desse rimelege spelarane mangla generelt mykje på dei andre eg nemnde, og også spelarar som min LP 12 (med metalltallerk)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Platetallerken i MDF eller i Akryl (acrylic platter). Hva er best? – og er det hørbar forskjell ved sammenligning?
Dette har muligens vert diskutert i en tråd her før, men har ikke funnet den…
Er nysgjerrig på det same. Har liggande ein acryltallerken, 32mm limt sammen av fleire tynnare plater. Må først få eit opplegg til å heve/justere VTA på Rega RB300 på DIY-spelaren min. Har tenkt å prøve ut både massiv og seinare med hulrom (Ser ut som Origin Live sin kan ha hulrom?) Har til no prøvd Rega sin glasstallerken med original filt, DIY-sandwich av skifer og kryssfiner og granitt, like tjukk som original glass. Granitttallerkenen lånte eg av ein kamerat. Han hadde fått han tillaga av ein proff. Utruleg flott, høgglanspolert med utsparing for etikett. Men det blei ikkje bra lydmessig hos meg, korkje med filt eller utan. Det som er best så langt er skifer/kryssfiner. Med Ringmat blei det endå betre. Med skifer/kryssfiner spelar det utruleg bra. Skifer skal visst ha gode dempeeigenskapar. Men altså, acryl ventar på å bli utprøvd i ulike variantar, kanskje MDF også. Det er jo lett å lage, kanskje sandwich med rustfritt (umagnetisk) stål som eg har liggande på undersida?

mvh

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Har prøvd ut de samme tallerknene som audiy nevner på original Planar 3. Kryssfiner/granitt ga lysere, fastere, kjappere og mer detaljert lyd, mens hel granitt ga både mer ro og detaljer. Med sistnevnte tallerken var det med ett ikke så anstrengende å lytte til klassisk musikk, fordi lyden ikke rotet seg så til i kraftige/komplekse partier. Hos audiy er resultatet ikke det samme, det har jeg konstatert med egne ører, men han har altså erstattet det originale chassiet med et tyngre og tettere et. Om ikke annet tyder dette på at interaksjonen mellom chassis og tallerken er avgjørende. I tillegg kommer selvsagt mange andre faktorer. Origin Live hadde omtrent samme gunstige virkning i begge oppsett. Det har den også på LP12.

Mvh

Franx

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
9
Meget interesant.
Har dere noen erfaringer med hvor mye man kan belaste lageret/tallerkenopphenget med på en REGA P3 f.eks før det begynner å bli kritisk? Det er jo snakk om litt tyngde som lageret må slite med...?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Nevnte tallerken i granitt var ganske tung. Jeg hadde den på prøve i et par måneder, uten å oppdage noen form for problemer. Hvordan det vil arte seg over tid, vet jeg ikke sikkert. Kanskje importøren Mono kan svare på det? Jeg hjalp den i gang, og lot være å slå motoren av ved platebytte. Tror prisen var nærmere to tusen, et utlegg som virket fornuftig i forhold til original Rega.

Mvh

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Meget interesant.
Har dere noen erfaringer med hvor mye man kan belaste lageret/tallerkenopphenget med på en REGA P3 f.eks før det begynner å bli kritisk? Det er jo snakk om litt tyngde som lageret må slite med...?
Økt vekt på tallerken vil nødvendigvis gi noe økt slitasje på lageret, men jeg ville ikke vært veldig bekymret for det innenfor rimelighetens grenser. Det er ytterst sjelden at lageret blir utslitt av vanlig bruk, de fleste ødelagte lagere kommer av røff behandling under flytting (uten å ta av platetallerkene), at oljen har lekket ut (under lagring/flytting) eller av rusk som har kommet ned i lageret ved et uhell. Normalt tåler lageret ganske mye horisontal belastning så lenge denne er jevn. Et nytt lager koster heller ikke mer enn 400 kroner.

Jeg ville vært mer bekymret for motoren, platetallerkene bør nok hjelpes i gang for hånd hvis man øker vekten på tallerkene. En "hjelpende hånd" er ikke noe som bare gjør partneren fornøyd, det sparer også motor og rem for belastning på de fleste remdrevne platespillere.  

Har man en nyere platespiller, kan man kan ikke regne med å eventuelt få reparert motor eller lager på garanti hvis man eksperimenterer med en tyngre tallerken.

CBA

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Har no prøvd DIY acryltallerken på DIY-spelaren min. Tallerkenen er limt sammen av fleire lag til ca 40mm. Har slipt det til lett skålform slik at det skal bli bra kontakt i lag med platestrammer. Har samtidig montert Sliding VTA-adjuster frå Origin Live og lagra senterlager og arm i ein aluminiumsbjelke lagra i eit punkt i plintet. Gadd ikkje å prøve ut endringane kvar for seg. Det samla resultatet no er "meir av alt." Det er blitt meir bass og dynamikk, meir definert bass, større rom, meir stabilt lydbilete, meir ope, meir artikulert, klarare utklingingar, mindre støy, meir varme. Er litt usikker på s-ar på enkelte plater. Men det høyrest ut til å vere knytt til innspelinga.
Det er jo eit sjansespel dette med resonansar når ein ikkje har måleutstyr. Men så langt ser det ut til at eg har vore heldig. Har tenkt å perforere aluminiumsplanken litt usymetrisk for å bryte opp evt. eigentesonans.
Acryl er jo relativt lett, så min tallerken er ikkje mykje tyngre enn original glastallerken. Det bør ikkje vere noko problem for lager.

Sigurd

T

theStig

Gjest
Jeg har keramisk tallerken på min spiller.... tung som fy, og meget resonansfri. Vil tro at dette burde være det man bør oppnå i en tallerken?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har lurt litt på materialvalet (og sjølvsagt matta) til Nottingham. Desse spelarane har kvalitetar som gjer at dei er utruleg "svart bakgrunn" for avspelinga. Motorane er gode, men ikkje eg kan ikkje sjå at dei er noko betre enn Clearaudio. Og det er ikkje oppheng. Lageret er fantastisk, men det ser bra ut på både VPI og Clearaudio, så eg tippar tallerkenmaterialet har mykje for seg som modifikasjonsobjekt.

Topp Bunn