Platespilleren til Jan Eggum

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det der ser ikke ut som en platespiller i det hele tatt. Det ser ut som en makuleringsmaskin.

Jeg blir gjerne med og sørger for at mannen får seg en Rega P-1 eller tilsvarende.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Helt enig, Zomby! Problemet er jo at dette ikke bare er en platespiller, men derimot hele stereoanlegget hans. Så vi måtte nok fort donert en hel rigg, er jeg redd.

G

Gjestemedlem

Gjest
Boogie-Stian skrev:
Kan jo godt hende han blir forbannet.
Care?

Det er jo uansett ikke til ham men til platesamlingen hans slik at han ikke skal herpe den ytterligere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er faktisk bittelitt enig med Roberten om software foran hardware. Men akkurat spilleren er det viktig å gjøre noe med. Mannen sitter på en samling som er et museum verdig, og han er antageligvis i ferd med å ødelegge den.

Ellers er dette med musikeres likegyldighet til hifi direkte mystisk for meg. Greit nok, dette at forståelse og erfaringsbredde gir et solid utgangspunkt for å mentalt erstatte den amputerte/halshogde informasjonen som kommer tytende ut av dårlig hifi. Melodi, arrangement og instrumentering kommer gjennom. Men hva med musikernes personlige uttrykk? Dette mikronivået som fyller musikken med liv, uten noen gang å kunne skrives ned eller kommuniseres på noen annen måte enn å faktisk fremføre musikken? For en som synger må det da være inspirerende og lærerikt å faktisk høre hva og hvordan andre synger. Det samme for en gitarist, trompetist, fiolinist, eller hvadetnåmåttevære-ist?

O

Ole I

Gjest
Eggum bør ha både råd til, og interesse for, å foreta en aldri så liten oppgradering.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kanskje han bare trenger kvalifisert rådgivning? Eller forslag til et dugelig vintage-anlegg? Han er jo glad i gamle, klassiske biler, så derfor..

O

Ole I

Gjest
impulse skrev:
Kanskje han bare trenger kvalifisert rådgivning? Eller forslag til et dugelig vintage-anlegg? Han er jo glad i gamle, klassiske biler, så derfor..
Han er i bransjen, han burde vite. Han stiller jo visse krav til lyd når han opptrer, det vet jeg.... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje han har det egentlige anlegget i et stort hus i Bergen og kun bruker nillespilleren til ironisk musikklytting?

O

Ole I

Gjest
C. Alshus skrev:
Roberten skrev:
Men altså, finnes det bevis for at denne 999,- spilleren spiser vinyl eller er det folklore ?
Stemmer dette?
Bare se på lokket. Det er designet finurlig slik at platene etter litt bruk får plass under der :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Super skrev:
C. Alshus skrev:
impulse skrev:
Det "anlegget" han har i Oslo, om "Hver gang vi møtes"-programmet er anything to go by, ligner voldsomt på det billigste, kjipeste skrammelet du kan finne hos Clas Olsson. Det er ikke engang leketøy. Edit; Det ikke bare ligner, det ER dette patetiske skrammelet. Kr. 999,- komplett.

Kilde?

Hvorfor må det være grenser, impulse?
Om Jan Eggum er fornøyd, hva er da problemet?
Problemet er at det er kulturvandalisme å fysisk ødelegge alle disse flotte vinylplatene, som er i hans eie, med en platespiller/pickup/stift fra helvete.
Da får noen donere han en skikkelig spiller da. Verre er det jo ikke ;) Sikkert noen som har et "gammelt vrak" som er 100 ganger bedre ståendes og samle støv.
Det står i skrifta at den som har to skjorter osb.... Eg har berre ein platespelar, så det vert ikkje meg.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.669
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
C. Alshus skrev:
Roberten skrev:
Men altså, finnes det bevis for at denne 999,- spilleren spiser vinyl eller er det folklore ?
Stemmer dette?
Kan ikke du svare på dette Trond?
Gjerne med henvisning til skikkelige tester gjort på området.

N

Nifelheim

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Nifelheim skrev:
Super skrev:
C. Alshus skrev:
impulse skrev:
Det "anlegget" han har i Oslo, om "Hver gang vi møtes"-programmet er anything to go by, ligner voldsomt på det billigste, kjipeste skrammelet du kan finne hos Clas Olsson. Det er ikke engang leketøy. Edit; Det ikke bare ligner, det ER dette patetiske skrammelet. Kr. 999,- komplett.

Kilde?

Hvorfor må det være grenser, impulse?
Om Jan Eggum er fornøyd, hva er da problemet?
Problemet er at det er kulturvandalisme å fysisk ødelegge alle disse flotte vinylplatene, som er i hans eie, med en platespiller/pickup/stift fra helvete.
Da får noen donere han en skikkelig spiller da. Verre er det jo ikke ;) Sikkert noen som har et "gammelt vrak" som er 100 ganger bedre ståendes og samle støv.
Det står i skrifta at den som har to skjorter osb.... Eg har berre ein platespelar, så det vert ikkje meg.
Jeg eier ikke en gang en eneste LP ;) Og følgelig ikke noen platespiller.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
C. Alshus skrev:
C. Alshus skrev:
Roberten skrev:
Stemmer dette?
Kan ikke du svare på dette Trond?
Gjerne med henvisning til skikkelige tester gjort på området.
Er du seriøs nå, Christian??

Den som lurer på om dette treskeverket sliter unødig på platene, kan jo ta seg en tur på Clas Olsson og kikke litt på faenskapet. Om spørsmålet betraktes ikke besvart etter nevnte befaring, ønsker jeg god bedring.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.669
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Om jeg er seriøs?

Har jeg noensinne vært seriøs?

Har LP plater fra 50 tallet som er spilt mye på bedritne spillere ogg gjennom årene som er like fine, bare med litt støy.

BTW: Norsk kulturarv har et eget arkiv i kulturminnefondet et eller annet sted oppi gokk. Så vanlige skiver er det bare å spille til de tar kvelden.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.194
Torget vurderinger
4
Jeg er sikker på at Eggum blir tørt blank i øyekroken av all omtanken som blir han til del her på HFS.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kul platespiller spør du meg. Han driter i lydkvaliteten som de fleste andre.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Jeg er trønder, så jeg legger meg ikke borti hva bergensere bedriver :) Han får ha den platespilleren han vil for meg.
Generelt er vel ikke norske plater så verdifulle (?), med mindre det er noe veldig spesielt, f.eks. Beatles 7" med norsk cover fra 60-tallet (men den er jo ikke veldig norsk da).

Next topic?

N

Nifelheim

Gjest
torem skrev:
Jeg er trønder, så jeg legger meg ikke borti hva bergensere bedriver :) Han får ha den platespilleren han vil for meg.
Generelt er vel ikke norske plater så verdifulle (?), med mindre det er noe veldig spesielt, f.eks. Beatles 7" med norsk cover fra 60-tallet (men den er jo ikke veldig norsk da).

Next topic?
Norske plater er ikke verdifulle? Tror du provoserer ganske mange med den uttalelsen. Kanskje de ikke er verdt masse penger, men alt kan ikke måles i kroner og ører.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nifelheim skrev:
torem skrev:

Next topic?
Norske plater er ikke verdifulle? Tror du provoserer ganske mange med den uttalelsen. Kanskje de ikke er verdt masse penger, men alt kan ikke måles i kroner og ører.
Med tanke på musikken så spiller jo ikke formatet noen rolle så strengt tatt har han rett.

N

Nifelheim

Gjest
Anonym skrev:
Nifelheim skrev:
torem skrev:

Next topic?
Med tanke på musikken så spiller jo ikke formatet noen rolle så strengt tatt har han rett.
Og de som tenker på musikk og format samtidig. At markedsprisen for norske LP-plater er lavere enn for store megastjerner sier seg selv.

En begrenset serie på 100 trykk fra Vangsgutane vil alltid være mindre verdt enn en begrenset serie på 100 fra Beatles.

Tilbud og etterspørsel som styrer prisene. Norsk musikk er ikke veldig etterspur utenom i Norge.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.194
Torget vurderinger
4
Verdien av den Eggum'ske samlingen er vel først og fremst alle utgivelsene som ikke finnes i noe annet format. De som ikke har høy nok kommersiell verdi til at de er digitalisert og reutgitt, men som allerede har eller i ettertiden vil få så høy historisk eller kunstnerisk verdi at de likevel bør bevares.

Det samme gjelder vel samlingen til han med den blå ballongen, - Arne Bendiksen ? Hvor havnet egentlig den ? Hvor mye av slikt som allerede finnes arkivert i Riksarkivet eller hos NRK aner jeg ikke, men å ta lett på den ikke-økonomiske verdien av slike samlinger er en uting.

Topp Bunn