Platespiller, anbefalinger mottas med takk

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
240
Hei,
Min gamle snurre er ikke 100% lengre, så jeg er på jakt etter en ny (eller brukt i god stand).
Har endel gamle plater (ca 300) som er i relativt god stand.
Hører mest på 70-80 talls rock og forskjelig jazz, innimellom noe klassisk og pop.
Har ny Pu fra før, en Otrofon 2M bronze.

Verdsetter god 3D og god tonalitet.
Er ikke god på justeringer av platespiller, men ønsker å lære litt om det. Men har ikke ønske om en spiller som konstant må etterjusteres.

Noen som har noen anbefalinger?

Alternativet er å få reparet min gamle Denon 37f (få satt på nye RCA kabler), men er usikker på om det lønner seg å reparere da spilleren har stått i kjeller i ca 10 år og jeg vet ikke om det kan være mer som er galt med den (snurrer gjør den).

Forslag mottas med takk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tørk støvet av Denonen, som ser ut til å være en flott dings, og prøv den! Kanskje den funker som bare fy!

Japanske direktedrevne spillere har en ganske stor fanskare, så det ville vært det jeg prøvde først, i alle fall.

Å få loddet på en ny kabel eller et par plugger kan vel ikke være noen stor sak.

Hvis du likevel vil gå for ny; hvor mye penger ser du for deg å bruke?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Rett og slett: Se om du finner en brukt Rega P5, eller ny for den saks skyld, avhengig av budsjett du har satt deg.
Om du skulle være så heldig å fnne en brukt, kan jeg ikke se hvilken spiller som kan gi deg så mye for så lite penger.
Med den pu`n er jeg rimelig sikker på at du vil få en fin kombo- gitt at du har en ok riia. Hva har du eller har tenkt å bruke og hva er budsjettet ditt totalt for vinylrigg?
Pu`n har du jo fra før, og den skal jo være god til prisen.
Har ikke hørt M2 Bronze men kjenner til Rondo Blue, Rondo Bronze, M2 Red og M2 Black på RB armer. Selv har jeg Cadenza Blue på RB 700 arm som fører signalene balansert videre inn i en Aqvox Phono 2 CI. Denne komboen skal slites ut- om det da ikke dukker opp noe som gir meg mer for like lite penger, men det tror jeg ikke skjer..... ;)

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
240
Takker for tilbakemeldingene.
Har tenkt på dette med lodding, men har liten erfaring på dette feltet.
Kan jo prøve å høre på DIY forumet om hvordan dette bør gjøres.
Alternativt må jeg få en kyndig til å lodde, så spm er vel hvor mye det koster å få gjort.

Har vært inne på tanken om en P5 da jeg har hørt mye godt om denne. Må jobbe litt med budsjettet før jeg kan gå for en slik en hvis jeg ikke får tak i en brukt. Men det frister så absolutt :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Støtter P5 forslaget her. Den er etter min mening den spilleren som gir mest vellyd for ca 10k. Den kan også «oppgraderes» med en ekstern PSU, som gir enkel skifte imellom 33 og 45 rpm. Nevnte Ortofon PU fungerer også utmerket på RB armen. Brukte tidligere selv Rondo Blue på min eks P5 og det låt svært bra.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.354
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En brukt Rega P3-24 kan også være kjekk.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Om en ikke er nevrotiker. Regas platespillere går for fort rundt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.354
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm, ja. Jeg lurer på om det er en av grunnene til at de får skussmål som engasjerende og frampå. Anyway er vinyl såpass fullt av feil at det godt kan jukses litt til for musikkopplevelsens skyld.

S

Stereo_Mono

Gjest
toriamos skrev:
Valentino skrev:
Om en ikke er nevrotiker. Regas platespillere går for fort rundt.
Det er vel mange år siden det var et tema. Etter P3-24 har de ligget mere elle mindre dønn stabilt på riktig rpm.
I hvertfall i følge de testene jeg har lest i Stereophile.

Fra Stereophile:
The P3-24 ran almost precisely at both 331/3rpm and 45rpm—which, of course, is a turntable's Job No.1. I connected a digital voltmeter capable of measuring frequency to the amplifier's output and played a 1kHz test tone recorded at 33/3rpm. The result was 1007Hz, ±1Hz—an insignificant deviation.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dette er vel et regnestykke?
om loddingen av denon koster mindre enn en ny spiller, da er valget klart
og det gjør den garantert!
denonen er bygget for å vare og fortjener en sjanse imo
mvh
Leif

Knut Runar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2011
Antall liker
186
Du bør se om det er en med lodde erfaring i din nærhet. Denonen har livets rett uansett.
Undertegnede bor ikke så mange rillelengder fra Oslo, så er du i nærheten , kan jeg gjøre litt loddearbeide.

Lykke til.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.062
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
loddekunnskaper og utstyr er et must i denne hobbyen
noe dritt å være avhengig av ekstern hjelp ved enhver liten filleting
mvh
Leif

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
240
Hei,
Takker for alle tilbakemeldingene

Valentino skrev:
Hvor stor forskjell er det på P5 og P3-24 (evt RP3) ?
Evt på hvilke punkter er P5 bedre?

LMC skrev:
dette er vel et regnestykke?
om loddingen av denon koster mindre enn en ny spiller, da er valget klart
og det gjør den garantert!
denonen er bygget for å vare og fortjener en sjanse imo
mvh
Leif
Den ser unektelig penere ut enn en Rega (smaksak selvfølgelig), men har vært litt usikker på kvaliteten på Denon´en etter det jeg har lest på nett. Og da har jeg spurt meg selv om det er bedre å kjøpe en nyere sak som er god. Men hvis jeg forstår deg rett så mener du (subjektivt) at Denon´en ikke står tilbake for nyere spillere?
Har forresten og en gammel Phillips 212 i boden også (må få ryddet snart ;) ), kan denne bruke Ortofonen ?

Det som gjør at jeg synes Rega virker interessant er at forsterkeren min sender jord via RCA (og ikke har eget jordingspunkt).
Hvordan er dette med evt Philipsen som har DIN plugg?
Fikk en oppskrift på DIY forumet om hvordan Denon´en kan loddes til å støtte dette.

Knut Runar skrev:
Du bør se om det er en med lodde erfaring i din nærhet. Denonen har livets rett uansett.
Undertegnede bor ikke så mange rillelengder fra Oslo, så er du i nærheten , kan jeg gjøre litt loddearbeide.

Lykke til.
Takker for tilbudet, jeg er utvandret Oslo gutt så det er ikke lenge til det blir en Oslo tur igjen.

Mvh
Egil

jabbalabba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
240
LMC skrev:
loddekunnskaper og utstyr er et must i denne hobbyen
noe dritt å være avhengig av ekstern hjelp ved enhver liten filleting
mvh
Leif
Godt poeng :)
Har en gammel Onkyo P308 Grand Integra forforsterker med ødelagt kondensator i boden og (må få ryddet...)
Hadde vært gøy å fått den istand.
Husker fortsatt hvor bra den var sammen med en Pioneer Spec-2 sluttrinn. Helt nydelig lyd i denne kombinasjonen
Eneste aberet var at sikringen røyk omtrendt daglig (16 ampere), selv med softstart på slutt trinnet :eek:

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
5
jabbalabba skrev:
...Har forresten og en gammel Phillips 212 i boden også (må få ryddet snart ;) ), kan denne bruke Ortofonen ?
Alle pickuper med standard halvtomsfeste kan kobles til Philips 212. Spørsmålet er hvor bra den harmonerer. Tror konsensus om akkurat det, er at Philips egne 400-serie og Shure M91 og M75 er gode valg. Fordelen med Philips-pickupene er at de passer rett på hurtigkoblinga, og kan kobles til uten å tilpasse noenting.

Om spilleren har DIN-plugg, og man gjerne vil bytte til RCA, er det en smal sak å bytte hele kabelen. Den er nemlig ikke loddet, men plugget med vanlige kabelsko inni spilleren. Man tager altså en kurant RCA-kabel, kutter av pluggene i ene enden, og setter på kabelsko. Bare hold rede på hva som er høyre/venstre og pluss/minus, så går det vel greit.

Obs: Philips 312 (iallfall den ene jeg har sett) hadde signalkabel med lodding.
Obs II: Philips' DIN-kabel går greit å koble over via en DIN-til-RCA adapterkabel. På andre eldre spillere vil en slik kobling generere brumming pga manglende jording, men på Philips' spillere ble jordingen plassert i den midterste av pinnene i DIN-pluggen (i stedet for kransen).

Topp Bunn