PLATESMAKING: Supertramp – Live in Paris ’79. Konsert med gamle helter

PS-0425 (1 of 1)-2.jpg

I dagens platesmaking er det noen gamle helter som skal eksponeres. Og med «gamle» er det som så ofte ellers 70-tallet det siktes til, for det tiåret var som kjent musikkens gullalder. I hvert fall hvis vi hopper over andre halvdel av 60-tallet…

Selv om Supertramp oppsto i 1969, var det definitivt 70-tallet som var bandets glansperiode, til tross for noen få utgivelser også et stykke inn på 80-tallet. Og dagens utgivelse er et Livealbum som ble innspilt i desember 1979, på det som var en oppfølgingsturne etter utgivelsen Breakfast In America. Sånn sett kunne man forvente at brorparten av sporene var hentet fra sistnevnte album, men det er en overraskende stor andel som stammer fra tidligere album. Og forresten er 1979 en perfekt timing, for da har Supertramp tilbakelagt utgivelsen av de desidert beste studioalbumene. Jeg skal ikke nevne alle, men føler behov for å trekke frem det albumet skribentkollega Arve ynder å benytte i vinylrelaterte tester – Crime of the Century fra 1974 et album jeg selv har som et av favorittalbumene ved siden av Breakfast In America som jeg kjøpte da det ble utgitt.

Og selv om det nå er annonsert en Dobbel CD og en trippel LP med utgivelsesdato 28. februar i år, og Qobuz har albumet med på dagens plateslipp, men med forvirrende dateringen 17.7.2015, er dette slett ikke et nytt album. Det ble utgitt i en litt forkortet versjon allerede i 1980, med tittelen «Paris». Og dessuten finnes det diverse videoutgivelser fra konserten på både DVD og Blu-Ray. Men selv om jeg vanligvis skriver om noenlunde ferske utgivelser, benytter jeg disse annonserte nyutgivelsene som et påskudd til å skrive om gamle helter fra 70-tallet, i en utgivelse som har vært ukjent for meg tidligere....

Les hele Platesmakingen i Audiophile.no

PS-0425 (1 of 1).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.303
Link til alle artikler
494
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

• 1
Den amerikanske HighEnd-produsenten Mark Levinson har avduket en nye HighEnd-serie. 600-serien overtar stafettpinnen øverst i hierarkiet etter 500-serien, som til nå har vært det ypperste fra...
Fortsett
Audiophile.no
CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

• 8
I fjor lanserte Radiant Acoustics den oppsiktsvekkende stativhøyttaleren Clarity 6.2. Nå kommer en enda mer oppsiktsvekkende lillebror, med modellbenevnelsen Clarity 4.2. Det vil si – det er...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Marantz Model M1- Varulv i lammeklær

TEST: Marantz Model M1- Varulv i lammeklær

• 0
Marantz Model M1 ble lansert for et år siden sammen med storebror Model M4. Vi har hatt Model M1 på en grundig test sammen med stativhøyttalerne Polk R200. I slutten av mai lanserte Marantz den...
Fortsett
Audiophile.no
HARMAN kjøper Sound United, med B&W, Denon og Marantz

HARMAN kjøper Sound United, med B&W, Denon og Marantz

• 5
HARMAN har i går lagt ut en melding om at de kjøper Sound United fra Masimo Corporation for 350 Mill. USD. I pressemeldingen er det positivt bekreftet at overdragelsen inkluderer merkene Bowers &...
Fortsett
Audiophile.no
Qobuz Connect er født. Og gjett hvor...

Qobuz Connect er født. Og gjett hvor...

• 14
I går dukket det opp meldinger om at Qobuz Connect var født. I første omgang var det iOS-apper som var tilgodesett, men med løfte om snarlig oppdatering også for Android. Den oppdateringen kom i...
Fortsett
Audiophile.no
Kan du SJÅ lyd? - Stig Arne si dagbok mars 2025

Kan du SJÅ lyd? - Stig Arne si dagbok mars 2025

• 6
Ikkje for å klaga, men det har vore mykje skriving i det siste. Platemelding, Oslo-messa, februardagboka, Vossa Jazz to reportasjar, og brått er det tid for dagbok att. Og inn i mellom vert ein...
Fortsett
Topp Bunn