PLATESMAKING: Nils Petter Molvær - KHMER Live in Bergen. Eller, er det egentlig det?

PS-FS17a.JPG

Rundt århundreskiftet var det mye som skjedde med Norsk Jazz, og Nils Petter Molvær var en av de sentrale figurene på den tiden. Han debuterte som soloartist med sin ikoniske plate Khmer fra 1997 på ECM Records, en utgivelse som satte dype spor også internasjonalt.

For et par tiår siden var jeg vitne til at en debattant fra USA på et jazz-debattforum karakteriserte musikken til Nils Petter Molvær som syrejazz, i en lett nedlatende tone. Eller rettere Acid Jazz som det blir på amerikansk, og som strengt tatt ikke er helt det samme som syrejazz. Det er fristende å si at denne betegnelsen kom fra sarte sjeler. Neppe noen som har vært ute mange vinternetter – i hvert fall ikke der nyskapende jazz med elektroniske innslag har blitt presentert. Det var trolig heller ikke en jazzentusiast som var plagsomt komfortabel da Bitches Brew ble lansert for 55 år siden, men kanskje heller en som tilhørt den samme leiren som den ellers utmerkede forhenværende MD-bassisten Ron Carter. Han kommenterte megetsigende da han ble presentert for BB tidlig på 70-tallet: Let`s hope this is not someone we know… Men rett skal være rett – jeg var egentlig ikke overdrevent komfortabel med Bitches Brew selv heller den første tiden etter at jeg hadde kjøpt Lpen midt på 70-tallet. Det kom etter hvert, helt til jeg var vilt begeistret.

Grunnen til at jeg dveler så mye ved Miles Davis i forbindelse med Nils Petter Molvær er at han har åpenbare musikalske likhetstrekk med Miles Davis sin musikalitet fra og med Bitches Brew. Og da er det egentlig ikke selve musikken som har så overveldende likehetstrekk, men NP sitt touch på trompeten, der det tidvis litt harde og utfordrerne uttrykket veksler med en åpenbar sårbarhet som uttrykkes i tonen, litt på samme måte som Miles var så kjent for.

Khmer Live in Bergen
Men ok, nok om Miles Davis, nå er det Nils Petter Molvær og hans helt ferske album det handler om. Og for å ta det første først – egentlig er albumnavnet litt misvisende, for dette er ikke en låt for låt gjengivelse av albumet KHMER som ble utgitt på ECM den 1. oktober 1997....

Les hele Platesmakingen i Audiophile.no

PS17-3.jpg

Sist redigert:

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.389
Link til alle artikler
518
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
BBE SOUND ENHANCER, OG MARANTZ SUPERSCOPE R-1240 L – Stig Arne si dagbok august 2025

BBE SOUND ENHANCER, OG MARANTZ SUPERSCOPE R-1240 L – Stig Arne si dagbok august 2025

• 0
Det har vore nok Tandberg for ei stund no. Over til noko heilt anna: Ein magisk boks til å forbetra lyden frå stereoanlegget, og ein forsterkar/radio eg aldri har sett før. BBE SOUND ENHANCER Eg...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: OnePlus Nord 5 og CE5. Duell på hjemmebane med utklassing

TEST: OnePlus Nord 5 og CE5. Duell på hjemmebane med utklassing

• 0
OnePlus lanserte to nye mellomklassemodeller i begynnelsen av juli. Vi har hatt Nord 5 og Nord CE5 på en grundig test. Sammen med de to mobiltelefonene i hhv moderat og øvre mellomklasse, var det...
Fortsett
Audiophile.no
Technics SL-40CBT og SL-50C – Budsjettvennlig inngang til Technics-universet

Technics SL-40CBT og SL-50C – Budsjettvennlig inngang til Technics-universet

• 1
IFA 2025 ble arenaen for lanseringen av to nye modeller fra Technics, og denne gangen er det budsjettsegmentet som får oppmerksomhet. SL-40CBT og SL-50C er ikke bare rimeligere alternativer – de...
Fortsett
Audiophile.no
HiFi Messen i Horten 2025 er i anmarsj

HiFi Messen i Horten 2025 er i anmarsj

• 4
Den tradisjonsrike Hortenmessa er to uker unna, og alle hjerter gleder seg. For selv om Oslo HiFi Show har blitt en stor og flott messe på vårparten, er det noe eget med HiFI Messen i Horten, med...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Jean-Michel Jarre – Fra Oxygène til Bratislava. En elektronisk reise gjennom tid

PLATESMAKING: Jean-Michel Jarre – Fra Oxygène til Bratislava. En elektronisk reise gjennom tid

• 17
Den franske synth-pioneren Jean-Michel Jarre har kommet med et spektakulært livealbum som forener teknologi og synthmagi med innslag av klassisk inspirert musikk i moderne drakt. Live in...
Fortsett
Audiophile.no
Sonus Faber Il Cremonese Lamborghini Edition – Når lidenskapen får karbonfiber og Corsa-Tex®

Sonus Faber Il Cremonese Lamborghini Edition – Når lidenskapen får karbonfiber og Corsa-Tex®

• 3
Sonus faber og Automobili Lamborghini har slått seg sammen i en lidenskapelig symbiose av italiensk design og ekstrem ytelse. Resultatet er Il Cremonese Ex3me – Lamborghini Edition, en høyttaler...
Fortsett
Topp Bunn