Rundt århundreskiftet var det mye som skjedde med Norsk Jazz, og Nils Petter Molvær var en av de sentrale figurene på den tiden. Han debuterte som soloartist med sin ikoniske plate Khmer fra 1997 på ECM Records, en utgivelse som satte dype spor også internasjonalt.
For et par tiår siden var jeg vitne til at en debattant fra USA på et jazz-debattforum karakteriserte musikken til Nils Petter Molvær som syrejazz, i en lett nedlatende tone. Eller rettere Acid Jazz som det blir på amerikansk, og som strengt tatt ikke er helt det samme som syrejazz. Det er fristende å si at denne betegnelsen kom fra sarte sjeler. Neppe noen som har vært ute mange vinternetter – i hvert fall ikke der nyskapende jazz med elektroniske innslag har blitt presentert. Det var trolig heller ikke en jazzentusiast som var plagsomt komfortabel da Bitches Brew ble lansert for 55 år siden, men kanskje heller en som tilhørt den samme leiren som den ellers utmerkede forhenværende MD-bassisten Ron Carter. Han kommenterte megetsigende da han ble presentert for BB tidlig på 70-tallet: Let`s hope this is not someone we know… Men rett skal være rett – jeg var egentlig ikke overdrevent komfortabel med Bitches Brew selv heller den første tiden etter at jeg hadde kjøpt Lpen midt på 70-tallet. Det kom etter hvert, helt til jeg var vilt begeistret.
Grunnen til at jeg dveler så mye ved Miles Davis i forbindelse med Nils Petter Molvær er at han har åpenbare musikalske likhetstrekk med Miles Davis sin musikalitet fra og med Bitches Brew. Og da er det egentlig ikke selve musikken som har så overveldende likehetstrekk, men NP sitt touch på trompeten, der det tidvis litt harde og utfordrerne uttrykket veksler med en åpenbar sårbarhet som uttrykkes i tonen, litt på samme måte som Miles var så kjent for.
Khmer Live in Bergen
Men ok, nok om Miles Davis, nå er det Nils Petter Molvær og hans helt ferske album det handler om. Og for å ta det første først – egentlig er albumnavnet litt misvisende, for dette er ikke en låt for låt gjengivelse av albumet KHMER som ble utgitt på ECM den 1. oktober 1997....
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no
Sist redigert: