Platesmaking 6-22. Ikke et snev norsk

PS-0622-BIG (1 of 1)-2.jpg


Jeg har vanligvis en hovedoppmerksomhet rettet mot norske musikkutgivelser i mine platesmakinger. Denne gangen er det bare utenlandske utgivelser jeg har smakt på. Men fortvil ikke – det lages faktisk brukbar musikk utenfor Norges grenser også.

Al Di Meola, John McLaughlin, Paco de Lucia - Saturday Night in San Fransisco - Live 12.6.80. Lørdagen etter den store fredagen

PS-0622 (4 of 5).jpg
I 1980 turnerte det som på den tiden var regnet som verdens tre ledende akusitske gitarister, selv om to av dem er minst like kjent for sine elektriske gitarmeritter. Vi snakker om Al DI Meola, John McLaughlin og Paco de Lucia. Opptrinnet til dette samarbeidet skjedde noen år tidligere, på låten Mediterranean Sundance på Al DI Meola sitt album Elegant Gypsy utgitt i 1977. Da ble Paco de Lucia invitert til å delta på dette ene sporet, og det var en forrykende forestilling. Tre år senere dro disse to sammen med John McLaughlin på turne, og de kulminerte i en konsert i San Fransisco fredag 5.12.1980. Denne konserten ble utgitt på plate, og albumet ble en formidabel suksess og har solgt i enorme mengder. Albumet regnes vel som alle akustiske gitaralbumers mor, og finnes i de fleste audiofile vinylsamlinger.

Det verden ikke har vært klar over er at det ble gjort opptak av konserten også den påfølgende dagen, og mastertapen til denne konserten har vært oppbevart i AL Di Meola sitt arkiv i over 40 år, og han satte for kort tid siden i gang en prosess for å restaurere disse tapene, etter velsignelse fra McLaughlin. Paco de Lucia gikk bort i 2014. I et interessant intervju med Rick Beato på Youtube 24. februar i år forteller Al DI Meola at han advarte McLaughlin om at det kunne være en del svake punkt i materialet, hvorpå McLaughlin repliserte: Flott, pass på å få det med!

Nå er altså albumet utgitt den 1. juli 2022, og uten kjennskap til hvor medtatt tapen var etter drøye 40 års lagring er det rehabiliterte resultatet fremragende, med veldig bra ly. Også musikalsk er dette på høyde med det vi har verdsatt i 40 år fra Friday Night…

En av historiens største gitaralbum har fått en verdig oppfølger fra den påfølgende dagen, utgitt mer enn 40 år senere. Og der er absolutt ikke noe dagen derpå med denne utgivelsen.

Les hele platesmakingen med alle fem albumene hos Audiophile.no

PS-0622-BIG (1 of 1)-3.jpg
 

Kommentarer

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
510
Antall liker
988
Torget vurderinger
0
Veldig interessant video om tilblivelsen av Saturday Night In San Fransisco
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn