Jeg skriver rett som det er om musikk jeg definerer som utforskende, men det er sjelden jeg skriver om hva det er den aktuelle musikken utforsker. Det kommer jeg til å gjøre denne gangen, og da jeg begynte å granske min historikk litt nærmere fant jeg ut at det faktisk ikke er den første platen jeg skriver om som tar et utforskende blikk på arkitektur. Eller kanskje det er riktigere å kalle det et utforskende øre?
Den spennende norske musikeren Martin Taxt har faktisk utforsket både mikrotuba og arkitektur, nærmere bestemt japansk arkitektur. Og det til og med på to forskjellige utgivelser - First Room og Second Room som jeg skrev om for henholdsvis ca. fem og tre år siden. Og selv om musikken på disse to utgivelsene er svært spennende, fant jeg aldri helt tråden til japansk arkitektur i disse to utgivelsene. Men det spiller ingen rolle, for det var en innholdsrik lytteopplevelse.
Og mens jeg er inne på å granske min sjel og min skrivehistorikk kan jeg også nevne den litt tematisk beslektede utgivelsen HUS, der bildekunstneren Hanne Borchgrevink inviterte 12 musikere til å lage musikk til tre ulike tresnitt, der hun ville undersøke om disse komposisjonene hadde noen fellestrekk. Mine inntrykk av utgivelsen kan du lese om her.
ARCHITECTURE AS INSTRUMENT / FEHN
Denne gangen handler det om to musikere som har en helt annen tilnærming til sine komposisjoner. Det er arkitekt og musiker Gisle Nataas som har alliert seg med kontrabassisten Håkon Thelin. Nataas har jobbet lengst med dette prosjektet, men fikk etter hvert med kontrabassisten Håkon Thelin. Og det fremstår som en særdeles velvalgt makker, siden Thelin har et prosjekt på gang med å utforske perkussiv tilnærming på kontrabassen...
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no