Plateomslag. Vinylens comeback

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.220
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvilket plateomslag er Norges beste?

plastic sun.jpg

Min kandidat: Svein Finnerud Trio - Plastic Sun

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
77.316
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
I farta:

FREDDY LINDQUIST: MENU
Ideen var at omslaget til Menü skulle vekke oppsikt. Det skulle være noe som platekjøperne stoppet opp ved uansett om de kjente artistnavnet eller ikke. Dermed kom Rune Venjar på den sære idé å ta med seg kona si ned til et fotoatelier og ta et nakenbilde av henne til foromslaget. I 1970 var vel dette så politisk ukorrekt som vel mulig, og så ødeleggende for salget som vel mulig. Både plateanmelderne og det store publikum sviktet utgivelsen.I dag er originalen verdt mange penger.

Kvelertak har fine covre. John Baizley. Samme kunstner som Gillan Welch og Baroness har benyttet.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
4.075
Utstillingen har vært åpen siden i juni, og er i siste uke nå. Så her gjelder det å svinge seg. Anbefales!

IMG_0318.jpg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.243
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sittert kjekk å kikke på den der, som enhver fyldig platesamling.
Men uten å ha sett den skjønner jeg at noen er kritiske til kvaliteten i utstillingen. Mange vil ønske grundigere behandling av det designfaglige.
Komplett platecoverkrise

Som en forbauset turist jeg nylig traff på et norsk museum sa det "Hva, er dette alt ?"

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
77.316
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Sittert kjekk å kikke på den der, som enhver fyldig platesamling.
Men uten å ha sett den skjønner jeg at noen er kritiske til kvaliteten i utstillingen. Mange vil ønske grundigere behandling av det designfaglige.
Komplett platecoverkrise

Som en forbauset turist jeg nylig traff på et norsk museum sa det "Hva, er dette alt ?"
Hvidsten har virkelig et poeng i sin kritikk.
Det blir for grunt.

Hvis hensikten kun er å vise fram grammafonplateomslag er det kanskje mer interessant for de som ikke har sett så mye slikt fra før.
For de som er vel vant med vinyl og covere skal det mer til for å gi kulturelt påfyll.

Hun bruker eksempelet med Mapplethorpes fotografier til Patti Smith`s debutalbum Horses.
jeg har sett Mapplethorpe-utstilling på FOTOGRAFISKA i Stockholm hvor billedserien bak Horses-coveret ble vist og omtalt.
Det var forbilledlig.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.071
Sted
Bergen
I farta:

Kvelertak har fine covre. John Baizley. Samme kunstner som Gillan Welch og Baroness har benyttet.
Helt enig i at de omslagene er veldig bra. Baizley er faktisk vokalist og gitarist i nevnte Baroness. De kommer forresten med ny plate på slutten av året.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
4.075
Jeg var der på åpningsdagen, og påpekte overfor kuratoren at det var oppgitt feil credit på Gigers omslag til Brain Salad Surgery. Men skitt au, må vi være så vitenskapelige? Dette er en hyggelig nostalgitripp – i det minste for oss som kjøpte mange av disse platene da de kom!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.661
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Cover-art har jo blitt en interessant greie igjen, nå som man slipper å forholde seg til et format på 12x12cm

Topp Bunn