Platebransjen med bremsene på

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
I morgen slippes det nye minialbumet/EPen til Robyn og Röyksopp - Do it again, og etter å ha hørt tittelsporet på Wimp gleder jeg meg så mye at jeg vil kjøpe albumet, helst i 24bit-kvalitet, men FLAC er også akseptabelt.

Det er når jeg, optimistisk som jeg er, åpner Google på Macen min, for å finne en online platebutikk hvor du kan kjøpe, eller forhåndsbestille, albumet i lossless format, igjen får bekreftet hvor gammeldags og håpløse platebransjen er.

Jeg måtte gi opp å finne ett sted som slipper platen i morgen, eller aller helst til midnatt, og som kan tilby albumet i FLAC-format eller 24bit. Lossy formater som MP3 er lett å finne, på for eksempel itunes, men MP3 er jo såååå 2005!!

Jeg kjenner det irriterer meg ekstra at det er så vanskelig, fordi det denne gangen er snakk om Robyn og Röyksopp, som fremstår som svært fremtidsrettede og dynamiske musikere, som jeg regner med omfavner ny teknologi og fremtiden. Her er det selskapene bak som har bremsene på!

Nok en gang får jeg altså bekreftet hvor håpløse platebransjen er! Det finnes nemlig ingen som helst praktisk, eller teknisk grunn til at albumet ikke skal tilbys meg som forbruker fra slippdagen i FLAC? Faktisk så vil jeg jo si at dette, i 2014 fremstår som den mest praktiske og naturlige måten å slippe et nytt album.

Er det noen som har et tips på hvor jeg kan finne Do it again i losslessformat, så tidlig som mulig, så tar jeg imot tips.

Om det er flere som vil komme med noen hjertesukk i sakens anledning, så er det bare å kjøre på. Dette er for dårlig!

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
CD?? ;);)

For det første har jeg ikke hatt cd-spiller i huset på snart seks år. For det andre bor jeg på Notodden, hvor det ikke akkurat flommer over av platebutikker i gatene. (Vi har riktignok en god en, som selger brukte plater, Ace Record Shop.)

Om jeg kjøper den på cd på CDON.com, for eksempel, tar det flere dager før den kommer i postkassen min. Platen lanseres i morgen, og i 2014 forventer jeg å være med på lanseringen.

Jada, jeg har Wimp HIFI, og kan streame den i FLAC-kvalitet der, men jeg VIL faktisk bruke noen kroner ekstra, og ha akkurat den plata i mitt digitale musikkarkiv, fordi jeg er stor fan av både Röyksopp og Robyn.

Men plateselskapet deres vil åpenbart ikke at de skal kunne tjene de ekstra kronene.

Jeg er rimelig sikker på at det første stedet jeg kan laste ned en FLAC-versjon av dette minialbumet blir Piratebay - og det er VELDIG pinlig for platebransjen.

Sist redigert:

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.061
Sted
Bergen
Jeg pleier å sjekke artisten eller plateselskapets web sider først. Og om de ikke har de i flac så er det CD'en som er neste alternativ.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Jeg pleier å sjekke artisten eller plateselskapets web sider først. Og om de ikke har de i flac så er det CD'en som er neste alternativ.
Röyksopp lenker til iTunes, dessverre.

Grrr! :mad:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Den kommer jo på vinyl også, da trenger du ikke den lossless fila:cool:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Musikerne selv bør boikotte disse selskapene og tilby musikken til salgs på steder som er oppdatert for år 2014.

Selv kjøper jeg mye musikk på Bandcamp, der kan de enkelt legge ut musikken sin for salg, og ikke minst så er det enkelt for meg å kjøpe.
Har funnet mye særdeles interessant musikk der som jeg ellers ville gått glipp av, så jeg håpe Bandcamp overlever streamingtjenestene og fortsetter å tilby god musikk til rett kvalitet og pris.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Akkurat det samme er gjeldende i filmbransjen også og jeg håper dette clusterfucket av et distribusjonskaos er saga blott om fem til ti år fra nå.

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Kom faktisk på at Wimp tilbyr oss abonnenter å kjøpe/laste ned musikk også. Ettersom jeg har Wimp HIFI, og kan høre de to låtene på EPen som foreløpig er frisluppet, regnet jeg med at problemet var løst!

Jeg prøvde å laste ned de to filene "Do it again" og "Sayit". 10 kroner pr stykk. Ikke noe å si på det.

Men tror du FAEN ikke at når jeg var ferdig med å laste ned sangene, så var det MP3 da??? Helvete! (Beklager språket, men!!!)

Hva er det med platebransjen? Hvorfor insisterer de på å skyte seg selv i føttene hele tiden?

Dette er jo bare nok et eksempel på at de diverse piratsidene faktisk leverer raskere, med bedre kvalitet, og mer tilgjengelig.

Skulle tro at selskapene vil at folk skal bryte loven. :mad::mad::mad:

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
CD?? ;);)

For det første har jeg ikke hatt cd-spiller i huset på snart seks år. For det andre bor jeg på Notodden, hvor det ikke akkurat flommer over av platebutikker i gatene. (Vi har riktignok en god en, som selger brukte plater, Ace Record Shop.)

Om jeg kjøper den på cd på CDON.com, for eksempel, tar det flere dager før den kommer i postkassen min. Platen lanseres i morgen, og i 2014 forventer jeg å være med på lanseringen.

Jada, jeg har Wimp HIFI, og kan streame den i FLAC-kvalitet der, men jeg VIL faktisk bruke noen kroner ekstra, og ha akkurat den plata i mitt digitale musikkarkiv, fordi jeg er stor fan av både Röyksopp og Robyn.

Men plateselskapet deres vil åpenbart ikke at de skal kunne tjene de ekstra kronene.

Jeg er rimelig sikker på at det første stedet jeg kan laste ned en FLAC-versjon av dette minialbumet blir Piratebay - og det er VELDIG pinlig for platebransjen.
Ser forsåvidt poenget med at det kan ta noen dager å få cd-en i posten hvis du bestiller nå, men det er jo derfor man har noe som heter forhåndsbestilling :rolleyes:. Har forhåndsbestilt mye fra f.eks cdon og platekompaniet gjennom årene, og da har jeg ofte varene på utgivelsesdatoen, noen ganger til og med før.

Du trenger da ikke cd spiller for å ha glede av cd-en, antar at du har en pc eller mac og således kan rippe ;).

PS! jeg er klar over at mange mener cd mediet er dødt, men ikke for min del. Dog, det ene utelukker ikke det andre, her går det både i cd, vinyl og streaming. Er det noe som er virkelig viktig for meg å ha, kjøper jeg det som regel i fysisk format.

N

nb

Gjest
Nei, men å ikke tilby nedlasting på slippdato i det herrens år 2014 er omtrent så dinosauraktig som det kan bli. For en tid tilbake kjøpte jeg noe programvare til bruk i jobbsammenheng, det var bestill, legg inn kredittkort, verifiser og last ned og installer. Om noen hadde insistert på at jeg pent måtte gå på butikken for å kjøpe en fysisk boks med en installasjons-DVD (som kunne være utsolgt eller ikke lagerført) eller vente noen dager på at den kom i posten hadde jeg blitt ganske aggressiv.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Nei, men å ikke tilby nedlasting på slippdato i det herrens år 2014 er omtrent så dinosauraktig som det kan bli. For en tid tilbake kjøpte jeg noe programvare til bruk i jobbsammenheng, det var bestill, legg inn kredittkort, verifiser og last ned og installer. Om noen hadde insistert på at jeg pent måtte gå på butikken for å kjøpe en fysisk boks med en installasjons-DVD (som kunne være utsolgt eller ikke lagerført) eller vente noen dager på at den kom i posten hadde jeg blitt ganske aggressiv.
Kan absolutt være enig i at det er litt gammeldags ja.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
CD?? ;);)

Ser forsåvidt poenget med at det kan ta noen dager å få cd-en i posten hvis du bestiller nå, men det er jo derfor man har noe som heter forhåndsbestilling :rolleyes:. Har forhåndsbestilt mye fra f.eks cdon og platekompaniet gjennom årene, og da har jeg ofte varene på utgivelsesdatoen, noen ganger til og med før.

Du trenger da ikke cd spiller for å ha glede av cd-en, antar at du har en pc eller mac og således kan rippe ;).

PS! jeg er klar over at mange mener cd mediet er dødt, men ikke for min del. Dog, det ene utelukker ikke det andre, her går det både i cd, vinyl og streaming. Er det noe som er virkelig viktig for meg å ha, kjøper jeg det som regel i fysisk format.
Jeg har en ganske ny Macbook Pro Retina med femtentommers skjerm. Den har, som de fleste moderne bærbare datamaskiner ikke lenger cd-drev. Det er snart ikke mulig å få tak i en laptop med cdleser. Maskinene har blitt for små til slikt, og ettersom programvare ikke lenger leveres på CD-Rom, så er det ingen grunn til at man skal bruke penger på å utstyre maskinene med det heller?

I mitt system er CD-spilleren erstattet med en Linn Majik DS (Fantastisk sak, forresten!) Den ble lansert i 2008 allerede, det er seks år siden. Mer enn nok tid til å gi platebransjen tid til å tilpasse seg den nye realiteten, skulle man tro.

Om noen skal tvinge meg til å kjøpe et fysisk medium, blir det vinyl. CD-platen er på sotteseng. Det ble faktisk solgt flere platespillere enn cdspillere i 2013!

Og ja! Jeg er fremdeles sint for at jeg ennå en gang har blitt påminnet om hvordan platebransjen iherdig jobber for å få oss alle til å bli pirater.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Jeg har bestilt denne platen på cd.Det gjør meg ingenting at jeg må vente til over helga før jeg får hørt den,men jeg ser poenget.Virker som de fleste her på sentralen har kvittet seg med både spilleren og cd-samlinga.Er vel litt gammeldags som foretrekker fysisk format.Kjøper også lp'er såfremt de ikke koster over to hundre kroner

mvh.s,

N

nb

Gjest
Det ble faktisk solgt flere platespillere enn cdspillere i 2013!
Om du inkluderer DVD- og BluRay-spillere tipper jeg det ser ganske annerledes ut. Rene CD-spillere har jo vært en kuriositet for svært spesielt interesserte i mange år allerede.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
CDformatet er i praksis dødt. Det blir stadig mere krevende å få kjøpt CDR plater. Det tok noen år før VHS forsvant, tilsvarende for CD og DVD samt CDR døde osv.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.087
Torget vurderinger
4
Har hatt samme problemet selv flere ganger, Audionirvana.
Jeg blir skikkelig gretten når det eneste man får kjøpt lovlig er føkkings mp3, eller CD. Jeg hater mp3, jeg vil ikke ha flere plastskiver i huset og jeg har ikke vinylsnurr. Noen ganger har jeg henvendt meg rett til artisten og spurt hvor jeg kan kjøpe musikken deres i flac på lovlig vis. "Jeg vil være kunden din, jeg vil betale deg for produktet ditt, bare gi meg muligheten og det formatet jeg trenger!" Sånn sett drømmekunden i en tid da det enkleste i verden burde være å tilby kundene sine de formatene de ønsker, overalt i verden, med en gang. Men, nei da, svaret er oftest en link til wimp, til iTunes, til Amazone etc.

Et par ganger har jeg bestilt vinylen, fått den sendt til en needledropper i USA som er en jævel til å få det beste ut av vinylen, som så har lagt ut det på bloggen sin. Til glede for meg og andre. Oftest gir jeg opp og venter til CD'n dukker opp et sted på nettet. Det tar oftest ikke mange dagene. Jeg mener, dersom artistene vil tjene penger på kundene sine så får de for f... gi oss muligheten.

Topp Bunn