plassering av sub

dimm

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Antall liker
0
Jeg lurer på om en sub med nedoverrettet element er lettere eller vanskeligere å plassere enn en med elementet forran

har en litt vanskelig plassering av min sub.
Den står mellom tv og venstre fronthøytaler helt mot bakvegg og ca. 35cm fra venstre sidevegg, og det er skråtak inn mot det hjørnet.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har hatt begge deler selv. Synes det er bedre lyd fra sub som spiller fremover enn en som spiller rett ned. Blir mere "bråk" og brumling av en med elementet nedover IMO.

R

RoDa

Gjest
Har hørt tight og godt integrert bass fra begge løsningene.
Synes ofte at de nedover-rettede spiller med herlig punch og "smell" i gjengivelsen.

Timing er viktig, dvs avstand fra hovehøyttalernes basselementer til øret tilsvarende fra sub til øret.

R

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Subene mine spiller begge to både mot venstre og høyre. 8)

Jeg mener at man skal være forsiktig med å generalisere om hva som er "best" hva gjeder elementplassering. En god sub er en med målemkrofon og DSP innebygd. Den gir god intergrasjon med rom og hovedhøyttalere så snart man er ferdig med måleprosedyren. Kun fintuningen gjenstår. Tradisjonelle suber med manuell innstilling av øvre grensefrekvens og nivå har en lei tendens til å låte feil. Og "passer ikke til musikk".

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Njaeii. Har man målemikk og DSP-EQ separat er det også godt. Uten slikt har man ikke kjangs til å få til en noenlunde flat bassrespons. Det er ikke synsing.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.738
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Uten slikt har man ikke kjangs til å få til en noenlunde flat bassrespons.
Det avhenger fullstendig av rommet ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fjern rommet, og du klarer deg uten EQ. ;)

Topp Bunn