Plassering av sub under trapp?

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler...

2 x 12" i lukket kasse fungerer bra til musikk, men på film føles det litt for tamt av og til... ;) Jeg funderer derfor på å bygge en større sak med en 15 eller 18-tommer som kun skal jobbe fra 40hz og nedover (120 - 200 liter BR med tuning på 18-20 et sted).

Problemet er plassering. Dette blir så stort at det må gjemmes unna litt, og jeg har sett på arealet under trappen i det bakre høyre hjørnet av rommet. Denne står delvis i en liten nisje (1,2m dyp og 1,5m bred). Trappen er åpen mellom trinnene.

Det jeg er svært usikker på er hva effekten vil være av at det her er helt åpent opp til etasjen over? Vil dette bli som å 'fyre for kråkene', bare at jeg i dette tilfellet vil produsere mer bass i etasjen over enn i kjelleren?

Noen med erfaringer fra en slik plassering?

O

OldBoy

Gjest
Jeg er mest usikker på det å ha sub'en bak lytteposisjonen. Det påstås at ørene ikke merker hvor bassen kommer fra, men det stemmer ikke med mine erfaringer.

At det lekker bass opp gjennom trappen, tror jeg er mest til bekymring for dem som sitter der oppe. Jeg regner med at en sub av den kaliber du skisserer, har nivåjustering og krefter nok til å gi den lyden du trenger. Med tanke på at suben vil bli stående i en nisje, er det til og med kanskje bare en fordel at ikke absolutt all bassen reflekteres inn i lytterommet

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Kan godt være du har rett i at det er bra med litt ventilasjon av bassen fra en sub plassert i en nisje ja - mulig den blir litt vanskelig å kontrollrere ellers. Oppe er det ingen når jeg spiller nede, så det er jeg ikke bekymet for. Da er det kanskje værre med dem i etasjen over der igjen... ::)

Sub bak lytteposisjon er jeg i utgangspunktet enig med deg i at er mindre gunstig, men under 40hz burde det vel være ekstremt vanskelig plassere lyd? Da forutsetter jeg selvfølgelig at subben ikke gir fra seg blåselyder elller lignende høyere opp i frekvens. Har du erfaringer med at så dype toner lar seg plassere?

O

OldBoy

Gjest
De i etasjen over deg har min største sympati, for de vet ikke hva som er i ferd med å skje. Og når de vet det, er det for sent. :) :)

Med hensyn til lyd fra sub'er har jeg ikke annen erfaring enn den jeg gjorde da jeg tauet rundt på min sub i TV-stuen for å finne den beste plasseringen. Både min kone og jeg håpet i utgangspunktet at vi skulle kunne ha den bak oss, så vi slapp å bruke den beste delen av rommet til sub'en, og at vi samtidig kunne slippe å sitte å se på den hele tiden. Men det ble ikke slik.

I og med at vi visste hvor sub'en sto plassert, og at det av praktiske grunner ikke lot seg gjøre å arrangere noen objektive blindtester i en fei, blir dette helt subjektivt. Jeg skal ikke påstå at vi kunne retningsbestemme lyden fra sub'en, men faktum er at både kona og jeg subjektivt syntes at lydbildet ble riktigere når suben sto i nærheten av fronthøyttalerne, og at lydbildet ble "feil" når vi prøvde med sub'en til siden for oss og bak oss.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Må vel nesten testes ser det ut til, men det er vel ikke helt håpløst i hvertfall. Kanskje jeg skulle prøve med en av front-subbene under trappa for å se hvordan det låter...

O

OldBoy

Gjest
Kanskje jeg skulle prøve med en av front-subbene under trappa for å se hvordan det låter...
Ah...!! Jeg finleser og skjønner: Du har 2 stk sub'er, hver av dem med 1 stk 12" basselement, ikke 1 stk. sub med 2 stk. 12" basselementer.

Da er det jo klart som blekk: Flytt den ene suben inn i nisjen og jeg tror at du kan få et bra inntrykk av hvordan det vil arte seg. Det er vel en smal sak å justere opp nivået på den sub'en som blir stående midlertidig alene igjen i front, for å kompensere for det midlertidige tapet av sub-kollega. Og så justerer du delefrekvensen og nivå på sub'en i nisjen slik at den spiller slik du forestiller deg at din eventuelle nye sub kommer til å spille.

Topp Bunn