Plassering av racket

M

MPT

Gjest
Har lest at det er en stor fordel lydmessig å flytte racket ut på siden, ikke ha racket midt i mellom høyttalerne. Jeg selv har ikke annet valg enn å plassere det midt i mellom, men den dagen jeg får ett større rom, vil jeg prøve denne annbefalingen.

Har noen testet dette ut?

M

Medlem 1792

Gjest
MPT skrev:
Har lest at det er en stor fordel lydmessig å flytte racket ut på siden, ikke ha racket midt i mellom høyttalerne. Jeg selv har ikke annet valg enn å plassere det midt i mellom, men den dagen jeg får ett større rom, vil jeg prøve denne annbefalingen.

Har noen testet dette ut?
I praksis vil jeg vil tro det er best å ha det mellom høyttalerne da høyttalerkablene da kan være kortest mulig. Rent ”akustisk” vil det nok være en fordel å ha et så lavt rack som mulig om man har det mellom høyttalerne.

M

Medlem 1792

Gjest
Valentino skrev:
man ha rack?
Nei, jeg har min CD spiller og integrerte forsterker stående på hver sin lave platform (se bildet) plassert mellom høyttalerne.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
P.O.M. skrev:
I praksis vil jeg vil tro det er best å ha det mellom høyttalerne da høyttalerkablene da kan være kortest mulig. Rent ”akustisk” vil det nok være en fordel å ha et så lavt rack som mulig om man har det mellom høyttalerne.
Jeg er så heldig å bruke Naim, og der er det produsentens anbefaling at høyttalerkablene ikke bør være for korte, og helst mer enn fire meter. Så ikke nødvendigvis alltid noen udelt fordel med korte høyttalerkabler, bortsett fra rent økonomisk. Akustisk er det vel en fordel å ha så lite som mulig rot mellom og på siden av høyttalerne. Vil tro at uansett tro at den akustiske forberingen trumfer de hørbare forskjellene mellom ulike kabellengder. Dessuten ser det i et interiørmessig perspektiv langt penere ut når anlegget ikke står mellom høyttalerne.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
P.O.M. skrev:
Valentino skrev:
man ha rack?
Nei, jeg har min CD spiller og integrerte forsterker stående på hver sin lave platform (se bildet) plassert mellom høyttalerne.
Jeg har Squeezeboxen på venstre sub, delefilter-PC'en og 8-kanals-DACen i en dansk reol til venstre for mine venstre høyttalermoduler og effektforsterkerne inni høyttalerne. Mellom høyttalerne går man til skyvedøren ut til terrassen. Signalkablene ligger bak dørlisten.

Jeg har et fint gammelt hifirack i kjelleren, forresten.

M

Medlem 1792

Gjest
Bach_Man skrev:
P.O.M. skrev:
Jeg er så heldig å bruke Naim, og der er det produsentens anbefaling at høyttalerkablene ikke bør være for korte, og helst mer enn fire meter. Så ikke nødvendigvis alltid noen udelt fordel med korte høyttalerkabler, bortsett fra rent økonomisk. Akustisk er det vel en fordel å ha så lite som mulig rot mellom og på siden av høyttalerne. Vil tro at uansett tro at den akustiske forberingen trumfer de hørbare forskjellene mellom ulike kabellengder. Dessuten ser det i et interiørmessig perspektiv langt penere ut når anlegget ikke står mellom høyttalerne.
Denne anbefalingen (lange høyttalerkabler) tror jeg nok Naim er alene om ???
Anbefaler Naim noen spesielle høyttaler kabler eller?

M

Medlem 1792

Gjest
Valentino skrev:
P.O.M. skrev:
Valentino skrev:
man ha rack?
Jeg har Squeezeboxen på venstre sub, delefilter-PC'en og 8-kanals-DACen i en dansk reol til venstre for mine venstre høyttalermoduler og effektforsterkerne inni høyttalerne. Mellom høyttalerne går man til skyvedøren ut til terrassen. Signalkablene ligger bak dørlisten.

Effektforsterkere inne i høyttalerne er ”juks” ;D
Edit: Du har da ikke Naim forsterkere.

M

MPT

Gjest
Bach_Man skrev:
P.O.M. skrev:
Absolutt!!

M

MPT

Gjest
sitat:

Sheesh!!!

This is such an improvement for so little money.

I tell people that I’d prefer the sound with the rack on the side with Home Depot hardware department 16-gauge lamp cord to the rack between the speakers with ANY exotic cables! It’s not even close. So do it already!

Unless of course, you can’t…

Kopiert fra denne siden:
http://www.getbettersound.com/quarternotesv2i1.html

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
P.O.M. skrev:
Valentino skrev:
P.O.M. skrev:
Valentino skrev:
man ha rack?

Effektforsterkere inne i høyttalerne er ”juks” ;D
Edit: Du har da ikke Naim forsterkere.
Stemmer. Jeg har slike fæle ICEpower-forferdeligheter.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Antall liker
3
P.O.M. skrev:
Denne anbefalingen (lange høyttalerkabler) tror jeg nok Naim er alene om ???
Anbefaler Naim noen spesielle høyttaler kabler eller?
Ja, de anbefaler naturligvis at deres eget NACA5 brukes. Men enhver konfigurasjon som opfyller de ønskede elektriske krav er gOK.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har eksperimentert ein del med plassering av elektronikk og signalkjelder.
Ingen ekstremskilnadar i lyd, så lenge underlaget er skikkeleg fast. Peishylla funka veldig godt. Plassering av rørforsterkarar i eit hjørne er ikkje optimalt, medan eg ikkje noterte meg noko spesielt med transistortrinn. Golv som ikkje eignar seg for vinylspelarar har heller ikkje god innverknad på rørforsterkarar, iallfall ikkje om det spelast høgt. Vegghylle løyser (nesten) alle problem.

Lange kablar er dummare enn korte kablar. Bruk av lange signalkablar funkar (nesten) alltid betre enn lange høgtalarkablar (ikkje nødvendigvis, mine gamle Kenwood L 07D ga blaffen i signalkabellengda, så lenge eg hadde ein fornuftig transistorforforsterkar i fronten). Kuttar du høgtalarkablane med 50%, vil du ganske sikkert oppleve lydforbetring (sjå vekk frå spesialkablar med spenning, eigne balanseringsopplegg o.l.)

Korte kablar er noko drit å halde på med når du skal skifte komponentar fort og effektivt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei, man behøver ikke rack. Men det hadde kanskje hjelpt til å skjule noen kabler.........

Innvirkning av et rack og plassering har garantert større effekt enn lengdene på kablene. Med lange strekk, kan man bare øke tversnittet på kablene sine. Spesielt er et høyt rack mellom høyttalerne ødeleggende. På siden kan være en bedre løsning, men det bør ikke plasseres i førsterefleksjonen. Enda bedre er nok på sideveggen bak lytteposisjonen. Eller i et annet rom. ;D

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er heilt rett at ein ikkje skal plassere noko mellom høgtalarane, slett ikkje eit rack som er over 50 cm. Det verste du kan ha der, er ein TV. Men lange kabelstrekk er ikkje noko vidare. Eg hadde ei tid 9 meter lange høgtalarkablar. Med tilsvarande opplegg for signalkabel vart lyden betre. Eg leika litt med andre tverrsnitt, men ting var ikkje så enkelt. For det fyrste er det ikkje alle kablar som kan leverast med alternative tverrsnitt, slik at det var vanskeleg å vurdere skilnadar mellom kabel A og B. Då var den umiddelbare kvalitetshevinga ved å kappe kablane til ca 4,5 meter langt lettare å høyre...

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Audiophile-Arve skrev:
Det er heilt rett at ein ikkje skal plassere noko mellom høgtalarane, slett ikkje eit rack som er over 50 cm. Det verste du kan ha der, er ein TV. Men lange kabelstrekk er ikkje noko vidare. Eg hadde ei tid 9 meter lange høgtalarkablar. Med tilsvarande opplegg for signalkabel vart lyden betre. Eg leika litt med andre tverrsnitt, men ting var ikkje så enkelt. For det fyrste er det ikkje alle kablar som kan leverast med alternative tverrsnitt, slik at det var vanskeleg å vurdere skilnadar mellom kabel A og B. Då var den umiddelbare kvalitetshevinga ved å kappe kablane til ca 4,5 meter langt lettare å høyre...
Muligens et dumt sp. mål, men hvorfor ikke ha rack, evt. tv mellom HT ? ?

Mvh :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En flatskjerm som ikke skrangler funker fint på frontveggen den.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
728
Torget vurderinger
1
Det er puritanere blant oss som henger et teppe over skjermen mot uønskede refleksjoner som kan forstyrre holografien. Jeg har større forståelse for det enn for kabelløftere av mongolsk enhjørningshorn.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Det er puritanere blant oss som henger et teppe over skjermen mot uønskede refleksjoner som kan forstyrre holografien. Jeg har større forståelse for det enn for kabelløftere av mongolsk enhjørningshorn.
Nå fikk jeg lyst til å Lese "Hardkokt eventyrland og verdens ende" en gang til. 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tenker mye på dette med å flytte komponentene ut på siden. En liggende Expedit er vel både romslig og ikke minst bra platespillerunderlag? ::)

Tenke, tenke...

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Barbaresco skrev:
Ikke sant, jeg har gardiner bak tven (flatskjerm forøvrig) og racket mitt da ;D

Mvh :)

Topp Bunn