Plassering av rack

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
HEi, JEg driver å planlegger DIY rack. Grunnen til at jeg stiller spørsmål her nå er at diy løsningen avhenger av plassering

Har en tanke om at det ville bedret soundstaget dersom jeg fikk fjernet rack mellom høyttalere og plassert racket på ene langvegg

Rommet mitt er lite slik at mulighetene for plassering er små. Rommet er 3,65 m bredt og 4,1 meter langt. Rackt tenkte jeg kunne stå ca 60 cm fra hjørnet. Blir kanskje nesten parallelt med lyttposisjon. Virker ikke som jeg har mye bassdrev i hjørnet der nå. Det er åpen baffel i basskammeret nå, men har kjøpt meg nye høyttalere som kommer om 3-4 uker (VSA unifield 2mk2- monitorer). Litt vanskelig si helt nøyaktig plassering av høyttalere og lytteposisjon, men valgene er selvskrevt få. Mulig ting blir annerledes da....

Er antagelsen min om bedret soundstage riktig? Andre fordeler med å ikke ha noe mellom høyttalerene? Plassering ihht skissen vil det kunne gi refleksjonsulemper, eller øker det faren for uønsket vibrasjoner når det er mer hjørneplassert mot bakvegg??

Se vedlagt fil for skisse

Det er litt stusselig å ha gått fra 35 kvm lytterom til ca 15, men fordelen er at jeg kan trekke meg tilbake uten å plage familien

Vedlegg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.073
Sted
Sjælland. Danmark.
Hej.

Jim Smith skriver:

"Try to avoid placing components (especially source components) in areaswhere the bass is very strong or exaggerated due to standing waves.
CD transports and turnables lose their life and dynamics when they're beingbombarded by resonance-inducing bass frequencies.

The three absolutely worst sounding Places to locate source components, and,for that matter, most vacuum tube Electronics are:
1. In a corner.
2. Anywhere on the wall behind you.
3. The junction of floor and wall."

Get Better Sound 3.jpg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.073
Sted
Sjælland. Danmark.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.073
Sted
Sjælland. Danmark.
Det giver bedre rum gengivelse, når der ikke er et anlæg imellem højttalerne.
Det virker mere rigtigt, at man ikke ser på de flotte apparater, men "bare" nyder musikken. Der skal jo stå nogen og spille så der er mere plads...
Apparater optager vibrationer fra luften så man skal undgå at placere dem i tryksoner.
1. Den tryksone er på bagvæggen.
2. I et hjørne.
3. Ved første refleksionspunkt på sidevæggen.
4. Imellem højtalerne.
5. På gulvet. Så løft dem lidt op, men ikke for meget.

Det er et problem, at rummet er så lille. Det er svært at undgå de forskellige uheldige placeringer, når anlægget skal placeres.
Måske vil det være en fordel, at sidde forholdsvis tæt på bagvæggen, for at få noget mere basgengivelse.

Men få fintrimmet højttalernes placering og lytterens placering. Derefter flyt rundt med anlægget og lyt efter den bedste lyd. Står anlægget uheldigt, så placerer det lavt.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Hei Sven!
Tusen takk for svært utfyllende betraktninger om plassering av rack! Da forsøker jeg sideveggplassering:rolleyes:

Det giver bedre rum gengivelse, når der ikke er et anlæg imellem højttalerne.
Det virker mere rigtigt, at man ikke ser på de flotte apparater, men "bare" nyder musikken. Der skal jo stå nogen og spille så der er mere plads...
Apparater optager vibrationer fra luften så man skal undgå at placere dem i tryksoner.
1. Den tryksone er på bagvæggen.
2. I et hjørne.
3. Ved første refleksionspunkt på sidevæggen.
4. Imellem højtalerne.
5. På gulvet. Så løft dem lidt op, men ikke for meget.

Det er et problem, at rummet er så lille. Det er svært at undgå de forskellige uheldige placeringer, når anlægget skal placeres.
Måske vil det være en fordel, at sidde forholdsvis tæt på bagvæggen, for at få noget mere basgengivelse.

Men få fintrimmet højttalernes placering og lytterens placering. Derefter flyt rundt med anlægget og lyt efter den bedste lyd. Står anlægget uheldigt, så placerer det lavt.

Topp Bunn