Plassering av passive radiatorer

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Sitter her og skisser litt på et prosjekt som vil benytte et par SEAS 8-tommere (P21) og et par 8-toms slaver i hvert kabinett. Dette skal dekke fra sånn omtrent 60-80hz opp til maks 1k, og det deles aktivt.

Det jeg ikke klarer å bli enig med meg selv om er hvor jeg skal plassere slavene... Fronten er utelukket, der er det ikke plass, men ellers er både sider og bakside aktuelle løsninger. Bak blir bra estetisk (helt ute av syne), men så var det dette med avstand til bakvegg da. Dybden på kassene blir opp mot 50cm, og da kan jeg tenke meg å ikke trekke mer enn 20, maks 30 cm ut fra vegg.

Noen som har erfaringer med dette? Går dette bra, eller kan det være bedre å ha slavene på sidene (enten speilet par eller 1 slave per side)?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
50 Hz tilsvarer en bølgelengde på ca 7 meter. en kvart bølgelengde blir dermed 1,75 meter. Grovt regnet vil en refleksjon som tar en omvei på 1/4 bølgelengde være i fase med direktelyden.

Hvis du regner med å ha høyttaleren nærmere bakveggen enn 1,75 meter spiller det dermed mindre rolle hvor langt bak slaven plasseres.

Hvis det er aktuelt å ha mere enn 2 meter til sideveggen, kan den den sideveise lokaliseringen ha en viss betydning. Ut fra dette kan det i spesielle situasjoner være en fordel å ha slaven på siden - og speilvendt på de to elementene. Da har du muligheter til å endre avstanden til sideveggene noen cm ved å bytte side på høyttalerne. Men jeg tror at i de aller fleste tilfellene så er den aktuelle bølgelengde så lang at det ikke blir noen hørbar forskjell.

På Sonic Design ligger det en ganske god artikkel om bassrespons. I denne finner du noen sammenhenger mellom frekvenser, avstander til nærmeste flate (vegg, gulv) og hvilken room gain du kan forvente.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Mange takk!

Vil faktisk være mer enn 2m til sidevegg på ene siden (L-formet rom) - ser ut som bak-plassering kan være å foretrekke sånn sett.

Takk for tipset om stoff hos SD også - har ikke sett dette tidligere.

Topp Bunn