Plassering av Helmholtz resonator

Y

ymir

Gjest
hei
har nå bygd 6 stk Helmholtz resonatorer i løpet av de siste to år,hvor da størelsen og effekt har variert.

En Helmholtz er et effektivt redskap,men størelsen kan bli et problem da jeg ser at jeg muligens vil trenge 8 stk. på ca.200 liter for opptimal virkning.

Vurderer derfor å benytte "ledig volumkapasitet" under gulvet (kjeller),da med portåpning i/på gulvet.

Spørsmålet er da: Vil plassering av portåpning så lavt ha noen innvirkning på resonatorens effektivitet?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48412.0.html

Problemfrekvensen på 55.5Hz er i hele rommets bredde ved endeveggene og midt i rommet,samt 56,?Hz i rommets hjørner.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er vel kanskje akkurat der nede ved gulvet de er mest effektive.
Det jeg derimot lurer på er hvorvidt du får det tett i åpningen, slik at det kun er der hvor du kan justere at det "slukes" eller fanges om du vil.
Jeg har mine 4 x V4 liggende langs ytterveggene fra litt bak høyttelerne, 60cm fra veggen der bak.
Det fordi den femte HH V6 står på høykant i høyre krok bak anlegg/ht. og den er 60x 60 og 112? høy.

Hadde jeg hatt plass så vill jeg fylt den veggen med liggende V6 i mest mulig av rombredden (0 4 stykk) og så satt en V6 på høykant oppe på de i hver sin krok.

Her må jeg redigere litt; venstre hjørne er avkuttet grunnet karnapp og dette er jo en av grunnen til at jeg edit;IKKE har en V6 på høykant der, men kun i høyre krok.
Da blir det av samme grunn vanskelig med en oppå en annen i den kroken.

Denne plassen har jeg ikke ;D, dessuten er det visstnok fint å ha noen i andre enden av rommet også og der har jeg i hvertfall ikke plass.

Når jeg tenker meg om så kan jeg vel ikke påstå at det vi funke greit med en slik åpning ned lavere enn gulvet for det vet jeg ikke noe om, men vil tro at det funker.

MVh.KW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
ymir skrev:
...
Spørsmålet er da: Vil plassering av portåpning så lavt ha noen innvirkning på resonatorens effektivitet?

Problemfrekvensen på 55.5Hz er i hele rommets bredde ved endeveggene og midt i rommet,samt 56,?Hz i rommets hjørner.
Pø om pø, HH-resonatorer er ofte mest effektive i områder med trykkmaksimum, dvs langs romets flater og spesielt i hjørnene. En resonator i hvert hjørne tunet til ca 56 Hz kan muligens være en god start. Eksperimenter mye før du gjør strukturelle grep i rommet.

mvh
KJ

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Enig. Og jeg har litt vanskelig for å tro at man skal trenge 1600 liter med Helmholtz resonator for å få bukt med en pukkel rundt 55 Hz. Noen målinger er nok på sin plass.

mVh

Y

ymir

Gjest
hei

Har noen målinger her.http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41673.0/all.html

Der vises også bruk av flere resonatorer.Disse var ikk helt velfungerende p.g.a. lav K-verdi.

Den siste resonatoren på 170 liter med K-verdi på 0,41 fjernet peaken helt mens den blå resonator på 100L (K-verdi 0,4) demper den bare litt (link i første innlegg)

Ser derfor for meg at jeg vil trenge 3 stk i hver ende av rommet og 2 stk midt i rommet,en på hver side.

Det ser ut til at det ikke er peaken i seg selv som er det store problemet,men HVOR det opptrer i rommet.Her stemmer teori og praksis.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
ymir skrev:
hei
har nå bygd 6 stk Helmholtz resonatorer i løpet av de siste to år,hvor da størelsen og effekt har variert.

En Helmholtz er et effektivt redskap,men størelsen kan bli et problem da jeg ser at jeg muligens vil trenge 8 stk. på ca.200 liter for opptimal virkning.

Vurderer derfor å benytte "ledig volumkapasitet" under gulvet (kjeller),da med portåpning i/på gulvet.

Litt ot, men hva sier Kristin når du skal begynne å modifisere gulvet i stua og? :). Pinadø, du er godt gift ;D.

Y

ymir

Gjest
breuer skrev:
ymir skrev:
hei

Litt ot, men hva sier Kristin når du skal begynne å modifisere gulvet i stua og? :). Pinadø, du er godt gift ;D.
Takker,skal ikke klage :) Virker som det er kommet en vakker sjel inn hos deg også ;D

Fruen satte pris på å bli kvitt de store kassene.

Topp Bunn