Plassering av diffusor?

A

atledreier

Gjest
Hei!

Leker med tanken om å bygge noen diffusorer for å bryte opp litt i stua mi. Har god lyd, men får ikke noe ro og dybde i lydbildet mitt. Hvor bør jeg plassere diffusorer? Er det som demping at de skal i reflekspunktene? Og hvilke frekvensområder er det vanligvis mest effektivt å få brudt opp?

Hvis man skal kombinere med demping, hvor er det mest effektivt å dempe kontra bryte opp?

Her er det mest lydbilde som gjelder. Frekvensgang skal jeg ordne med plassering (og kanskje litt EQ), men dybde og bredder er det verre med.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Personlig har jeg god erfaring med diffusorer i førsterefleksjonspunktet på frontvegg, mellom høyttalerene. For ordens skyld så er rommet så vidt bredt, og møbleringshensyn har ikke muliggjort tiltak på sideveggene. Førsterefleksjonspunktet mellom høyttalere er viktig nettopp for dybde og presisjon i lydbildet.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Ikke enkelt dette med romtuning.
Har hatt noen runder her uten å komme helt i mål. Det er lett å dempe for mye så lydbilde kveles, eller man demper deler av frekvensområdet mens andre deler fortsatt låter like jæv..

Begynte selv med å følge LEDE prinsippet, altså dempe delen rundt anlegget i førsterefleksjonspunkt, samt hjørner frontvegg. Fungerte noe, med bedre romgengivelse og noe mindre betont mellomtone.
Men øvre mellomtone framsto fortsatt som et problem, spesielt ved høyere lydnivå og med musikk med en del energi i området.

Så jeg tenkte å prøve noe nytt.
Fjernet platene fra hjørner front, og satte dem i hjørner bakvegg. Plater på frontvegg ble satt nærmere sammen mot center. Fortsatt 2 plater på sidevegg v/høyttaler.

Og dæven døtte, nå begynte det å hjelpe!!
Demping av hjørner bakvegg fikk øvre mellomtone under kontroll, og det høres ut som om jeg har fått en mer linær demping av rommet.

Demping av hjørner i front viste seg å ha liten positiv nytte hos meg, mens bak gjorde underverk.
Skjønt jeg kanskje ville fått enda bedre resultat med diffusorer i bakhjørner..?

Har neppe kommet i mål med dette, men akkurat nå er jeg veldig fornøyd! :)
 
Topp Bunn